במה אתם מאמינים: נשימות חיים או חוויות חיים? - חזון גדליהו - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"בלוגים","items":[]}

במה אתם מאמינים: נשימות חיים או חוויות חיים?

כשמספרים לנו שקידוש החיים הוא הערך העליון ולכן יש לציית להנחיות משרד הבריאות - אנחנו נסערים ונדרשים להחלטה על תפישת עולמנו. בסוף מי שצריך לקבל אותה הם מנהלי המדינה

תגובות
אישה הולכת עם כלב בשוק הכרמל הסגור
Oded Balilty/אי־פי

1. אחרי שיצרנית המכוניות הונדה הבריקה עם הסלוגן "הונדה מציתה את הדמיון" באה אלפא רומיאו ועדכנה את הוויית החיים הליברלית עם "אלפא רומיאו: זה שאתה נושם - לא אומר שאתה חי". מבט קצר על אלפא 147, המעוצבת באופן שובה לב, מסביר את פילוסופיית הקצה של המרדף האנושי: לא עוד קידוש נשימות החיים אלא חוויות החיים. זו אמנם פרסומת שהושלכה אל הטלוויזיה בקריצה, אך היא מסמנת גם אקטואליות: האם הוויית החיים עצמם קודמת לחוויות או שהחוויות הן הן החיים, ובלעדיהן - אין חיים.

2. רובנו קונים מכונית פרקטית בליסינג, נניח יונדאי, אך זה לא אומר שאלפא רומיאו ותפישת החיים המקדשת את החווייה - הפסידה. כשמדובר במכונית, כנראה שלרבים אין בעיה להתפשר על חוויות לטובת משהו בסיסי ולא עוצמתי מדי. אבל יש גם רבים שבוחרים הפוך. כך לפחות אפשר להבחין בין מי שבחר לנשום ולקרטע לבין מי שבחר "לחיות" ולעזאזל הכסף וגם כל השאר. האבחנה הזו קיימת בהרבה תחומי חיים. נשימות חיים או חוויות, ודרך האמצע זרוקה בצדי הדרך.

3. ייתכן שיש יחידי סגולה המצליחים לתמרן ולהשיג את הכל - גם נשימות חיים וגם חוויות - אך לרוב, האנרגיה שלנו מוגבלת ודבר בא על חשבון דבר אחר. אז אנחנו בוחרים בארוחת טעימות מאפשרויות החיים. ואז מגיעה נגיף הקורונה והוויכוח בין אלפא רומיאו ליונדאי עובר מהפסקת הפרסומות לחיים עצמם. מאחורי הכותרות על ההסגר, מנהלי המדינה צריכים להכריע עבורנו בדבר אחד בלבד: האם חוויית החיים היא הערך הנעלה או שהכי חשוב זה שמספר המתים יהיה נמוך.

4. קידוש חוויית החיים נכנס לסל הערכים הליברלי יחסית לאחרונה. הפרסומת של אלפא רומיאו היא אבן דרך היסטורית שתרגמה את התפישה הזו לסלוגן מכירתי. אנשי מכירות טובים יודעים לחוש את השטח ולתמצת אותו למשפט. מה שהם זיהו הוא שעד לא מזמן יחסית לרוב בני האדם היה חשוב פשוט לחיות, לא משנה כיצד. בבחירה בין "לנשום" ל"לחיות" היה ברור להם היכן נמצאת התשובה. היום זה אחרת.

5. כשמספרים לנו שקידוש נשימות החיים הוא הערך העליון ולכן יש לציית להנחיות משרד הבריאות - אנחנו נסערים. מתאבלים על איכות החיים שנגזלה מאיתנו  אחרי שכבר התחלנו להאמין שהיא היא החיים. מתברר שלא. "קודם כל, עליך לנשום חזק", אומרים לנו, "זה מה שחשוב, לא משנה מידת הסבל". אך האם בתוך נימי נפשו, האדם עדיין מסוגל או רוצה להאמין שנולד כדי "לנשום"? אחרי שהבעת הדעות מכל הסוגים לא הביאה אותנו לדבר מלבד קב מדון וזעם, ואחרי שמשבר הקורונה ייגמר, ישנה כאן מחלוקת שצריכה פומביות וזקוקה לבירור: במה אנחנו מאמינים יותר - בנשימות חיים או בחוויות חיים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#