בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עם כל הכבוד להעצמה של גל גדות, הוליווד עדיין מוחקת ומנצלת נשים

כל עוד כוכבות הקולנוע הגדולות ימשיכו למחות בחינניות על שטיחים אדומים מתי שנוח להן והאקדמיה תישאר גברית ולבנה, שום דבר לא ישתנה באמת בטקס האוסקר, ובכלל

58תגובות
גל גדות בטקס האוסקר. כולנו גיבורות-על?
Richard Shotwell/אי־פי

מצד אחד, עולם בידיוני, נוצץ וזוהר באופן שהחיים של אף אחד ואחת מאיתנו לא קשורים אליו כלל. מצד אחר, עולם שהשפיע ומשפיע בצורה מכרעת על האופן שבו אנחנו תופשים דברים כמו אהבה, מין, יחסים בין בני אדם, כסף ועוד ועוד. כלומר, בעל השפעה עצומה על חייהם של רבים מבני האדם על כדור הארץ, כבר יותר ממאה שנה. הוליווד מתעתעת לא רק כי הקולנוע מטבעו לפעמים מתעתע בנו, אלא כי היא ממלאת בו בזמן פונקציות שונות מאוד זו מזו, לפעמים סותרות.

מחשיפת סיפור האנס הארווי וויינשטיין נולד ההאשטאג #מיטו שהתפשט במהירות בעולם כולו; אבל מותר להניח שהנורמות שאיפשרו את פעולתו העבריינית של המפיק במשך שנים כה רבות לא נעלמו בן לילה; מה גם שהוא לא היחיד שנהג כך, כמובן. יתרה מזאת, אותה הוליווד שמתנאה בניקוי האורוות המסוים הזה כשלה בטקס המייצג שלה, טקס פרסי האוסקר שהתקיים השבוע: שום במאית לא היתה מועמדת לפרס הבימוי, רק סרט אחד שביימה אשה נמנה עם תשעת הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר ("נשים קטנות", שקיבל לבסוף אוסקר על התלבושות. נדמה כאילו תסריטאי ציני במיוחד כתב את זה) וככלל זה נועד להיות אירוע גברי למהדרין.

נטלי פורמן בטקס האוסקר. עיצוב אופנה יצירתי
ERIC GAILLARD/רויטרס

את השורה קילקלו — כלומר הצילו מעט — כמה כוכבות שלא נמנעו מלהביע את דעתן על כל זה. נטלי פורטמן, שלבשה שמלה שעליה נרקמו שמות הבמאיות שלא היו מועמדות לאוסקר; או סיגורני וויבר, כלומר לוטננט ריפלי מ"הנוסע השמיני", שעלתה לבמה עם וונדר וומן וקפטן מארוול, הלוא הן גל גדות וברי לארסון, והבהירה שהן הולכות לפתוח מועדון קרב מאחורי הקלעים (וויבר גם טענה ש"כל הנשים הן גיבורות־על". שזה סוג של "מסר העצמה" קצת בעייתי. רובנו הגדול, נודה, לא גיבורות־על אלא בנות אדם, על יתרונותינו וחסרונותינו. וויבר עצמה אלילה, כמובן).

לעומת זאת, ככל הידוע אף אחת מהשחקניות והשחקנים, הכוכבות והכוכבים לא נמנעו מלהתראיין אצל המראיין הקבוע בשטיח האדום, ריאן סיקרסט, שלפני כמה שנים הואשם בהטרדה מינית על ידי אחת הנשים מצוות התוכנית שלו, "E!". גם הכוכבות הגדולות ביותר, מתברר, מוחות היכן ומתי שנוח להן. בכלל, אי אפשר היה להימנע מתחושה של טוקניזם — אתן לא מועמדות בקטגוריות המרכזיות, אתן לא באמת חשובות, אבל ניתן לכן למחות, בחינניות ובשמלות הולמות כמובן. כמה חזק היה אילו החליטו כל השחקניות ושאר נשות הוליווד לא לכבד את הטקס בנוכחותן. כמה מגוחכים היו נראים כל הגברים לבדם בחליפות הטוקסידו שלהם, איזה מסר נוקב זה היה יכול להיות.

אוסקר - דלג

אבל כל זה לא קרה, ומה שכן קרה, ומשמח, הוא שגם בשנה שהאקדמיה לא כיבדה נשים במועמדויות המרכזיות, בכל זאת היתה שורה לא מבוטלת של זוכות, בעיקר בתחום התיעודי. 

אז כקונטרה לבחירות הטסטוסטרוניות של האקדמיה דווקא נוצר בסופו של דבר טקס שנשים הקפידו בכל זאת לא להימחק ממנו. ועדיין הנתונים עגומים: ביותר מ–90 שנות קיומו של טקס חלוקת האוסקר, חמש במאיות בלבד היו מועמדות לפרס הבימוי הטוב ביותר. ורק אחת זכתה: קתרין ביגלו על "מטען הכאב" בשנת 2010. עשר שנים כבר חלפו מאז. לינה ורטמילר ("שבע היפהפיות") ב–77', ג'יין קמפיון ("הפסנתר") ב–1994, סופיה קופולה ("אבודים בטוקיו") ב–2004 וגרטה גרוויג ("ליידי בירד") ב–2018 הסתפקו במועמדויות על פרס הבימוי (בנוסף, קמפיון וקופולה זכו באוסקר על התסריט המקורי).

ולשאלה שתמיד יהיה מי שישאל: מה, צריך לתת פרסים על פי המגדר? לא. אבל באווירה כל־גברית, כשהתעשייה נשלטת בידי גברים שלא רק בוחרים את הדומים להם, אלא לא פעם גם מצרים את צעדיהן של נשים, גם בדרכים מכוערות ואלימות — נדרשים תהליכי עומק שיובילו לשינוי גם בתחום הזה, ורצוי בעוד הרבה הרבה פחות מ–90 שנה.

אוסקר - דלג

אז עם כל הכבוד להיסטוריה שנרשמה בזכייתו הראשונה אי פעם של סרט לא־אמריקאי, "פרזיטים" הדרום־קוריאני, בפרס הסרט הטוב ביותר — עבור מחצית מהאנושות בלבד, החצי הנשי, היא לא ממש בשורה גדולה או חדשה, בלשון המעטה. ואם מדובר בהיסטוריה, חשוב לדעת שנשים לא מעטות דווקא היו חלק מתעשיית הקולנוע בראשיתה, בעיקר בתקופת הראינוע, אבל משום מה תרומתן נמחקה ונעדרת מההיסטוריוגרפיה הקולנועית.

בכל מקרה, נוצצת ככל שתהיה, יש דברים שבהם הוליווד מיישרת קו איתנו פשוטות העם. ולא רק בתחום האלימות המינית אלא גם בפערי השכר: נשים בהוליווד משתכרות 25% פחות מגברים באותם תפקידים. אשר לאקדמיה שבוחרת את זוכי האוסקר, כיום 84% מחבריה הם לבנים ו–69% גברים. זאת אחרי שהמחאה של השנים האחרונות על הלובן הגברי, או הגבריות הלבנה, הובילה לשינוי מסוים (מ–94% לבנים ו–76% גברים בשנת 2014). רגע, אז מה שיוצא זה שגברים לבנים בוחרים סרטים של גברים לבנים? אני בשוק, הבו לי את מלחי ההרחה שלי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו