רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"הבנקאי": באפל טי וי פלוס ימשיכו לחכות לסרט הגדול הראשון

אחרי שנדחה בגלל שערורייה, אפל מציגה את "הבנקאי" — סרט חדש ומלא כוכבים כסמואל ל' ג'קסון. הוא עשוי היטב אבל לא פורץ דרך כמו גיבוריו

סמואל ל' ג'קסון ואנטוני מקי ב"הבנקאי"
/אי־פי
תגובות

לצפייה ברשימת הכתבות
שלכם בעמוד הארץ שלי

שירות הסטרימינג אפל טי פלוס החל לפעול בנובמבר האחרון אבל עדיין נאבק לזכות בהכרה וביוקרה של מותג האב אליו הוא משתייך. מדי חודש מצטרפות לתפריט עוד סדרות מלוטשות ונוצצות, אבל מה בדבר היצע הסרטים? עד כה, שניים בלבד. עם השקת השירות היה זמין בו סרט הטבע The Elephant Queen וחודש לאחר מכן נוסף Hala העלילתי, שלא בדיוק הכה גלים. זאת לא היתה התוכנית של חברת אפל, שדווקא כן רכשה מבעוד מועד סרט שהיה אמור להיות מתוקשר ומדובר. ההשקעה הזו קרסה באופן בלתי צפוי.

"הבנקאי" הוא סרט עצמאי שהפקתו החלה בשלהי 2018. אפל רכשה אותו בקיץ 2019 כחלק מהכנות לשיגור המוצר החדש שלה. התוכנית עהיתה שהסרט ישתתף בפסטיבלי הקולנוע בסתיו וייצא אחר כך בבתי הקולנוע בתקווה בתקווה לעורר עניין בעונת הפרסים. הפצתו בשרתי אפל נקבעה לינואר, בדיוק בזמן למועמדויות לאוסקר. אך הסרט כשל עוד בצעד הראשון. "הבנקאי" היה אמור להיות סרט הנעילה של פסטיבל AFI, אירוע הקולנוע של מכון הסרטים האמריקאי, שמתקיים בסוף נובמבר. באופן דרמטי למדי, תוך כדי הפסטיבל התפוצצה בתקשורת האשמה על התעללות מינית מצד אחד המפיקים. בצעד חריג וחריף, אפל משכה את הסרט יום לפני בכורתו, עד לתום הבירורים סביב ההאשמות.

קולנוע - דלג

עד הגעתו המיוחלת של הסרט אל שרתי אפל טי וי פלוס השבוע הוסר מן הקרדיטים שמו של ברנרד גארט ג'וניור, המפיק השותף שעל פי החשש התעלל מינית באחותו למחצה, סינתיה גארט. אלא שאת שם המשפחה עצמו קשה למחוק מהיצירה, שכן היא עוסקת בסיפורה האמיתי של משפחת גארט, בדגש על ברנרד האב. ברנרד ג'וניור אולי כבר לא מוזכר כמפיק אבל דמותו מופיעה בסרט כי הוא היה ילד בעת התרחשות העלילה. גארט ג'וניור שאף ליצור סרט שמפאר את אביו, שספק פעל בתחום אפור מבחינה חוקית וספק היה חלוץ בתחומים רבים, או אולי גם וגם.

בילדותו, ברנרד גארט (אנתוני מקי) היה מצחצח נעליים עם חוש למתמטיקה ועסקים. הוא הבין שאין לו סיכוי במדינת טקסס של שנות ה־60, שבה היתה נהוגה אז הפרדה גזעית. לכן הוא ובת זוגו, יוניס (ניה לונג), בחרו לנסות את מזלם בקליפורניה, שם יש לאשה משפחה ומכרים. אחד מהם הוא ג'ו מוריס (סמואל ל' ג'קסון), הולל אמיד ובעל מועדון.

אנתוני מקי, סמואל ל' ג'קסון וניקולס הולט ב"הבנקאי"
/אי־פי

החיבור בין גארט ומוריס אינו מיידי, בשל תפישות עולם שונות ומבני אישיות הפוכים. אבל הראש המתמטי של האחד והאמצעים של האחר התחילו שותפות יזמית. בהתחלה אלה עסקי הנדל"ן של לוס אנג׳לס עליהם השניים מסתערים, אבל בהמשך הם לוטשים עיניים לבנקאות, לאחר סירובים חוזרים ונשנים להלוואות. הצמד מאמין כי צבע עורו הוא מכשול ומחליט להעמיד בחזית העסקית שלהם בחור לבן. למשימה נבחר מאט סטיינר (ניקולס הולט), צעיר שאפתן שאותו הם צריכים להסמיך ועליו צריכים לסמוך.

"הבנקאי" בנוי כמעט כמו סרט עוקץ, אבל אפשר להתווכח עם המוסר שלו ועם המהלכים של הגיבורים שלו. מתברר כי יותר חשוב להם שוויון חברתי מאשר להתעשר. הסרט מצליח לסחוף בין אם ברגעיו הדרמטיים, הנוגעים למאבקים של הדמויות בדעות קדומות ובספקות עצמיים, ובין אם בקטעים הקלילים יותר שמזכירים קומדיות פשע.

"הבנקאי"
/אי־פי

הבמאי ג'ורג' נולפי ("נגד כל הסיכויים”) מוכיח מיומנות בעשייה הקולנועית, אולם נוטה לקיצוניות. לפרקים הסרט מסובך שלא לצורך, ברגעים אחרים הוא פשוט וישיר מדי. צוות הכתיבה, שהבכירה בו היא התסריטאית ניקול לוי, דחס לא מעט אל תוך שעתיים של עלילה שהיתה יכולה להספיק לעונה של סדרה. זה סיפור שבאמת יש בו הכל מהכל, והניסיון לאזן בין התפתחות הדמויות להעברת מסרים לקהל נושא תשואה לבסוף.

הרבה מזה נזקף לזכות צוות השחקנים. מקי, בהופעה מצוינת, מזכיר כמה הוא מתבזבז באקשן של מארוול או של הסדרה "פחמן משודרג". ככה נראה גיבור אמריקאי מורכב, לא כמו פלקון שהוא מגלם בסרטי "הנוקמים". ג'קסון, שגם הוא כמובן חלק מגיבורי־העל של מארוול, מוסיף קסם אישי. הצמד מורכב לכאורה מאחד שהוא השכל והשני שהוא הלב, אבל אז מתגלה שגם חוכמת רחוב היא חוכמה, ושאנשים רציונליים יכולים להיות לא מודעים לרגשות שמניעים אותם.

הצלע השלישית, בגילומו של הולט, היא גם דמות שמתפתחת יפה ולכיוונים מפתיעים. הרבה בזכות לונג, גברת גארט היא משתתפת פעילה יחסית ולא רק קלישאת הרעיה התומכת. הדגש הוא על הדמויות הגבריות והמסע שלהן, אבל סרט שעוסק במאבק לשוויון הרי לא יכול היה להדיר נשים מהמסך, בוודאי לא כאשר מאחורי המצלמה נמצאת הצלמת הנהדרת שרלוט ברוס כריסטנסן ("מקום שקט", "ניצוד") שמוסיפה קלאסה.

השאלה הנותרת באוויר בתום הצפייה היא האם ללא השערורייה שהתלוותה אליו ועיכבה את הפצתו, "הבנקאי" היה יכול להיות שינוי הסטטוס המבוקש של שירות אפל טי וי פלוס כבר בסתיו הקודם. או שמא הוא פשוט הסרט הכי טוב שהם השכילו להשיג, בעולם של רוכשים אגרסיביים כמו נטפליקס ואמזון. קשה לקבוע מה היה גורלו בסבב פסטיבלים לו היה מקבל הזדמנות, אבל אפשר לומר ש"הבנקאי" אמנם עשוי היטב אך אינו פורץ דרך כמו גיבוריו. לפיכך, ניאלץ להמשיך לחכות לסרט הגדול הראשון של אפל. אולי הוא יגיע כבר באפריל, כשייצא הסרט התיעודי של ספייק ג'ונז על "הביסטי בויז".

"הבנקאי". אפל טי וי פלוס. במאי: ג'ורג' נולפי. תסריט: ג'ורג' נולפי, ניקול לוי, בראד לואיס סמית, בראד יאנגר. צילום: שרלוט ברוס כריסטנסן. עריכה: ג'ואל וירטל. שחקנים: אנתוני מקי, סמואל ל' ג'קסון, ניקולס הולט, ניה לונג

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות