כריסטי'ס ימכור לראשונה יצירת אמנות שנוצרה על ידי בינה מלאכותית - אמנות - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כריסטי'ס ימכור לראשונה יצירת אמנות שנוצרה על ידי בינה מלאכותית

לכתבה
"דיוקן של אדמונד דה בלאמי" (משמאל) מוצג בלונדון. לא מרהיב במיוחד OBVIOUS

קולקטיב אמנות צרפתי פיתח אלגוריתם שהוליד את היצירה שתועמד למכירה ■ יוזמה חדשה מביאה אמנות ערבית למוזיאונים הגדולים בניו יורק ■ והכסף למוזיאון ברויגל החדש קיים, אז למה ממשלת בלגיה לא מאשרת את פתיחתו?

11תגובות

לא מתכנתים

היצירה "דיוקן של אדמונד דה בלאמי", הדפס על קנבס, היא לא פיסת אמנות עתיקה במיוחד — אם כבר להיפך, אין חדשה ממנה — והיא לא נעשתה על ידי אמן מפורסם. היא גם לא מרהיבה במיוחד — ההדפס לא ממלא את הקנבס כולו, מעילו השחור של האדון המתועד בה מתערבב מעט עם הרקע הכהה, וגם תווי פניו לא ברורים. ועדיין, עשוי הדיוקן המטושטש הזה להוות נקודת מפנה. באוקטובר הקרוב, יעלה אותו בית המכירות כריסטי'ס בניו יורק למכירה פומבית ובכך ייהפך לראשון שמוכר יצירה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית.

מאחורי היצירה עומד קולקטיב אמנות צרפתי, Obvious. הוא פיתח את האלגוריתם שהוליד את היצירה. לדברי הוגו קאסל־דופרה, חבר בקולקטיב, הקבוצה "התעניינה בסוגיות הפילוסופיות שעולות. האם אלגוריתם יכול להיות יצירתי? ואם כן, האלגוריתם הזה הוא הדבר הקרוב ביותר ליצירתיות של המוח האנושי", אמר בשיחה עם אתר ארטנט.

"דיוקן של אדמונד דה בלאמי" מוצג בלונדון
OBVIOUS

לצורך יצירת הפורטרט, הזינו האמנים לתוכנה שפיתחו מאגר של כ–15 אלף דיוקנאות שנוצרו בין המאה ה–14 למאה ה–20. האלגוריתם החל לייצר עבודות חדשות, ושופר ודויק עד שהצליח לעקוף מאבחן אוטומטי שפיתחו בקולקטיב, שנועד לזהות אם עבודה נוצרה על ידי אדם או מכונה. כיום מוצגת היצירה לציבור בכריסטי'ס בלונדון. ההערכות הן כי ישיג בין 7,000 ל–10 אלפים דולר (בין 25.5 אלף ל–36 אלף שקל). בקולקטיב אומרים כי הרווחים כולם יושקעו בשיפור האלגוריתם, במימון הטכנולוגיה הדרושה, ובהתנסויות גם עם טכנולוגיית תלת ממד.

שימוש בתכנות ואלגוריתמים למטרות יצירתיות או אסתטיות אינו חדש או מהפכני, אך מעטים נחשבים כאמנים של ממש, המשתלבים בתעשייה זו (בניגוד לתעשיית ההיי־טק). חברי Obvious מגדירים את עצמם כאמנים לכל דבר ועניין, ושואפים להפוך אמנות שנעשתה על ידי בינה מלאכותית לעוד מדיום לגיטימי. "אנחנו לחלוטין מאמינים שבינה מלאכותית יכולה להיות כלי חדש ליצירת אמנות", אמר קאסל־דופרה, "ב–1850, כשהמצלמה הופיעה, רק מהנדסים מומחים עשו בה שימוש, לא ראו בה פוטנציאל אמנותי. אנחנו מאמינים שאנחנו באותו מקום עכשיו — רואים בנו מתכנתים ולא אמנים, אבל אנחנו חושבים שהטכנלוגיה הזו תהיה יותר ויותר מקובלת באמנות".

אין אישור

בשנה הבאה יצוינו 450 שנים ארוכות מאז מותו של הצייר הפלמי הגדול פיטר ברויגל, ובבלגיה כבר מתוכננות חגיגות של ממש. או לפחות היו מתוכננות: תקנה כלכלית עשויה למנוע את פתיחתו של מוזיאון שמוקדש לברויגל.

מועצת התיירות הפלמית וקבוצת המוזיאונים המלכותיים לאמנות יפה כבר התחייבו להשקיע 2.7 מיליון אירו (כ–11.4 מיליון שקלים) כל אחת בהפיכתו של בית מהמאה ה–15 ברובע מרולס בבריסל ל"בית ברויגל". התוכנית היתה שהוא ייפתח באוקטובר 2019. ואולם, החוק הבלגי מחייב שכל הוצאה כספית של יותר מ–50 אלף אירו תקבל את אישור השרים, גם אם מדובר בסוכנויות ממשלתיות ולא בממשלה עצמה. לכן, אף שהממשלה הבלגית לא משקיעה ישירות בפרויקט ולו אירו אחד, המוזיאון דורש אישור ממשלתי. בסוף השבוע האחרון התברר כי האישור הזה לא התקבל. בהודעה לעיתון הבלגי "לה סואר" הסבירה נציגת האוצר שההוצאה המתוכננת "סותרת את המטרות התקציביות של הסוכנויות הפדרליות".

"ריקוד החתונה",
פיטר ברויגל, 1566 .
לפי התכנון, המוזיאון
היה אמור להיפתח
בסוף 201
אי־פי

"אנחנו לא מתחננים לכסף", אמר ל"גרדיאן" הבריטי סמיר אל־חדד, נציג מטעם המוזיאון. "המצב המוזר הוא שיש לנו עתודה של חמישה מיליון אירו, אבל בגלל התקנה הזו אנחנו לא יכולים לגעת בעתודות האלה". העיכוב שנוצר בגלל העדר האישור צפוי לעכב את פתיחת המוזיאון, שתוכננה להיות האירוע המרכזי של חגיגות השנה, למועד שעדיין אינו ידוע.

יתרה מזאת, בעוד זכרו של ברויגל אינו צפוי להימחות, מומחים לשימור חוששים לגורלו של הבית המיועד לשכן את המוזיאון. הוא עומד שומם כעשור ומצבו עגום. "הפרויקט לא ננטש, אבל כרגע הוא בהקפאה", הוסיף אל־חדד. "אנחנו עדיין מחפשים פתרונות".

איסלאם אוונגרדי

היחס של ממשל טראמפ בארה"ב למהגרים ממדינות ערביות כבר עורר ביקורת עזה שהתבטאה בשלל דרכים ומחאות. פרויקט חדש מציע סוג תרבותי וחינוכי במיוחד של מחאה על אופי הצגתם של הערבים: המטרופוליטן, מוזיאון ברוקלין ומוזיאונים ומוסדות נוספים בעיר ישתתפו בפרויקט חדש, "היוזמה לחינוך ואמנות ערבית", עונת תרבות שתחגוג את התרבות הערבית דרך תערוכות, הקרנות סרטים, ראיונות, סיורים וימי עיון.

התערוכה הגדולה ביותר בנושא תתקיים במוזיאון ברוקלין בין 13 באוקטובר ל–13 בינואר. "סוריה, אז ועכשיו: סיפורם של פליטים שמאה שנים מפרידות ביניהם" תכלול פריטים עתיקים מהעיר הסורית א־ראקה לצד עבודות של אמנים ערבים עכשוויים, שנעשו בתגובה למשבר הפליטים שפוקד את המדינה כיום. בין היתר ישתתפו בה האמנים מוחמד חאפז ועיסאם קורבג'.

מוחמד חאפז בסטודיו שלו בקונטיקט. ישתתף בתערוכה
COLE WILSON / NYT

במטרופוליטן יתקיים בסוף אוקטובר יום עיון שיעסוק בקשר בין אמנות איסלאמית והאוונגרד המופשט. בגוגנהיים, יתקיים יום לפני כן רב שיח שיוקדש לאמנית והחוקרת הפלסטינית סמיה חלבי. גם המומה, אוניברסיטת קולומביה, אגודת אסיה ומוסדות נוספים ישתתפו בתוכנית. את עונת התרבות הערבית מוביל Misk Art Institute, מכון שנוסד תחת קרן סעודית. גם האו"ם משתתף ביוזמה, ואף יארח ב-16 באוקטובר מפגש פסגה שיוקדש כולו לתרבות ערבית.

גם בפירנצה עושים שימוש באמנות כדי לקרב בין התרבויות לנוכח מתח גואה. "אמנות איסלאמית ופירנצה, מימי מדיצ'י עד המאה ה–20", המציגה בגלריית אופיצי ובמוזיאון ברג'לו הסמוך, חוגגת את יחסי הגומלין ההיסטוריים בין העיר לאיסלאם וכוללת כ–250 פריטי אמנות וחפצים — החל בשטיחים דרך כלי קרמיקה וכלה בכתבי יד — שנקנו על ידי תושבי העיר או ניתנו להם, על פני תקופה של כ–500 שנה. "הרגשתי שמבין כל התערוכות, זו היתה בעדיפות עליונה", אמר מנהל הגלריה, אייק שמידט הגרמני, ל"ניו יורק טיימס". "לעתים קרובות אין היכרות או הבנה של תרבויות אחרות, בעיקר זו המוסלמית. ישנו מתח שעולה על פני השטח, משני הצדדים".

הרשמה לניוזלטר

ממעמקי היקום - אליכם למייל: כל מה שחדש בעולם המדע

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות