בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"בלוגים","items":[]}
משגב לעם

שלטון היחיד של נתניהו: הקרב עובר לבג"ץ

עתירה ראשונה הוגשה אתמול נגד ריבוי התיקים שבהם מחזיק ראש הממשלה (הביטחון, החוץ, הבריאות והקליטה). ייתכן ועתירות נוספות יצטרפו אליה בקרוב

52תגובות
נתניהו בפורום מטכ"ל אחרי כניסתו למשרד הביטחון, בחודש שעבר
קובי גדעון / לע"מ

התנועה למען איכות השלטון עתרה אתמול (שלישי) לבג"ץ נגד ריבוי התיקים שבהם מחזיק בנימין נתניהו בממשלה. חלפו 24 ימים מאז מינה נתניהו את עצמו לממלא מקום שר הביטחון במקומו של אביגדור ליברמן שהתפטר. באותה הזדמנות לקח על עצמו גם את משרד העלייה והקליטה שפינתה סופה לנדבר. לפיכך, הוא מתפקד כבר כמעט כחודש כראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, שר הבריאות ושר העלייה והקליטה. ראוי להזכיר שזה שנים שנתניהו מקפיד לא למנות לעצמו משנה קבוע או וממלא מקום קבוע. המטרה ברורה: לייצר מצג של גוליבר במדינת הגמדים. אין עוד מלבדו, ולא לאפשר חלילה אפילו מחשבה תיאורטית שיש מישהו בעולם שיכול להחליפו.

השופטת יעל וילנר עיינה בעתירה ונתנה למשיבים (נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט) 14 ימים להגיב לה. ייתכן שעד אז יונחו על השולחן עתירות נוספות שיצורפו לדיון. עורכי הדין שחר בן-מאיר ויובל יועז פנו לנתניהו ומנדלבליט בשם "התנועה לטוהר המידות" בסוף החודש הקודם בנוגע לריבוי התיקים, ואני פניתי לאותם משיבים באותו עניין בתחילת השבוע הנוכחי (המכתב המלא מתפרסם להלן, כנהוג כאן).

לכאורה, יש בתחום המשפטי היבש קושי לכפות על נתניהו לוותר על אחד או יותר מהתיקים. המחוקק פשוט לא העלה על דעתו שאדם אחד ירוקן מתוכן את הדמוקרטיה הישראלית וימנה את עצמו לראש ממשלה, שר ביטחון ושר חוץ גם יחד, בנוסף לעוד משרדים ממשלתיים. אבל חוסר הסבירות כאן פשוט צועק לשמיים, ושתיקת הקואליציה והאופוזיציה בנושא כה רועמות, שאין ברירה אלא לנסות לערב את בית המשפט העליון. כל זה יכול היה להימנע אילו מנדלבליט היה ממלא את תפקידו כשומר סף, ומבהיר לממשלה ולעומד בראשה ששלטון היחיד הזה מנוגד לעקרונות המשטר הישראלי. אבל מנדלבליט מסרב למלא את תפקידו. מן הסתם הוא ייכנס לפעולה רק כאשר יהיה צורך לגבש את עמדת המדינה בבג"ץ (כלומר להסביר מדוע זה תקין והגיוני שראש הממשלה יחזיק בעוד ארבעה תיקים, מתוכם שניים בכירים במיוחד).

ניתן להניח שהבסיס המשפטי לדיון יהיה מורכב משני חלקים עיקריים. האחד מככב בעתירה של התנועה לאיכות השלטון ומוזכר גם במכתבי מיצוי ההליכים של בן-מאיר, יועז ושלי: פסק הדין המתלבט והמסתייג של בג"ץ בעתירה נגד ריבוי התיקים של נתניהו שהגישה יש עתיד אחרי הקמת הממשלה הנוכחית. הבסיס השני הוא חוק יסוד: הממשלה, שמתייחס בין היתר למבנה הקבינט הביטחוני. החוק קובע שיכהנו בו ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, לצד כמה חברים נוספים. ברור מאליו שכאשר אותו אדם מכהן כראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ - הדבר מרוקן את החוק מתוכן ורומס את עיקרון ריבוי הדעות והקולות שעליו הוא מבוסס.

מנדלבליט. ייכנס לפעולה רק כאשר יהיה צורך לגבש את עמדת המדינה
מגד גוזני

לפני סיום, ומעבר למכתב המלא, יש מקום להתייחס מראש לאחד הטיעונים הרווחים שהוטחו בי כאשר הודעתי שבכוונתי לטפל בנושא. זה טיעון שאומר, בניסוחים שונים, את הדבר הבא: "מה אתה רוצה, שמישהו משרי הליכוד הנוכחיים ימונה לשר החוץ? עם החומר הנוכחי שם, כבר עדיף שנתניהו יישאר בתפקיד". זה טיעון שהושמע להפתעתי הרבה מימין ומשמאל, ולהפתעתי הרבה עוד יותר רבה גם מכיוונם של אנשים אינטליגנטיים שאני מעריך את דעתם בימי שגרה. קשה לתאר איזה ייאוש הוא משדר.

וזה הרי בדיוק מה שנתניהו רצה להשיג. לפנינו תרגיל מבריק בציניות שלו: לרוקן בהתמדה את הליכוד מגורמים בעלי שיעור קומה, להשאיר סביבו רק גמדים או מלחכי פנכה פחדנים וחנפנים - ואז לרכוב על התחושה שאין מועמד מתאים. זה כמובן קשקוש מוחלט, ולו רק בגלל העובדה שמותר לראש ממשלה להביא לאישור גם מינוי חיצוני אם הוא באמת מגיע למסקנה שבין גמדי הליכוד אין אף דמות שכשירה למשימה. אבל זה בכל מקרה לא יכול להוות תירוץ להפיכת ישראל לדיקטטורה. המשך יבוא. בינתיים, הנה הנוסח המלא של המכתב ששיגרתי השבוע לנתניהו ומנדלבליט.

 

לכבוד:

היועץ המשפטי לממשלה, מר אביחי מנדלבליט
משרד המשפטים, צלאח א-דין 29, ירושלים
ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, שר הבריאות ושר העלייה והקליטה, מר בנימין נתניהו 
באמצעות הלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה

הנדון: ריבוי תיקים ממשלתיים בידי מר נתניהו

1. החל מיום 18.11.2018 מכהן מר נתניהו כשר הביטחון, בעקבות התפטרותו של השר הקודם, אביגדור ליברמן.
2. תפקיד זה התווסף לתפקידיו הממשלתיים הקודמים של מר נתניהו – ראש הממשלה, שר החוץ, שר הבריאות ושר העלייה והקליטה.
3. עם כניסתו לתפקיד שר הביטחון דווח בתקשורת כי מר נתניהו עתיד לסיים את כהונתו כשר החוץ ולמנות אדם אחר לתפקיד. ברם, דבר זה לא קרה עד היום.
4. למותר לציין את חוסר הסבירות הקיצוני במצב שבו אותו אדם נושא במקביל בתפקיד ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ובעוד שני תיקים ממשלתיים.
5. דבר זה אינו תקין מבחינה שלטונית, אינו תקין מבחינה דמוקרטית, אינו תקין מבחינה ניהולית ועלול להזיק במישרין למדיניות החוץ והביטחון של ישראל.
6. נכון הדבר שהמחוקק לא נתן את דעתו המפורשת לאפשרות של היווצרות שלטון יחיד בפועל (דיקטטורה), מהסוג שמגולם בהחזקת תיקי החוץ והביטחון בידיו של ראש הממשלה, לצד תיקים נוספים. עם זאת, מדובר בלקונה - שנוצרה עקב חוסר היכולת אפילו להעלות על הדעת ריכוז כזה של כוח וסמכויות בידיו של שליט נבחר במשטר דמוקרטי.
7. יש לציין כי המחוקק כן נתן את דעתו בחוק הממשלה לאופן איוש הקבינט המדיני-ביטחוני (בשמו הרשמי: "ועדת השרים לביטחון לאומי"). על פי החוק, יישבו בקבינט ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ לצד חברים נוספים. ברור מאליו כי אם מדובר באותו אדם הממלא את שלושת התפקידים הבכירים, הדבר מרוקן מתוכן את לשון החוק וכוונתו – ופוגע באופן דרמטי ביכולת של הקבינט לקבל החלטות הרות גורל למצבה הביטחוני והמדיני של ישראל תוך קיום דיון אמיתי באווירה של ריבוי דעות.
8. לאחר הקמת הממשלה הנוכחית, נתן בג"ץ את דעתו המנומקת והמלומדת, בהרכב של חמישה שופטים, לנושא ריבוי התיקים שמחזיק בידיו ראש הממשלה נתניהו (עתירה 3132/15, יש עתיד נגד ראש ממשלת ישראל ואחרים), ולא ראה לנכון להתערבותו השיפוטית בנסיבות שהתקיימו אז. פסק הדין מחזיק 69 עמודים, והוא כולל חוות דעת מיעוט של השופט חנן מלצר, ושלל הערות, הסתייגויות והתניות של שופטי הרוב. אלא שזמן רב חלף, והנסיבות השתנו בתכלית לחומרה – מאחר שעם התפטרותם של השרים מטעם מפלגת "ישראל ביתנו" נוספו לידיו של מר נתניהו עוד שני תיקים, ביניהם כאמור תיק הביטחון שהנו תיק בכיר ותובעני במיוחד.
9. זאת ועוד, לאחרונה התפרסמו בכלי תקשורת רבים דיווחים על מצבו העגום של משרד החוץ – שנקלע למשבר ניהולי ותקציבי, ומתקשה מאוד למלא את משימותיו. אין חולק כי כדי לשקם את המשרד יש למנות לו שר במשרה מלאה.
10. לאור העובדה כי חלפו כבר יותר משלושה שבועות מאז מינויו של נתניהו לשר הביטחון, ובהעדר הכרזה רשמית מטעמו על מינוי אדם אחר לתפקיד שר החוץ – אבקש את נמען א' (מר מנדלבליט) להנחות את נמען ב' (מר נתניהו) להתפטר ללא דיחוי מתפקידו כשר החוץ ולמנות תחתיו אדם אחר.
11. במידה ומהלך הכרחי ומתבקש זה לא ייצא אל הפועל במהלך 14 הימים הקרובים, אראה את עצמי חופשי לעתור ללא התראה נוספת לבית המשפט הגבוה לצדק כדי שיורה למר נתניהו לוותר לפחות על אחד מתפקידיו הממשלתיים הבכירים.
12. אבקש מכם לראות פנייה זו כמיצוי הליכים משפטי לפני הגשת עתירה עתידית.
13. ידוע לי כי פנייה דומה נשלחה אליכם עוד ביום 28.11.2018, על ידי עו"ד שחר בן-מאיר ועו"ד יובל יועז מטעם התנועה לטוהר המידות. למיטב ידיעתי, טרם השבתם לפנייה זו.

בברכה ובתקווה לשינוי מהיר במצב הדברים,

אורי משגב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו