בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קינוחים טבעוניים נהדרים עם צ'יה

מלבי, מרק קר או מוס – זרעי צ'יה הם לא רק מזון־על אלא גם מעולים להכנת קינוחים טבעוניים נהדרים

7תגובות

מזון־על (סופר־פוד) הוא מושג המתאר מיני מזונות שונים העשירים במרכיבים בריאים, בכמות גדולה בהרבה מן המזונות שאנו רגילים לאכול. ברשימה זו יש מספר מצומצם יחסית של מזונות (גוג'יברי, אלוורה, אסאי, ספירולינה, מאקה, פולי קקאו, צ'יה ועוד), אשר רובם אינם נמצאים כלל במזון שאנו מורגלים בו.

טעמם של רוב מזונות־העל מרוכז, דומיננטי ומריר ולכן קשה לשלבם במאכלים - לרוב נסתיר את טעמם בתוך משקאות או דייסות. גם מחירם הגבוה יחסית מונע מרובנו להשתמש בהם באופן שוטף במטבח.

צ'יה הוא החריג שבכולם - מחירו שפוי וטעמו ניטרלי, למעשה כמעט ללא טעם כלל, וקל לשלבו במזונות.

גרגרי הצ'יה הם הזרעים של צמח המרווה (Salvia hispanica), שהאצטקים ובני המאיה במקסיקו צרכו מאות שנים. משמעות השם צ'יה בשפת האצטקים הוא כוח - משום שהוא נחשב אצלם למקור אנרגיה רב־עוצמה. גרגירי הצ'יה היו מרכיב תזונה עיקרי שם יחד עם פולי קקאו, קטניות, תירס, אמרנט ועוד.

זרעי צ'יה נחשבים לאחד המזונות המזינים והמרוכזים ביותר המצויים בטבע. אם נשווה את כמות החומרים המזינים שאגורים בהם למזונות אחרים נגלה שכמעט שאין שום זרע, גרעין או צמח שמשתווה להם. הם מכילים כמויות גדולות של חלבונים, סיבים, פחמימות מורכבות, חומרים נוגדי חמצון ושומנים טובים, בכמות שיכולה לשפר את יכולת הריכוז, הזיכרון, פעילות הלב, לשפר את מצב הרוח ואף לדכא תיאבון ואת המשיכה למתוק.

אפשר להשתמש בהם שלמים או טחונים כמעט בכל מזון קר או חם, כי חלק מתכונותיהם נשמרות בבישול. ניתן לזרות אותם יחד עם מלח ופלפל על כל מה שאוכלים, הם לא ישפיעו על איזון הטעמים. אפשר להוסיף 2 כפיות צ'יה לגרנולה, ליוגורט ולשייקים. ניתן להשתמש בזרעי צ'יה במקום פירורי לחם או קמח בפשטידות ובקציצות, משום כושר הספיגה הגבוה שלהם. אם משרים צ'יה במים (1 כף זרעי צ'יה טחונים על רבע כוס מים קרים) לשעה או יותר, יתקבל ג'ל סמיך ומעט דביק שיכול לשמש כחומר קושר, במקום ביצה למשל.

זרעי הצ'יה עדינים וקטנטנים (בדומה לפרג) וצבעם שחור־אפור, מנומרים בנקודות לבנות. ניתן להשיגם בכל בתי הטבע וכן בחנויות המתמחות בתבלינים ובקטניות.

מלבי צ'יה וקוקוס טבעוני

מלבי צ'יה
לימור לניאדו תירוש

מרק קר של צ'יה וקוקוס

קינוחי צ'יה
לימור לניאדו תירוש

מוס שוקולד מריר טבעוני

לימור לניאדו תירו

limortiroche@gmail.com

עוד מתכונים מומלצים של לימור לניאדו תירוש בבלוג "מטבח מקומי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו