רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בלאדשוט": וין דיזל הוא גיבור־העל המשעמם ביותר על המסך

הניסיון של סוני וחברת הקומיקס וליאנט ליצור ב"בלאדשוט" יקום חדש מסתיים עם אקשן לא משכנע, תסריט קלישאי ועם וין דיזל המשמר את מעמדו בתור הרוטן מספר 1 בהוליווד

וין דיזל ב"בלאדשוט". לא מחפה על הכשלים
Graham Bartholomew/אי־פי
4תגובות

לצפייה ברשימת הכתבות
שלכם בעמוד הארץ שלי

יוצר הקומיקס "בלאדשוט", כמו שמעון פרס בזמנו, משוכנע שהעתיד טמון בננו־טכנולוגיה. גיבור־העל שיצר בוב לייטון הוא חייל שנרצח וקם לתחייה בעזרת מדען, שהחליף את תאי הדם שלו ברכיבים מיקרוסקופיים שמסוגלים לרפא את גופו. "פרנקשטיין פוגש את ג'יימס בונד", אמר לייטון בסרטון תדמית של ההפקה. ואולם אחרי צפייה בסרט ראוי להוסיף למשוואה עוד שלל מקורות "השראה" בוטים יותר ופחות.

"בלאדשוט" המוקרן כיום בקולנוע הוא למעשה לא סתם סרט, אלא מפץ שקט של יקום קולנועי חדש. מאז שמארוול ייסדה את היקום שלה — וכך הולידה את המותג הרווחי בתולדות הקולנוע — כל אולפן הוליוודי מנסה את מזלו בעסקי הבריאה. היקום של וורנר וחברת הקומיקס די־סי מתקשה להתרומם כמו מארוול, אך עם גיבורים מוכרים כמו באטמן, וונדר וומן וסופרמן, הוא מצליח ברובו בקופות.

קולנוע - דלג

בעוד שני ענקי הקומיקס מתחזקים יקומים מתפקדים, שאר האולפנים בהוליווד מתקשים לשחזר את ההצלחה. כך היה ב"המומיה" עם טום קרוז שכישלונו המהדהד הביא לביטול היקום האפל של יוניברסל, וכך גם עם "באמבלי" שנועד להפוך את הרובוטריקים מסדרה ליקום — והכשיל את המאמץ כולו. רובם ככולם טעו בחשיבה אסטרטגית מדי, כשניסו להשתמש בסרט הראשון כדי לשתול דמויות לא קשורות ולהכשיר את הקרקע לסרטים עתידיים, רק כדי לגלות שכדאי קודם כל להשקיע בסרט טוב אחד.

המאמץ החדש של חברת הקומיקס "וליאנט" בשיתוף עם אולפני סוני דווקא הפנים את הלקח הזה, אך נראה שגם זה לא בהכרח מספיק. אמנם יצרו כאן תוכנית לשורת סרטים עתידיים, אבל בחרו לא להעמיס על הסרט הראשון אוסף דמויות מיותרות כהכנה לעתיד. סוני כבר עשתה זאת עם הסרט "ונום", שזכה להצלחה בקופות, ואמור לשמש מקפצה לשלל דמויות שהאולפן קנה ממארוול טרם בריאת היקום שלה. גם "בלאדשוט" נהנה מקשר רופף למארוול, אבל רק בגלל הכוכב וין דיזל, שמספק את קולו לדמות גרוט בסרטי "שומרי הגלקסיה" ו"הנוקמים".

איזה גונזלס ב"בלאדשוט"
Graham Bartholomew/אי־פי

"בלאדשוט" שואף להיכנס לזירת גיבורי־העל עם עלילת סיפור רקע לדמות (origin). בפתח הסרט מוצג ריי גריסון כלוחם קומנדו אמיץ שמחסל את יריביו ללא קושי וחוזר הביתה לאשתו היפה וחסרת האפיון, שלא ממש מדברת — עד ששניהם נופלים קורבן לרוצח זדוני. מיד לאחר מכן מתעורר ריי ללא זיכרון במעבדה ההיפר־טכנולוגית של המדען אמיל הרטינג (גאי פירס), שהקים אותו לתחייה בעזרת דם ננו־טכנולוגי. שם הוא נחשף לעוד לוחמים משודרגים בדרגות שונות. אך ברגע שזיכרונו חוזר אליו, הוא יוצא לבדו למסע נקמה ברוצח אשתו. עד כאן, המערכה הראשונה, שמיד אחריה מופיע טוויסט — שהוא אמנם צפוי, אך לא ארחיב עליו — המסיט את הסרט לסדרת נקמות נוספות ולתחושת ספק צפויה עוד יותר לגבי כוונותיו של המדען הרטינג.

עובר מנבל לנבל

אף שכובד היקום לא מורגש, "בלאדשוט" סובל מבעיות כמעט בכל רובד אפשרי. הכשל הראשון הוא כבר בדמות עצמה, שנעדרת מרכיב קריטי כדי לעורר עניין. יכולת הריפוי העצמי היא כוח־על בעל פוטנציאל, אלא שכאן זה בעיקר מהדהד את הטרמינייטור מסוג ה–T-1000 ב"שליחות קטלנית 2", שמחלים בן רגע גם מקליע לפרצוף. ואולם הטכנולוגיה מחלחלת לכל ה־DNA של ריק, וכך הוא נהנה גם מכוחות־על, לצד כישורי מחשוב־על שמאפשרים לו לשוטט בגוגל במחשבותיו ולהוריד לעצמו הכשרה להטיס מטוס כמו ב"מטריקס".

התוצאה הסופית היא לוחם קומנדו שאין שני לו, עם כוח שאין כדוגמתו, שלא מסוגל למות ושיודע הכל על הכל בכל רגע נתון. אם יש לקח שכדאי לקחת מגיבורי־העל של סטן לי במארוול, זה שגיבור ללא פגמים הוא מתכון לשעמום. מלבד "הנוקמים: סוף המשחק", צפייה בסרטי גיבורי־על היא ממילא הליכה על חבל עם רשת ביטחון, כשזה די ברור שהגיבור ישרוד את הסט. ועדיין יש תפקיד משמעותי לפגיעוּת של הגיבורים בבניית מתח כלשהו. כשאין בפני הגיבור אף סיכון ממשי, הסרט הופך כמעט פרוצדורלי, כאשר ריק הגיבור עובר מנבל לנבל ומטפל בהם ללא אתגר.

וין דיזל וגאי פירס ב"בלאדשוט"
Graham Bartholomew/אי־פי

פיצוי אפשרי על דמות שלא מעוררת פיהוק יכול להיות באקשן, אלא שהמצב כאן חמור עוד יותר. דייב וילסון, שזהו הסרט הראשון שביים אחרי קריירה כאיש אפקטים במשחקי מחשב, קיבל לידיו תקציב של 45 מיליון דולרים — פי 8 פחות מ"הנוקמים" — אך בכל זאת ניסה ליצור סרט שמתחרה בליגה של הגדולים. במקום להכיר במגבלות התקציב, הוא בחר להפוך את "בלאדשוט" לתצוגת תכלית של אפקטים, והתוצאה מחווירה בהשוואה לסרטי הז'אנר.

לצד האפקטים, סגנונו של וילסון, כמו הדמות שהוא מביים, שואב הרבה יותר מדי השראה מסרטים אחרים, טובים יותר משלו. התוצאה היא אקשן שמהדהד מוכר ודהוי, מטפורית ומילולית גם יחד. אפילו סצינת השיא, שגם עליה לא ארחיב, מעוררת תחושת דז'ה וו: החל מבחירת הלוקיישן, דרך הכוריאורגפיה של הקטטה ועד האפלוליות שמנסה להיראות הייטק ובסוף יוצאת סתם מקושקשת ולא ברורה.

בהיעדר גיבור מעניין או אקשן טוב, סרט גיבורי־על יכול לפצות על כך בתסריט מתוחכם ושנון, אלא שזה החלק הכי בעייתי בסרט. מספיק לחזור לאותה אקספוזיציה שבה נרצח הזוג המאושר כדי להבהיר במה מדובר: ריק וזוגתו כפותים לכיסא בבית מטבחיים, מוקפים בגושי בשר שתלויים מהתקרה. כשברקע נשמע השיר "Psycho Killer" של ה"טוקינג הדס". הנבל לוקח את הזמן להתקדם באטיות אל קורבנותיו, כשהוא פוצח בריקוד מרושע מלווה בצחוק סדיסטי. זוהי רק ההתחלה לרצף של קלישאות קולנועיות, שמלוות מדי פעם בקריצה, בניסיון לאותת לצופים שכולנו חלק מאותה בדיחה פנימית. רק שאין בדיחה, ואין אירוניה, אלא מחוות בוטות במקרה הטוב וחיקוי עגום במקרה הרע.

זה לא יפתיע רבים לגלות שדיזל לא ממש מחפה על הכשלים בעזרת תצוגת משחק מופלאה, מורכבת ועם מנעד רגשי רחב. במקום זאת, הוא מספק את הסחורה הדיזלית המוכרת, ומשמר את מעמדו בתור הרוטן מספר אחת בהוליווד. פירס, שהסרט מזכיר לפרקים את "ממנטו" בכיכובו, לא מקבל הזדמנות לעשות משהו מעניין עם דמותו, ובכך מוביל שורת שחקני־משנה בעלי תפקידים קטנים ונשכחים.

בכך מסתכם הניסיון של חברת הקומיקס "וליאנט" ואולפני סוני ליצור יקום בתוצאה מחפירה, בעיקר בשדה צפוף של גיבורי־על. זו לא תהיה הגזמה לקבוע שבמאה ה–21 אין ממש מחסור בסרטי גיבורי־על, או לחילופין, בסרטים שבהם דיזל חובט באנשים ללא הרבה ההשלכות. "בלאדשוט" הוא לא סרט טוב, אך הוא גם לא בהכרח הסוף ליקום, שעתידו תלוי אך ורק בהצלחה בקופות.

זמני הקרנה

"בלאדשוט". בימוי: דייב וילסון; תסריט: ג'ף וודלו, אריק הייסרר; צילום: ז'אק ז'ופרה; שחקנים: וין דיזל, גאי פירס, איזה גונזלס, סם היואן. 109 דקות

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות