האם לחנות בתוך הקווים גם במחיר תפיסת חניה נוספת? - מחלק מוסר - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"בלוגים","items":[]}

האם לחנות בתוך הקווים גם במחיר תפיסת חניה נוספת?

מכונית בחניון חונה באמצע בין שתי חניות. האם עליי להיצמד אליה כדי לאפשר חניה נוספת (ולהיראות כמי שגרם לבעיה), או לחנות בתוך הקווים אך למנוע מקום חניה נוסף?

תגובות
מכונית תופסת שני מקומות חניה
מרסלו בראגה

בחלק גדול ממקומות החניה ברחוב ובמגרשי חניה יש סימונים על הכביש, והמכוניות אמורות לחנות בהתאם לסימונים האלה. במקרים רבים, יש נהגים שאינם חונים בהתאם לסימונים של המקומות המיועדים לחניה, כך שנוצר רווח ובו מקום חניה פנוי העולה על מקום של מכונית אחת. בחלק מהמקרים האלה, הרווח שנוצר הוא כזה שאם חונים די קרוב לאחת מהמכוניות הגובלות, יהיה מקום חניה אף למכונית נוספת אם תבוא. אבל במקרה כזה, החניה לא תהיה בהתאם לסימונים.

בנסיבות כאלה אני נמצא בדילמה רצינית: אם אחנה קרוב לאחת מהמכוניות שגובלות ברווח הפנוי, אשאיר אמנם מקום למכונית נוספת, אם תבוא, אך אם לא תבוא מכונית נוספת, וכן אם המכוניות הגובלות ייסעו מהמקום, המכונית שלי תהיה כזו שמצויה בחניה שלא בהתאם לקווים, כך שייראה כאילו אני גרמתי לבעיה (וזה אכפת לי במיוחד אם המכונית שלי מוכרת לעוברים ושבים, נניח במגרש החניה של הסופר השכונתי). מצד שני, אם אחנה כמו יקה בתוך הקווים אגרום לכך שלא יהיה מקום למכונית נוספת לחנות על ידי, כך שבפועל יחנו רק שלוש מכוניות כשיש מקום לארבע. אני מתלבט בענין הזה כבר שנים, ולא הגעתי להכרעה ברורה. מה עצתך?

בברכה,

חיים החונה

שומר נגיעה יקר,

שאלתך אכן לא פשוטה ויש פנים לכאן ולכאן, אבל אחרי שהפכתי בנושא הגעתי למסקנה שבמקרה כזה עליך בכל זאת לחנות בתוך הקווים, גם אם פירוש הדבר שלזמן מוגבל אתה מקטין בכך את מספר החניות הפנויות.

ראשית אציין את המובן מאליו: התחשבות בחנייה היא סלע קיומנו. רק החודש פרסמה קרן המטבע הבינלאומית את הדוח השנתי שלה על הכלכלה הישראלית, שבו הראתה כי בגלל מצב התחבורה הציבורית הגרוע ובגלל ההשקעה הנמוכה בתשתיות, בעיית הפקקים בישראל היא החמורה ביותר בכל מדינות ה-OECD והיא צפויה רק להחמיר. נהגים ישראלים תקועים בפקקי אימים לא רק בדרך לעבודה אלא גם בחניונים מתפקעים, ולפי דוח שפרסם החודש בנק ישראל זמן הנסיעה לעבודה התארך ב-30% תוך עשור, ולמרות זאת 69% מהמועסקים בוחרים להגיע לעבודה ברכב במקום בתחבורה ציבורית.

הבעיה הולכת ומחריפה ואיתה גם הנזק האדיר לסביבה, אך קובעי המדיניות מעדיפים להתעסק בחקירות, בהסתה ובאיומים מדומיינים. לפיכך, כאזרחים שואפים לטוב, עלינו להיאבק בזירה הציבורית ולדרוש השקעה בתחבורה ציבורית ובתשתיות, ובמקביל להתנהל בזירה הפרטית בהתחשבות הדדית ולפי מידת הרחמים.

סימון החניות בחניונים מסייע לניצול מקסימלי של השטח כדי שכמה שיותר אומללי נפש מרוטי שיער יוכלו להידחק פנימה. לכן, החנייה מחוץ לקווים היא לא סתם הפרה שובבה של כללים נוקשים; ברמה הפרקטית היא גורמת לצמצום מקומות החנייה המעטים ממילא, וברמה הסמלית היא מאותתת לנהגים האחרים שהחונה מזלזל בהם וסבור שהוא חשוב יותר מהם. אם כן, לפני הכל, החניה בתוך הקווים היא איתות חוזר לאותו הנהג – לרמוז לו שזה לא מקובל ושאחרים מסרבים לנהוג כמותו.

שנית, כפי שציינת יש סיכוי לא מבוטל שמי שחנה קודם גם ייצא קודם, וכך תישאר אתה חשוף לעין כל בתור הנבל חסר ההתחשבות. ואפילו אם לא יצא, ברוב המקרים האנשים שעוברים ממילא לא יכולים לדעת מי מכם הוא הראשון שחנה ככה (דרך אגב, מי יודע אם אותו נהג הוא עצמו לא קורבן של סיטואציה דומה?). לא לחינם קיימים בחוק ובהלכה כללים שמתייחסים ל"מראית עין". אחת מהסיבות לכך שרבנן החילו את האיסור לאכול בשר בחלב גם על עוף בחלב היא העובדה שקשה להבדיל בין השניים, ומי שיראה את שכנו אוכל עוף בחלב עלול לחשוב שהוא עובר עבירה. אני מקוה שהנמשל ברור.

סיבה אחרת להרחבת האיסור היא העובדה שאדם אחר שיחשוב שזה בשר בחלב ילמד לעשות כך גם הוא. גם עניין זה נכון לשאלת החנייה – ככל שיותר מכוניות חונות בשורה מחוץ לקווים כך ניתנת יותר לגיטימציה לנוהג הפסול הזה. כמו בכל התעלמות מנורמות מדובר בכדור שלג, בין שמכריח נהגים באותה שורה לחנות גם הם מחוץ לקווים ובין שגורם לעוברי אורח ללמוד הרגלים נפסדים.

כל אלה סיבות מספיקות, אולם הסיבה החשובה ביותר היא הסיבה הפרקטית: כאשר אותו אדם ייצא מן החנייה, לא תהיה רק מראית עין כאילו אתה המנוול שחנה עקום, המכונית שלך אכן תהיה בין שני מקומות חנייה. ואז יגיע מישהו אחר, שייאלץ אף הוא לחנות מחוץ לקווים, וחוזר חלילה עד הנצח או עד לכאוס מוחלט. בטווח המיידי אתה אולי מאפשר חנייה של ארבע מכוניות במקום שלוש, אבל יש סיכוי שבטווח הארוך אתה בעצם מצמצם את מספר מקומות החנייה הפנויים בחניון באותו היום.

מעוניינים גם אתם בעצה הטובה של מחלק מוסר? כתבו לנו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#