רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"שיר השמות", סרט שהופך את הזיכרון למוזיקה

למרות דילוגים מקרטעים בין שלושה צירי זמן וגודש עלילתי, "שיר השמות" של פרנסואה ז'יראר הוא סרט בעל תוקף, שמעניק באמצעות המוזיקה זיכרון חף מסנטימנטליות לקורבנות השואה

סרט שיר השמות
Sabrina Lantos / Serendipity Point Films
4תגובות

לצפייה ברשימת הכתבות
שלכם בעמוד הארץ שלי

קל למנות את מגבלותיו של "שיר השמות", סרטו דובר האנגלית של הבמאי הקנדי־הצרפתי פרנסואה ז'יראר: הבימוי חסר השראה; הסרט לוקה בגודש עלילתי ומשוטט באופן מסורבל בין שלושת צירי הזמן שבהם הוא מתרחש. גם הופעתו בתפקיד הראשי של טים רות, בדרך כלל שחקן מצוין, נדמית יגעה. עם זאת, הסרט עשוי לעורר עניין מסוים בזכות התייחסותו החריגה מעט לייצוג זיכרון השואה בקולנוע העלילתי.

מרבית הסרטים שהופקו עד כה שעסקו בזיכרון השואה עוררו בי רתיעה, בגלל השימוש שעשו בזיכרון זה למטרת בידור מלודרמטי וסנטימנטלי. סרטו של ז'יראר לא עורר בי תחושה דומה. יש בסרט אלמנטים מלודרמטיים, אך הם שוליים, וגם כאשר מוצגות בו סצינות מרגשות בעליל הן חפות מסנטימנטליות. גם השיא העלילתי מעוצב ביובש, שמעניק לסרט כולו מידה של תוקף ההופכת אותו, למרות חולשותיו, ליצירה מכובדת שנמנעת מתחושת הניצול שאיפיינה רבים מהסרטים העלילתיים שעסקו בזיכרון השואה.

קליפ מהסרט "שיר השמות" - דלג

תוקף זה נובע מכך שלמרות הגודש העלילתי שמאפיין את הסרט, ז'יראר מצליח להעניק לעצם זיכרון השואה מהות מופשטת שעוטפת את מהלכיה הרבים של העלילה ומאחדת ביניהם. מהות זו נובעת מהשימוש שז'יראר עושה במוזיקה. הפסקול כולל מוזיקה קלאסית וגם מוזיקה שהלחין לסרט הווארד שור, שזכה בשלושה פרסי אוסקר על המוזיקה שכתב לסרטי "שר הטבעות" והלחין את המוזיקה לרבים מסרטיו של הבמאי הקנדי דייוויד קרוננברג. המוזיקה היא מרכיב מרכזי באמנותו של ז'יראר. הוא זכה לעיקר תהילתו בזכות האופרות שביים (ז'יראר ביים גם הצגות תיאטרון), והמוזיקה הניעה את שני סרטיו העלילתיים הנודעים ביותר.

ז'יראר התפרסם כבמאי קולנוע ב–1993 בעקבות הסרט הטוב והמקורי ביותר שיצר עד כה: "32 סרטים קצרים על גלן גולד", שדחס ל–98 דקות מספר זה של וינייטות, שביקשו להציג צדדים שונים באישיותו האקסצנטרית של הפסנתרן הקנדי. ב–1998 ביים ז'יראר את "הכינור האדום", שתיאר את גלגוליו של כינור מיד ליד ומיבשת ליבשת בתקופה של 300 שנים. התוצאה, שביקשה להציג את הכינור האדום והמסתורי כמוקד של תשוקה נמשכת לאורך זמן, לקתה ביומרה ראוותנית שטחית וגבלה בקיטש.

סרט שיר השמות
Sabrina Lantos / Serendipity Point Films

המוזיקה היתה מרכיב מרכזי בסרט נוסף של ז'יראר, המלודרמה "נער מקהלה" מ–2014, שתיארה את העימות המתפתח בין נער בן 11 בעל כישרון זמרה נדיר לבין מורהו הקשוח, בגילומו של דסטין הופמן. המוזיקה הניעה גם את עשייתו הדוקומנטרית של ז'יראר, שכוללת סרט שתיעד מופע של הזמר פיטר גבריאל וסרט שעסק באמנותו של נגן הצ'לו יו־יו מה. סרטים אחרים של ז'יראר, שהמוזיקה אינה מניעה אותם, כמעט ואינם ראויים לאזכור.

כינור ממלא תפקיד משמעותי גם בעלילת "שיר השמות", שמבוסס על ספר מאת נורמן לברכט הבריטי, שיצא לאור ב–2001. סרטו של ז'יראר אמנם משוטט בין שלושה צירי זמן, אבל אפשר לתאר את הנרטיב שלו כנתיב אחד: ב–1939, קודם לפרוץ מלחמת העולם השנייה, מגיע לאנגליה מפולין אב יהודי עם בנו בן התשע, דווידל רפופורט, כדי למצוא לו מסגרת שבה יוכל לפתח את כישרונו הנדיר. מפיק מוזיקלי לא יהודי מתפעל מנגינתו של דווידל וכשהאב חוזר לוורשה המפיק משכן את דווידל בביתו. בנו של המפיק, מרטין, מחויב למורת רוחו לחלוק את חדרו עם הנגן הצעיר ובהדרגה הם הופכים לידידי נפש.

סרט שיר השמות
Sabrina Lantos / Serendipity Point Films

דווידל הופך לכנר מהולל, אך ב–1951, בערב שבו אמור להיערך בלונדון הרסיטל הגדול הראשון שלו, הוא נעלם. 35 שנים חולפות. למרטין, שמתגעגע לדווידל ובה בעת כועס על היעלמותו, אין שמץ מידע על מקום הימצאו. הוא אינו יודע אפילו אם דווידל חי או מת. אירוע מקרי, שמעיד שדווידל חי, או שלמצער נכח בשלב מסוים במקום כלשהו, משנה את התמונה. בעקבותיו, למרות התנגדותה של אשתו, נוסע מרטין לפולין ולניו יורק בניסיון למצוא את דווידל רפופורט. בשלב זה מגלם טים רות את דמותו של מרטין (בשני צירי הזמן המוקדמים של הסרט מגלמים אותו מישה האנדלי וג'ראן האואל). את דווידל בצעירותו מגלם לוק דויל, שזו הופעתו הקולנועית המשמעותית הראשונה, שגם מנגן בכינור בחלק מהקטעים.

העימות בין מרטין לאשתו הלן (קתרין מקורמאק), שלדעתה היעלמותו אינה מצדיקה את החיפוש האובססיבי של בעלה אחריו, הוא המרכיב המיותר ביותר בסרט. מסעו של מרטין, שכולל ניסיון לגלות מה אירע לכינור העתיק והנדיר שהיה לדווידל, איננו מייצר מתח רב, גם משום שבכותרות מופיע באותיות גדולות שמו של השחקן קלייב אוון, ואף על פי שבמשך חלק ניכר מ–113 הדקות של "שיר השמות" אנו מחכים להופעתו, ברור איזה תפקיד הוא יגלם כשיגיח לתוכו.

סרט שיר השמות
Sabrina Lantos / Serendipity Point Films

מהלכיו הנרטיביים של הסרט מקרטעים לעתים קרובות והחיבור ביניהם בשלושת צירי הזמן חורק; אבל הסרט מצליח להתעלות על מגבלות אלו ולהפוך את הזיכרון העולה ממנו למוזיקה ואת המוזיקה שנשמעת בו למייצגת של זיכרון זה. המושג קדיש מוזכר בסרט, ו"שיר השמות" כולו נדמה כניסיון ליצור דרך המוזיקה, בעיקר זו שהווארד שור הלחין בשבילו, זיכרון שישמש קדיש קולקטיבי לקורבנות השואה. כוחו של ממד זה של הסרט נובע מכך שהוא אינו מתעקש להבליט את משמעותו הדתית של הקדיש, אלא מציב אותו כגורם שמאחד בין אדם לבין זהותו היהודית. מהבחינה הזאת, "שיר השמות" הוא סרט שלמרות חולשותיו קשה להתעלם ממנו.

מועדי הקרנה

"שיר השמות". בימוי: פרנסואה ז'יראר; תסריט: ג'פרי קיין ע"פ ספר של נורמן לברכט; צילום: דייוויד פרנקו; עריכה: מישל ארקאן; מוזיקה: הווארד שור; שחקנים: טים רות, קלייב אוון, קתרין מקורמאק, סטנלי טאונסנד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות