בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"בלוגים","items":[]}

11 מזוודות, ים הוצאות, כלום "עבודה" - נסיעת רה"מ לפורטוגל שערורייתית

בנימין ושרה נתניהו שהו בליסבון 31 שעות בעבור פגישה מדינית אחת, ממנה יצא בעיקר אוויר חם שהוכחש בארה"ב. ומה קרה במטוס? מסתבר שההחלטה מתי מוכנים לנחיתה מתקבלת מתא הנוסעים

318תגובות
בני הזוג נתניהו בשובם מפורטוגל, בשבוע שעבר
קובי גדעון / לע"מ

ביום רביעי שעבר, לקראת השעה 12:00, המריאו בנימין נתניהו ורעייתו שרה לפורטוגל. הנסיעה אורגנה בבהילות, לכאורה כדי לאפשר לראש הממשלה להיפגש עם שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו. נתניהו העדיף שהפגישה תתקיים בלונדון, אולם הבריטים סירבו עקב "התראה מאוחרת מדי". בפועל, הם זעמו על ניסיונו להתארח אצלם רק עבור פגישה עם אישיות אמריקאית. בסך הכל שהה נתניהו בליסבון 31 שעות, ובצירוף זמן הטיסות נעדר מהארץ כ-40 שעות, כשאת מקומו ממלאת השרה מירי רגב.

כהרגלם בשנה האחרונה, גם את הטיסה הזו עשו בני הזוג נתניהו במטוס חכור של "אל על" מדגם בואינג 777. זהו מטוס גדול ויקר, המשמש בעיקר לטיסות ארוכות וטראנס-אטלנטיות. גורמים מקצועיים מתחום התעופה האזרחית מעריכים את עלויות ההטסה בלבד שגובה אל על מהמדינה עבור מטוס זה בכמיליון שקל ליום. עלויות אלה מורכבות מדמי חכירה, שעות טיסה, הפעלת צוותי אוויר ושירות, הלנתם והסעדתם, אבטחה ודברים נוספים. כפי שכתבתי פעמים רבות בעבר, בצי המטוסים של אל על קיימת חלופה זולה בהרבה המתאימה יותר לטיסות לאירופה, בואינג 737. עלויות ההטסה שלו הן כשליש מאלה של ה-777. זאת ועוד, בעת הטיסה הלוך היו על המטוס כ-60 נוסעים בעוד שהבואינג 777 יכול לקחת עד 271 נוסעים.

בעת הטיסה לליסבון, שלא כבדרך כלל בטיסות נתניהו, הושאר תא הנוסעים שצמוד למחלקה הראשונה ולמחלקת עסקים, ריק. לרוב יושבים בו עיתונאים, אך הפעם הם הושבו מאחור, יחד עם חלק מאנשי הצוות. בשורה הראשונה של התא הריק הונחו אחר כבוד לא פחות מ-11 מזוודות כהות וכבדות. המזוודות סומנו כשייכות לראש הממשלה וצולמו על ידי כתב "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר.

מזוודות נתניהו כפי שצילם הכתב איתמר אייכנר - דלג
מזוודות נתניהו כפי שצילם הכתב איתמר אייכנר

מה הכילו 11 מזוודות עבור היעדרות של 31 שעות? האם הן הוחזרו לארץ? ואם כן - האם חזרו מלאות או ריקות? מדוע לא הונחו בבטן המטוס אלא בתוכו, בסמוך לראש הממשלה, רעייתו ואנשיו. גורם בתחום ההטסה אמר לי כי בתמונה שצילם אייכנר רואים כי המזוודות הגדולות אינן קשורות, מה שמהווה עבירת בטיחות, שאינה קשורה לנתניהו. בנוסף, מבירור שערכתי בימים האחרונים במערך האבטחה עולה כי האדם היחיד במדינת ישראל, ללא יוצא מהכלל, שרשאי להעלות מזוודות לתא הנוסעים - הוא ראש הממשלה. הכבודה של יתר הפמליה מתויגת על פי השתייכות, ומאוחסנת בבטן המטוס על פי היררכיית התיוג.

אם כך, 11 מזוודות לנסיעה קצרה של 31 שעות. על מה ולמה? בתגובה לשאילתה שהעברתי לדוברות ראש הממשלה, קיבלתי את התשובה הבאה: "רכילות זולה, נמוכה וצהובה. ברוב המזוודות נמצא ציוד עבודה של משרד ראש הממשלה וכן מזוודות של חברי הפמליה. הסימון PM משויך למשרד ראש הממשלה ולאו דווקא לראש הממשלה נתניהו". אציין רק כי תגובה זו סותרת את המידע שהבאתי כאן על תיוג הכבודה ומיקומה במטוס.

על כל פנים, סוגיית המזוודות, תמוהה ככל שתהיה, אסור שתאפיל עצם השערורייה שבנסיעת ראש הממשלה לפורטוגל. במדינת חוק מתוקנת שבה קיימים שומרי סף מתפקדים, היא לא היתה עוברת - ואם כן, סביר להניח שהיתה נחקרת אחר כך בידי מבקר המדינה ומבקר הפנים של משרד האוצר. ליבת הסיפור כאן היא עלות-תועלת. כמה מיליונים מכספי משלם המסים ראוי להוציא בעבור פגישה מדינית אחת והרבה יח"צ פוליטי לצרכי פנים? בתגובת לשכת ראש הממשלה הוזכר "ציוד עבודה", ולכן ראוי לבחון את "העבודה". נתניהו קיים כאמור פגישה אחת עם פומפאו ואחריה תודרכו הכתבים ששני האישים דיברו על הסכנה האיראנית. בהמשך הביקור קיים נתניהו גם פגישה קצרה עם ראש ממשלת פורטוגל מטעמי נימוס דיפלומטי.

נתניהו בפגישה עם פומפאו בליסבון, בשבוע שעבר
Patricia De Melo Moreira/אי־

את שאר הזמן העבירו נתניהו ורעייתו בפעילויות אחרות, כמו למשל ביקור באנדרטה לזכרם של יהודי פורטוגל שעונו ונרצחו בתחילת המאה ה-16. כאן הפנה העיתונאי שלום ירושלמי אל בני הזוג שאלה תמוהה – "איזו אינקוויזיציה יותר גרועה, מה שעושים לך או מה שעושים לך?". בתגובה ענתה שרה נתניהו, מי שהורשעה לא מזמן על פי הודאתה בפרשת המעונות: "יש בזה משהו, אני לא שוללת את השאלה. אני שמחה שאתה מבין שמה שעושים לנו זו אינקוויזיציה".

פמליית ראש הממשלה התאכסנה במלון הפאר "ריץ ארבע העונות", שבה מחיר הסוויטה הגדולה והיוקרתית עומד על 4,131 דולר ללילה (כולל ארוחת בוקר). סוויטה קטנה יותר עולה 1,270 דולר ללילה וחדר דלוקס זוגי עולה 939 דולר. הפמליה כללה בנוסף לאנשי הצוות גם עשרות מאבטחים, שהגיעו בטיסה מקדימה. לעת ערב הם "פשטו" על "ג'נקואוי אבנדיה", מסעדת יוקרה צרפתית שמתמחה בפירות ים. בני הזוג נתניהו שהו במסעדה כשלוש שעות.

ממש לפני הנחיתה, על פי דיווחו של אייכנר, הגיח נתניהו לפתע טרוט עיניים למושבי העיתונאים וביקש לתדרך אותם. אלא שהדייל הראשי התערב והודיע שבעוד שתי דקות צריך להתכונן לנחיתה. לא נורא, אמר נתניהו, אז שהמטוס יעשה כמה סיבובים, והמשיך לתדרך. מבירור שערכתי עולה כי הקברניט לא התבקש להשהות את הנחיתה - מילוי הוראה כזו היא עבירה פלילית על פי נהלי אל על, יש לה משמעויות בטיחותיות והיא נושאת עלויות מיותרות של אלפי דולרים. עם זאת נמסר לי שצוות הטייסים אכן המתין זמן ארוך בהרבה מהמקובל לאישור מתא הנוסעים שהמטוס מוכן לנחיתה. בסופו של דבר התקבל האישור וניתן היה להשלים את הנחיתה במועדה המתוכנן.

בשורה התחתונה, עיקר "העבודה" של נתניהו בפורטוגל היתה הפקת תעמולה. טיסת ראווה בעיתוי פוליטי נפיץ שנועדה למצב את נתניהו כמנהיג עולמי, בניגוד ליריביו, ולאפשר לו הזדמנות לתדרוכי תקשורת בשלל ספינים מדיניים ופוליטיים. זה התחיל עם ציוץ דרמטי של דנה וייס, פרשנית "החדשות 12" (שלא הצטרפה לנסיעה) ולפיו בעקבות הפגישה עם פומפאו צפויה התחממות מדינית ביחסים עם מרוקו בתיווך אמריקאי. למחרת, אחרי תדרוך מטעם משרד החוץ בוושינגטון, הבהירה הכתבת המדינית של "הארץ", נעה לנדאו, שלא היה ולא נברא. "האמת, זה לא היה נושא לדיון, קראנו על זה בתקשורת הישראלית כמוכם. נראה כמו הדלפה ישראלית פנימית... זה לא היה על האג'נדה שלנו", נאמר בתדרוך. אחר כך, הגיעה "המנה העיקרית": נתניהו טען ששוחח עם פומפאו על סיפוח בקעת הירדן, אך משרד החוץ האמריקאי מיהר להבהיר שנתניהו לא העלה בפגישה כל תוכנית לסיפוח הבקעה, וממילא פומפאו לא דן איתו בנושא. לקינוח הפריח ראש הממשלה בלון ניסוי חדש - עם נחיתתו דיווחה לנדאו מפיו כי "רעיון הבחירה הישירה לראשות הממשלה מתחיל להיות מעניין".

בסוף השבוע העברתי ללשכת ראש הממשלה שאילתה מסודרת ועניינית, שכללה שמונה סעיפים נפרדים שעסקו בנחיצות הנסיעה, אופייה, אורכה, תועלתה, עלותה, הבחירה במטוס גדול ויקר וזהות גורמי המקצוע שאישרו את הטיסה ואת כלל העלויות הנלוות לה. באגף התקשורת במשרד ראש הממשלה, שמתוקצב מכספי ציבור ואנשיו הם עובדי מדינה, מסרבים מאז להשיב לשאלות או לפרסם תגובה כלשהי מטעמם. ניסיונותיי לשכנע אותם למלא את תפקידם עלו עד כה בתוהו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו