כשבתי הקולנוע סגורים צצים פתרונות יצירתיים - קולנוע - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשבתי הקולנוע סגורים צצים פתרונות יצירתיים

לכתבה
קופות ריקות בסינמה סיטי עופר וקנין

תעשיית הקולנוע המקומית משותקת, אך פורמט הסטרימינג פעיל מתמיד עם סרטים לצפייה חינמית ויוזמות מבורכות כהקרנות בבתי אבות

4תגובות

בתי קולנוע סגורים, קופות מושבתות, הפקות שנדחות, פסטיבלים שמבוטלים וסרטים שההפצה שלהם נקטעת יומיים אחרי שהחלה — תעשיית הקולנוע המקומית משותקת. הפסדים כספיים כבדים, עבודה רבה שיורדת לטמיון, חוסר ודאות בנוגע לעתיד — הקולנוע הישראלי נרמס תחת כובד משקלו של הווירוס. יחד עם זאת, נחמד לגלות שמי שבכל זאת מצליח לספק איזו קרן אור זעירה בתקופה כזאת של אופל, הוא דווקא זה שבעולם הקולנוע נעצו בו בשנים האחרונות מבטים נוטפי שטנה — הסטרימינג.

הסרט הישראלי שספג את המכה הכואבת ביותר הוא "מאמי", סרטה החדש של קרן ידעיה המבוסס על אופרת הרוק המצליחה משנות ה–80. הוא יצא לבתי הקולנוע ביום חמישי שעבר, אחרי מסע פרסום ויחסי ציבור מושקע, אבל הספיק להיות על המסכים שלושה ערבים בלבד. בחברת ההפצה יונייטד קינג עוד קיוו בהתחלה שאפשר יהיה לקיים את ההקרנות לפני קהל של עד מאה איש באולם, בהתאם להנחיות הקודמות, אבל אלה כידוע קרסו. 

הסרט "מאמי". ירד אחרי שלושה ימים בגלל המצב

הפתרון היצירתי לא איחר להגיע. כמו בהוליווד, גם מפיצי הסרטים הישראליים הבינו שאין ברירה אלא לשבור את חוק הברזל של תעשיית הקולנוע, ולהעביר את הסרטים במהירות לווי-או-די, בלי להקפיד על "החלון" הקדוש שבו אפשר להקרין את הסרט אך ורק בבית הקולנוע (אותו חלון שבגללו פרצה מלחמת העולם בין פסטיבל קאן לנטפליקס). בימים האחרונים הודיעה דיסני על העברת "לשבור את הקרח 2" לשירות הסטרימינג שלה מוקדם מן המתוכנן, ואולפני אן-בי-סי-יוניברסל הודיעו כי סרטיהם שהוקרנו בבתי הקולנוע בארצות הברית (שרובם נסגרו ביום שני האחרון) יעברו במקביל לווי-או-די ושהסרט החדש בסדרת "טרולים" יעלה בווי-או-די במקביל להקרנות בבתי הקולנוע, אם עוד יהיו כאלה שיפעלו אז.

המפיצים הישראלים קיבלו אישור מחו"ל ללכת על צעד דומה. הבוקר (רביעי) נודע כי שורה של סרטים שהוקרנו בבתי הקולנוע כשהגיעו ההנחיות להגיף את שעריהם – יגיעו לווי-או-די של יס ושל הוט כבר בסוף השבוע הבא. "מאמי" תמצא שם את גאולתה, וכמוה גם "1917", "ג'ודי", "הפרידה", "יוצאים מן הכלל", ועוד. "עכשיו הטלוויזיה מאוד חזקה, ולנו אין הכנסות", מסביר מנכ"ל סרטי לב, גיא שני, "אז עכשיו ננסה לקבל אישור מחו"ל להקדים את המעבר לווי־או־די", הוא אומר. "אבל אני אופטימיסט. אני מאמין שבסוף התקופה הזאת יהיה בום גדול בקולנוע. בדיוק כמו שקרה בעבר, כשהיתה התקופה הקשה עם פיגועי האוטובוסים. זו היתה שנה חלשה מאוד בבתי הקולנוע, אבל אז השנה שבאה בעקבותיה היתה מבחינתנו השנה הכי טובה בהיסטוריה".

גם מתרועת הפסטיבלים לא נשאר הרבה. פסטיבל "אפוס" שיצא לדרך ביום חמישי שעבר נסגר בעודו באיבו, ופסטיבל הקולנוע הצרפתי שאמור היה להיפתח השבוע בבתי קולנוע בכל רחבי הארץ בוטל. האורחים הצרפתים לא יגיעו לארץ והסרטים לא יוקרנו בבתי הקולנוע, אבל מנהלי הפסטיבל מסרבים לוותר. כל הסרטים כבר תורגמו לעברית, זכויות ההקרנה נקנו, ולכן נבחנת עכשיו אפשרות להעתיק את האירוע לזירה המקוונת ולאפשר צפייה ביתית בסרטים.

מנכ"ל סרטי לב: "אני מאמין שבסוף התקופה הזאת יהיה בום גדול בקולנוע. בדיוק כמו שקרה בעבר, אחרי התקופה הקשה עם פיגועי האוטובוסים. השנה שבאה בעקבותיה, היתה מבחינתנו השנה הכי טובה בהיסטוריה"

הסטרימינג נחלץ גם לעזרתו של אחד הפסטיבלים הגדולים באמריקה, SXSW, פסטיבל קולנוע, מוזיקה וטכנולוגיה שאמור היה להיפתח בסוף השבוע שעבר באוסטין טקסס ובוטל בגלל הקורונה. כדי לאחות את לבם השבור של היוצרים שסרטיהם אמורים היו להתמודד בתחרות שלו, החליטו מנהלי הפסטיבל לקיים אותה בכל זאת, בסטרימינג. הם שלחו לשופטי התחרות לינקים לצפייה בסרטים, ואלה אמורים לצפות בהם ולבחור למי מהם יוענקו הפרסים. "אנחנו יודעים שזה לא תחליף לפסטיבל האמיתי עם הקהל הנפלא, אבל זו לפחות דרך לזכות את הסרטים הנהדרים האלה בתשומת לב", אמרה מנהלת הפסטיבל ג'נט פירסון ל"הוליווד ריפורטר".

בזירת הקולנוע העולמית מחכים כרגע לראות אם אחד הפסטיבלים החשובים בעולם, פסטיבל קאן, יבוטל או יתקיים בחודש מאי כמתוכנן. מנהליו הודיעו כי רק באמצע אפריל יקבלו החלטה סופית בעניין. בינתיים בישראל, אחד מפסטיבלי הקולנוע המקומיים הגדולים, "דוקאביב", אמור אף הוא להתקיים במאי. בימים אלה עשרות יוצרים מקומיים כוססים ציפורניים בתקווה שסרטיהם יתקבלו להקרנה בפסטיבל הדוקומנטרי הזה. אבל גם קיומו כמובן מוטל בספק.

להבריא את הנפש

בימים האחרונים הלכו והתרבו כפטריות אחרי הגשם, או כמסיכות פנים בזמן קורונה, יוזמות קולנועיות מלבבות, כאלה שמזרימות היישר אליכם לסלון סרטים ישראלים לצפייה חינמית, או כמעט חינמית. קולנוענים מובטלים, שראו לנגד עיניהם כיצד תעשיית הקולנוע קורסת ומדינה שלמה נכנסת לבידוד ביתי — החליטו לעשות מעשה. הם הבינו שהסטרימינג הוא אחת הדרכים היחידות היום לתקשר עם הקהל, והחליטו לאמץ את אפיק התקשורת הזה.

"האשה מהסינמטק". הבמאית,  נורית יעקובס ינון 
, החליטה

"בשבת קראתי את מוסף התרבות של 'הארץ', שהיה עמוס בפרסומות לא רלוונטיות לאירועי תרבות שהתבטלו, וזה היה בעיניי ממש טראגי. מוסף שלם שמרגע ירידתו לדפוס ועד פרסומו, הפך ללא רלוונטי", אומרת הקולנוענית נורית יעקובס ינון. "ואז זה היכה בי: כמובן שבריאות הגוף היא הכרחית, אבל בריאות הנפש וצריכת תרבות כחלק מעולם הרוח אקוטית גם היא, ליחיד ולחברה. ופתאום הבנתי שההשבתה של כל התרבות הביאה לכך שכל חיי הנפש והרוח נמצאים בהמתנה, וזה מחריד. אז החלטתי שזה הזמן לשחרר מחסומים, לבטל סיסמאות ב־Vimeo (אתר שיתוף סרטוני וידיאו, נ"א), ואם יש מי שנפשו פתוחה עכשיו בגלל המצב ורוצה לראות סרטים שלי — אז לכבוד לי, בואו קחו".

הבמאית מור קפלנסקי: . "לחשוב על הקשישים האלה, שהמשפחה זה דבר כל כך משמעותי בשמחת החיים ותחושת המחוברות שלהם, זה בלתי נסבל מבחינתי"

יעקובס ינון, שביימה בין היתר את הסרט "האשה מהסינמטק", החליטה בסוף השבוע להעלות מדי יום בעמוד הפייסבוק שלה לינק לצפייה חינם באחד בסרטיה. "זו שאלה של פרופורציות. הפרנסה שלנו כל כך נפגעה, הפחד מהיותנו עצמאים בתחום התרבות כל כך עמוק, שלהתקטנן עכשיו על התשלום הסמלי שגובים תמורת צפייה בסרטיי שנמצאים באיזה אתר סטרימינג — זה פתאום נהיה לא רלוונטי", היא אומרת. "מי שיש לו עכשיו איזה חלון זמן ורצון לראות סרט שלי — תפדל, בבקשה. יש לי תחושה שאני לא היחידה שתעשה את זה, כי זה מתבקש מהסיטואציה. מצד אחד יש אי ודאות גדולה, שמביאה אותנו להתבודדות ולחוסר התכנסות, ומצד שני צצים ועולים כקונטרה לזה כוחות חזקים מאוד של סולידריות, אחווה ושיתוף. הקהילתיות מתפרצת בדרכים אחרות, ואחת מהן היא דרך רשתות חברתיות ולינקים וירטואליים".

מור קפלינסקי, שביימה את הסרט "קפה נגלר", יצאה ביוזמה משלה. "המחשבות על הקשישים במוסדות השונים שנותקו ממשפחותיהם וחיים בבידוד, מי יודע עד מתי, פשוט רודפות אותי. אני בטוחה שרבים מרגישים כך", כתבה בדף הפייסבוק שלה והציעה להקרין בבתי אבות סרטים שילוו בשיחות עם היוצרים, באמצעות פלטפורמה אינטרנטית. "זה לא אידיאלי, אבל זאת דרך לייצר קשר ובתקווה להביא קצת עניין, חיבור, חום אל מקומות שאולי יש בהם כרגע לא מעט בהלה ובדידות", כתבה. "לחשוב על הקשישים האלה, שהמשפחה זה דבר כל כך משמעותי בשמחת החיים ותחושת המחוברות שלהם, ושכרגע הם פשוט לכודים — זה בלתי נסבל מבחינתי", אמרה ל"הארץ".

מפיצת הסרטים חדוה גולדשמידט חברה לקפלינסקי, ומנסה כעת לארגן פלטפורמה טכנולוגית שתאפשר את היוזמה. בשבוע שעבר, היא מספרת, השתתפה לראשונה בפיצ'ינג שנעשה בסטרימינג. פסטיבל הסרטים בסלוניקי יוון אמנם בוטל בגלל הקורונה, אבל מארגניו קיימו את אירוע הפיצ'ינג דרך האינטרנט, ואיפשרו ליוצרים להציג את הפרויקט הקולנועי הבא שלהם לפני קבוצה של 17 אנשי תעשייה וקניינים. "נוצר כך משהו מיוחד, הרגשתי שאני מכניסה את הקניינים האלה אלי לסלון וזה יצר איזו אחוות קורונה, חיבור אנושי חזק שלא נמצא בפיצ'ינג רגיל", היא מסבירה. קולנוענים רבים הביעו לדבריה עניין להצטרף ליוזמה להקרין את סרטיהם בבתי אבות ולשוחח עם הקשישים על היצירות, ובימים הקרובים היא תצא ככל הנראה לפועל.

"תמונת חייו". שידור בסטרימינג

יונתן ניר, שביים את הסרטים "הדולפין" ו"אח שלי גיבור", מתכנן היום (רביעי) לשדר בסטרימינג את סרטו האחרון "תמונת חייו" — על צלם הטבע עמוס נחום שיוצא לצלם דוב קוטב צולל ללא אמצעי הגנה — ל–500 איש שיירשמו מראש, ולנהל איתם שיחה אונליין מיד לאחר ההקרנה. בחינם. "הביקוש אדיר, בתוך שלושה ימים נרשמו להקרנה הזאת כ–300 איש", הוא אומר. "אנשים רוצים לראות סרטים ורוצים להיפגש בדרך כלשהי. אנשים שעושים דוקו, כל העבודה המקצועית שלנו נעשית במרחב של חוסר ודאות. אתה אף פעם לא יודע אם תצליח לגייס כסף או לא, אם הסרט יצליח או לא, אם המסע הפנימי של הגיבור יצליח או לא. ואז מגיעה תקופה שבה כל העולם נמצא בחוסר ודאות", הוא מסביר. ועל זה הוא רוצה לשוחח עם הצופים שלו בסוף ההקרנה. "'תמונת חייו' הוא סרט עם תקווה. אולי זה מה שאנשים מחפשים עכשיו", הוא מציין.

גם יאיר קדר, יוצר מיזם "העברים" — סרטי תעודה ביוגרפיים על משוררים וסופרים בולטים בתרבות העברית והיהודית — החליט לאמץ את הסטרימינג ולשחרר את סרטיו לצפייה חינמית. יונה וולך, לאה גולדברג, זלדה, ביאליק, ז'קלין כהנוב ועוד ממתינים למבודדי הקורונה באתר www.ivrim.co.il, כמו גם שני סרטים שביים קדר על הקהילה הגאה (לינקים לצפייה בעמוד הפייסבוק שלו).

מצוינת במיוחד היא היוזמה של הפורום הדוקומנטרי בישראל "דוקו־רונה", שעלתה בראשית השבוע לאתר הפורום ומציעה שורה של סרטים של יוצרים שונים לבינג' חינמי. "לאור 'המצב' — יוצרי דוקו ישראלים, חברי וחברות הפורום הדוקומנטרי בישראל, משחררים לצפייה חופשית סרטים תיעודיים מעולים. מומלץ לשעות הקשות בבידוד, או סתם בבית כשהילדים נרדמים", נכתב בדף של "ערוץ הבידוד", כפי שמכנים אותו שם. ההיצע כולל בין היתר כמה מסרטיה של רחל לאה ג'ונס (שקדמו לסרטה האחרון "לאה צמל, עורכת דין"), הסדרה התיעודית המצוינת "טרנסקידס" של רוני מרדינגר והילה מדליה, "חלומות של דובים" של אורלי בויום, ואחרים. גם חגית בן יעקב, יו"ר הפורום, רוצה להקרין את הסרטים הללו בסטרימינג בבתי אבות. "הצעתי למנכ"לית רשת בתי האבות 'עמל סיעודי' שנעשה הקרנות של הסרטים שילוו בשיחות וידיאו עם היוצרים", היא אומרת. "היוזמה הזאת עדיין מתגלגלת, ואנחנו בוחנים עכשיו אם היא אפשרית מבחינה טכנולוגית".

הרשמה לניוזלטר

הכתבות שחייבים לקרוא כל סוף שבוע - ישירות אליכם למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות