בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"בלוגים","items":[]}

עוד "אבזור הכרחי"? במטוס רה"מ כנראה תותקן מקלחת

לא ברור אם התקנת המקלחת תשנה שוב את מועד סיום הפרויקט הבלתי נגמר, אך היא תהיה כמובן כרוכה בעלויות נוספות. משרד רה"מ: "לוחות הזמנים מושפעים מסוגיות ביטחוניות בלבד"

185תגובות
הזוג נתניהו באחת מטיסותיו ב-2019. הגדלה ניכרת בכמות המים הניתנים לחימום
עמוס בן גרשום / לע"מ

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, צולם השבוע כשהוא טס לחופשה עם זוגתו במחלקת התיירים של בריטיש איירווייס. ב-2015 תועד אחד מקודמיו, דיוויד קמרון, בסיטואציה דומה. אלה לא ראשי המדינה היחידים במערב שנוהגים כך: קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וקאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הם עוד שניים שמקפידים לטוס בטיסות מסחריות ויש עוד אחרים. גם אם מדובר במהלך שברור כי יש לו יתרונות תדמיתיים, הרי שבעולם הגדול מנהיגים רואים טעם בהעברת המסר כי הם אינם מורמים מעם. 

בישראל המצב הפוך בתכלית. סידורי ההטסה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שברו מזמן כל שיא מבחינת עלות ונראות. בשבוע שעבר הגיש אגף התקציבים במשרד האוצר לוועדת הכספים של הכנסת בקשה לאשר תוספת של 66 מיליון שקל עבור מטוס ראש הממשלה, ובמקביל 15.5 מיליון שקל לתקציב הטיסות השוטף שלו עקב "ניצול יתר". הדיון בבקשה נדחה בינתיים לאחר התערבותו של יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי, מכחול-לבן.

בחודש שעבר המריא "מטוס ראשי המדינה", או כפי שהוא מכונה בפרובינציאליות בחלק מכלי התקשורת "אייר פורס 1", לטיסת ניסוי ראשונה. טרם נמסר מתי ייכנס לפעילות. נוחות לא תחסר למי שיזכה לעשות בו שימוש ביום מן הימים: על פי מקורות המעורים בפרויקט, ובניגוד למה שדווח בעבר, במטוס כן תותקן כפי הנראה מקלחת - מהלך שכרוך כמובן בעבודה ובעלויות נוספות שניתן היה לחסוך.

קריקטורה של מטוס ראש הממשלה
ערן וולקובסקי

על פי המקורות, הועברה דרישה תכנונית להגדלה ניכרת בכמות המים הניתנים לחימום שהמטוס יוכל לשאת, והדבר מצריך עוד חריגה מלוח הזמנים והגדלה של מסגרת התקציב. למי ששכח: המטוס, מדגם בואינג 767, נחת בנתב"ג באוגוסט 2016 - לפני שלוש וחצי שנים! מאז מתנהלות בו עבודות "התאמה" ו"הסבה" בלתי נגמרות, כשבמקביל הוקם גף שלם בחיל האוויר לשם קליטתו והטסתו ודיר ייעודי נבנה עבורו בבסיס נבטים.

בתעשייה האווירית נמנעו מלהגיב. במשרד ראש הממשלה הכחישו כי למקלחת יש השפעה על המחיר ומועד סיום העבודות. ״לוחות הזמנים של הפרויקט מושפעים מסוגיות ביטחוניות בלבד. מטוס ראשי המדינה מכיל אבזור הכרחי ומערכות ביטחוניות מורכבות על מנת לאפשר את הרציפות התפקודית, ולהתאימו לשימוש ראשי מדינת ישראל בעשורים הבאים. אין כל חריגה מהמסגרת התקציבית של הפרויקט. נהפוך הוא - העלות עבור רכישת המטוס, הסבתו ותפעולו השוטף למשך חמש שנים נמוכה מהסכום שאושר בהחלטת הקבינט".

לפני שנה נאלצה לשכת ראש הממשלה להודות לראשונה כי עלות הפרויקט עומדת על סכום של 580 מיליון שקל. תגובת הלשכה שלפיה אין חריגה ממסגרת התקציב אלא להפך, מסתמכת כנראה על סכום של 729 מיליון שקל שאישר הקבינט המדיני-ביטחוני למימון המטוס. אלא שזהו סכום מופרך ומטורף בעליל, שלא ברור מהיכן היה לחברי הקבינט את האומץ והחוצפה לאשר.

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה
אילן אסייג

עוד ב-2014 קבעה ועדת גולדברג שרכישה, הסבה ותפעול של מטוס ייעודי לראש הממשלה תהיה ריאלית וכדאית כל עוד התקציב לא יעלה על 175 מיליון שקל. ההפרש בין התקרה הזו לסכום שאישר הקבינט עומד על כמעט 600 מיליון שקל. לכן, כששאול מרידור, הממונה על התקציבים באוצר, כותב בנימוקיו לבקשת התוספת האחרונה (66 מיליון שקל) כי המהלכים "מאמצים את עיקרי דו"ח הוועדה הציבורית לבחינת רכישת המטוס" - זו פשוט גניבת דעת. עיקרי הדו"ח הן רכישה והסבה של מטוס ב-175 מיליון שקל, לא 729 מיליון שקל.

ההפקרות התקציבית הזו, יחד עם דחייה חוזרת ונשנית של מועד סיום הפרויקט, הביאו בתחילת השנה לפתיחת בדיקה מקיפה במשרד מבקר המדינה. הבדיקה נפתחה גם בגלל פנייה מפורטת של הח"מ למשרד המבקר ובה הועלה חשש סביר לשחיתות ופלילים בפרויקט. אלא שאז התמנה מתניהו אנגלמן והבדיקה הוקפאה. כשפניתי לפני חודשיים למבקר בעניין, נמסר לי כי הוא ביקש ללמוד לעומקם את הדו"חות, שהיו בשלבי כתיבה שונים, להתאימם לרפורמה המתגבשת ובמקרה הצורך לבצע השלמות ובדיקות נוספות.

הרפורמה המתגבשת, כזכור, היא מעבר מביקורת נשכנית לביקורת מלטפת ומחמיאה. מאז שנכנס אנגלמן לתפקידו, הוא כבר הספיק לבטל את החטיבה למאבק בשחיתות, לבטל את תקן יועץ המבקר לענייני שחיתות ואף להודיע שבכוונתו להפסיק להעביר חומרים ותוצרים בנושאי שחיתות לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה. השבוע שאלתי את משרד המבקר איפה עומדת בדיקת המטוס, ומתי צפוי להתפרסם דו"ח בנושא. בתגובה נמסר: "משרד מבקר המדינה מקפיד שלא למסור מידע אודות דו"חות ביקורת הנמצאים בשלבי עבודה. עם השלמת ההליך - הדו"ח יפורסם לציבור כמקובל".

כשאלה פני הדברים, נראה שאין טעם לצפות לדו"ח שיתקוף באומץ את ההפקרות הלאומית הזאת, שמתאפשרת בגלל חולשה מתמשכת של שורת שומרי סף שמעלו בתפקידם. בקרב מתנגדי ראש הממשלה היוצא מפעמת תקווה, ברוח צחוק הגורל, לפיה בסופו של יום דווקא הוא ורעייתו לא יזכו לעשות שימוש במטוס. אבל זוהי ממש ההגדרה המילולית למונח נחמת עניים. המטוס המיותר הזה רושש את הקופה הציבורית במאות מיליוני שקלים. עם או בלי מקלחת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו