ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.10291262) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7419474) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7701129) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7643858) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3826623) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3996166) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3898281) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtz ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.1283246) whtz לידיעת הקורא יועז הנדל: הדרבוקה היא כלי מרכזי במוזיקה, אז ועכשיו - שמיעה סלקטיבית - הארץ ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3786939) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3430110) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7947097) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ 444 whtzResponsive whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7701388) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7692748) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7668560) whtzResponsive
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7392909) whtzResponsive
 
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7606862) whtzResponsive

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4307746) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4207956) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7768682) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7766984) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7766985) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3898281) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3788041) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3645023) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3687627) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3224419) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3486738) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3331658) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3824551) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3266548) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3685580) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3719429) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3707079) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3798241) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3805210) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4160409) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3550784) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3550785) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3550788) whtzResponsive

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3521546) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3604912) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3657392) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3595644) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3539502) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3602312) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3595603) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3700148) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3700149) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3550774) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3550773) whtzResponsive

לידיעת הקורא יועז הנדל: הדרבוקה היא כלי מרכזי במוזיקה, אז ועכשיו

חבר הכנסת למד על בשרו השבוע שדרבוקה זה כלי שלא מתעסקים איתו. לשירותו, הנה מבט על עולמות שבהם היא נשמעת – למשל במוזיקה קלאסית ערבית

29תגובות
שלמה בר
קמחי מוטי
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.1283171) whtzResponsive

מה נגן הדרבוקה עושה? הוא מדרבק. לא בטוח שהאקדמיה ללשון עברית הכירה כבר בפועל הזה, אבל הוא חי וקיים בדיבור. זמרים ים תיכוניים משתמשים בו כל הזמן. לפאר טסי יש קטע קבוע בהופעות שבו הוא מסמן לדרבוקיסט שלו, חזי יעקב, לפצוח בסולו בעודו שר "חזי, דרבק לי".

לדרבוקה יש צליל חד, חזק, חודר, חותך. זה כלי שממש לא כדאי להתעסק אתו. חבר הכנסת יועז הנדל למד את הלקח הזה על בשרו השבוע.

"חלקם הגיעו עם מנטליות של קונצרט בווינה וחלקם הגיעו עם מנטליות של דרבוקות", אמר הנדל בראיון ל"הארץ". אם מתעלמים מהעניין הווינאי, אין כמובן שום סתירה בין שני הדברים. "מנטליות של דרבוקות בקונצרט" יכולה להיות הגדרה לא רעה למוזיקה הערבית הקלאסית. הדרבוקה היא לא רק כלי הכרחי בכל תזמורת ערבית קלאסית, במקרים רבים היא הכלי המוביל, ומי שמנגן בה הוא "חצי מנצח" של התזמורת, כדברי אריאל כהן, נגן הדרבוקה והמנהל המוזיקלי של התזמורת המזרחית הקלאסית "פירקת אל נור".

תזמורת פירקת אלנור - חראמת אחיבאק - حرمت أحبك - Indie City - דלג

המוזיקה המזרחית הקלאסית, מסביר כהן, מושתתת על שינויי קצב בלתי פוסקים. המוזיקאי שמנווט את הזרימה הזאת, בהעדרו של מנצח במתכונת של המוזיקה המערבית, הוא הנגן הראשי של חטיבת הקצב. לפעמים זה יהיה נגן הדאף (תוף מרים) ולפעמים נגן הדרבוקה. "ואז הדרבוקה סוחבת על הכתפיים שלה את כל התזמורת", אומר כהן. "הכנר או נגן העוד או החלילן לא יכולים לעשות את זה. אין להם אחריות מעבר לכלי שלהם. לנגן הדרבוקה יש. אם צריך לשנות מקצב, להרים דינמיקה, להוריד ווליום – נגן הדרבוקה מוביל את זה".

מוזיקה ערבית קלאסית, תזמורתית, היא אחד משלושה הקשרים מוזיקליים עיקריים שבהם נשמעת הדרבוקה. ההקשר השני הוא עולם הפופ. הדרבוקה נשמעת אחרת לחלוטין בשני העולמות האלה. במוזיקה הקלאסית היא עדינה מאוד, בפופ היא נותנת בראש. "אם תשים אותי על במה של מוזיקה ים תיכונית, הקהל יצחק עלי, בצדק מבחינתו", אומר כהן. "הם יגידו 'מה זה הדרבוקיסט הזה? עגלה".

לפני שנכנסים לתוך עולם הפופ ומאפיינים את מקומה של הדרבוקה בתוכו, צריך להזכיר בקצרה את ההקשר השלישי שבו הדרבוקה נשמעת. זהו העולם של המוזיקה השעבית – המוזיקה הערבית העממית, האמנותית למחצה. זאת היתה המוזיקה הפופולרית בעולם הערבי במשך רוב המאה העשרים, והדרבוקה היתה המנוע הקצבי שלה. בעשורים האחרונים שטחי המחיה של המוזיקה השעבית הצטמצמו בצורה דרסטית. הפופ כבש כמעט הכל. אבל היא עדיין קיימת. "מה שאתה שומע בחתונות ערביות בישראל זאת מוזיקה שקרובה לשעבייה", אומר אריאל כהן. נגן הדרבוקה החיפאי ז'וליאן אבו שקארה אומר שעד לפני כמה עשורים הדרבוקה ותוף המרים התחרו ביניהם על תואר כלי ההקשה הדומיננטי במוזיקה השעבית. "אבל בזמן שלנו אין תחרות", ממשיך אבו שקארה. "אנשים רוצים יותר ווליום, יותר כוח. הדרבוקה היא המלכה". אריאל כהן אומר שיש נגני דרבוקה שמנגנים גם מוזיקה קלאסית וגם מוזיקה שעבית. הוא מציין במיוחד את האני אסעד ממזרח ירושלים. "האני לא רק מתופף, הוא גם מנגן את המלודיה בדרבוקה. בדיוק כמו כנר או נגן קאנון. לדעתי הוא נגן הדרבוקה הכי טוב בעולם הערבי היום".

האני אסעד חפלה ערבית - דלג

בראשית דרכה, בשנות החמישים והשישים, המוזיקה המזרחית הישראלית הזכירה בהתכוונות ובהרכב הכלי שלה את המוזיקה השעבית. היא התקיימה הרחק מהמיינסטרים הישראלי, שדחה בשאט נפש כל סממן מזרחי-ערבי. חברת התקליטים היחידה שהנציחה אותה היתה קוליפון של האחים אזולאי. ברוב ההקלטות האלה ניגנו הרכבים קטנים, שכללו עוד, כינור, קאנון תוף מרים ודרבוקה. קשה לדעת מי היו נגני הדרבוקה. על עטיפות התקליטים לא הופיעו בדרך כלל קרדיטים למוזיקאים.

המוזיקה המזרחית פרצה אל המיינסטרים באמצע שנות השבעים, עם הלהקות "צלילי העוד" ו"צלילי הכרם", והעמיקה את האחיזה שלה עם הפיכתם של זוהר ארגוב וחיים משה לסופרסטארים. המוזיקה המזרחית של התקופה הזאת שאבה חלק ניכר מהצביון שלה מההוויה של החפלה, שבה לדרבוקה יש תפקיד מרכזי, אבל בהקלטות עצמן כמעט לא היתה נוכחות לדרבוקה. לא אצל זוהר, לא אצל חיים משה, לא אצל ישי לוי. במועדונים הדרבוקה נתנה בראש, אבל באולפנים היא הוצנעה. במידה מסוימת זהו סיפורה של הדרבוקה במוזיקה הישראלית.

מדוע? אולי בגלל שחלק מהמעבדים הבולטים בשוק הים תיכוני של התקופה באו מרוק (יהודה קיסר למשל) או מפופ מערבי (ננסי ברנדס). ייתכן גם שהרצון להתקבל על ידי הממסד, ובעיקר על ידי העורכים ברדיו, גרם למוזיקאים לוותר על סממנים מזרחיים-ערביים מובהקים. הדרבוקה היא סממן כזה, אולי ה-סממן. ויש דבר נוסף, שעליו מצביע תמיר קליסקי, איש "אתניקס" לשעבר. בהקשר של עבודת אולפן, הדרבוקה היא כלי סורר, סוג של ילד מופרע. "טכנאי הקלטה לא יודעים איך להתמודד עם הדרבוקה", אומר קליסקי. "היא זורקת תדרים, היא משגעת אותך. קשה מאוד להשתלט עליה".

התזמורת האנדלוסית הישראלית עם שלמה בר "חתונה מרוקאית" - דלג

ההתפתחות החשובה ביותר בסוף שנות השבעים-תחילת השמונים בהקשר של הדרבוקה קשורה למוזיקאי ספציפי: שלמה בר. בר, שהקים את "הברירה הטבעית" ב-1977 והוציא איתה את אלבום הבכורה האדיר "אלי שורשים" ב-1979, הביא למוזיקה הישראלית בעשר אצבעותיו תפישה חדשה של קצב ודמות חדשה של מתופף, או מתופף-זמר. הרדיקליות של בר השתקפה בין השאר בכך שהוא זנח לחלוטין את מערכת התופים המערבית. במקומה הניח במרכז הבמה מערך של כלי הקשה מזרחיים, אפריקאיים ואסיאתיים. הדרבוקה דווקא לא כיכבה במערך של בר, לפחות לא בתחילת דרכו. הקונגס האפרו-לטיניים והטאבלה ההודית הלמו יותר את העומק ההיפנוטי שהיה במוזיקה של "הברירה הטבעית". אבל גם הדרבוקה היתה שם, ובר נהפך לדמות המזוהה ביותר עם הכלי הזה ועם כלי ההקשה באופן כללי. זה לא מקרה שהוא היה הראשון שעליו הסתערה התקשורת עם פרוץ הסערה הנוכחית. "היופי הוא לא נחלתה של תרבות אחת. כל היופי זה שיש צבעים שונים", אמר בר למראייניו.

לפעילותו של בר, מרהיבה ומהפכנית ככל שתהיה, לא היתה השפעה ממשית על המיינסטרים והפופ. כשהדרבוקות התחילו להיכנס למוזיקה המזרחית לקראת סוף שנות השמונים, זה לא היה בזכות בר. בסוף שנות השמונים ותחילת התשעים המוזיקה הטורקית הכבדה, מה שנקרא "שירי דיכאון", נהפכה לסגנון המצליח ביותר בשוק המזרחי. עופר לוי, הזמר המזוהה ביותר עם הז'אנר, מכר מאות אלפי עותקים מאלבומיו הראשונים, שהיו מלאים בדרבוקות. "הכל היה מסומפל, לא ישב באולפן נגן דרבוקה", אומר יעקב למאי, שעיבד את האלבומים האלה. למאי, שבא מרקע של מוזיקה קלאסית וג'ז, אומר שהוא לא ידע מה זה דרבוקה כשהתחיל לעבד מוזיקה מזרחית. "הפקתי שיר לאיזה זמר, והוא אמר 'אולי נביא דרבוקה?' אמרתי לו 'מה זה', ואז שמעתי ואמרתי 'ואו, איזה יופי, בוא נכניס".

מדוע ז'אנר הדיכאון קיבל את הדרבוקה בזרועות פתוחות? אולי מפני שבניגוד למוזיקה המזרחית של שנות השמונים, זמרי הדיכאון לא שאפו להתקבל לממסד. הם ידעו שאין להם סיכוי, שהשירים שלהם נשמעים מדי כבדים, מדי משתפכים, מדי "ערביים", אז הם לא עשו שום ניסיון להתאים את עצמם. לצד עופר לוי, ששר על דרבוקות מסומפלות, היו גם זמרים שהשתמשו בדרבוקה חיה ואף ניגנו בה בעצמם. אחד מהם, דודו יסמין, אפילו הקליט שיר אהבה לדרבוקה, "דרבוקה" שמו. זמר-דרבוקיסט נוסף שבלט באותה תקופה היה ג'ורג' בר. בימים האחרונים, מאז פרוץ סערת הנדל, לא מעט אנשים העלו לפייסבוק קטע שלו בשם "סולו דרבוקה".

מופע מחווה לזוהר ארגוב
מוטי מילרוד

ז'אנר הדיכאון התחיל לסגת לקראת סוף שנות התשעים ו חזר להיות מוזיקת שוליים כשאייל גולן ושרית חדד עלו לגדולה בסוף שנות התשעים עם סגנון מזרחי כל-ישראלי קליל. תמיר קליסקי וזאב נחמה, שהיו אחראים לשני אלבומי הפריצה של גולן, הינדסו אותם בקפידה אחרי מחקר מדוקדק שמטרתו היתה לסגנן צליל ים תיכוני נגיש ופופולרי. "כחלק מהמחקר שלנו הקשבנו לדברים קיצוניים כמו דודו יסמין וג'ורג' בר", מספר קליסקי. "אחד הדברים הראשונים שאמרנו כשהתחלנו לעבוד עם אייל היה 'דרבוקה בפנים', כי זה אלמנט ים תיכוני מובהק, אבל הקפדנו שהיא לא תשתלט", מספר קליסקי. הדרבוקה כיכבה גם באלבומים ש"אתניקס" הקליטו באותה תקופה, וקליסקי אומר שהם הגיעו ל"שילוב המושלם של דרבוקה ותופים" בשיר "ב-מ-וו שחורה". "יש שם פתיחה של דרבוקה ותופים, והתגובה של הקהל לדבר הזה היא מטורפת", הוא אומר. "יש משהו בהצמדה הזאת של הדרבוקה והתופים ששורף את הכל".

אתניקס במוו שחורה - דלג

בשנים האחרונות שומעים פחות דרבוקה בפופ הים תיכוני. בהופעות ובאירועים היא ממשיכה לככב, אי אפשר בלעדיה, אבל באולפן ההקלטות היא משמשת תבלין. "כלי נספח", אומר קליסקי. "כאילו המפיקים אומרים 'דרבוקה – צ'ק. שמנו. הלאה'. אין התייחסות לדרבוקה כמשהו שמרומם את השיר". יעקב למאי מסכים: "אין היום דרבוקה שמתחילה בפתיחה ונמשכת לאורך כל השיר. זה טעם, לא יסוד".

אבל הטעם שלה קיים כמעט בכל פינה של המוזיקה הישראלית העכשווית. הנה כמה דוגמאות מוצלחות. הסינגל האחרון של דודו טסה, "הקיר", רוכב על דרבוקות דוהרות. הצמד החיפאי "Zenobia", שכולל את נאסר חלאחלה ועיסאם אליאס, הוציא בשבוע שעבר את "Desert Hafla", שיש בו דרבוקות. והמפיק עמרי סמדר ישיק ב-21 בפברואר בהרצל 16 בתל אביב את האלבום "Collage", שבו הוא מפרק ומרכיב מחדש שירים של אהובה עוזרי, ברי סחרוף, יהודית רביץ, שושנה דמארי ואחרים. הדרבוקה מככבת בכמה רצועות באלבום, ובמיוחד בגרסה של סמדר ל"עיר של קיץ" של סחרוף. "אני רוצה שיתקלטו את השירים האלה, שירקדו אותם במועדונים", אומר סמדר, "ואם אתה רוצה שירקדו, מה יותר טוב מלשים דרבוקות?" 

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3550771) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3539480) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3982349) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4526763) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3631980) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3539483) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3600780) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3551319) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.9962855) whtzResponsive 

תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4606647) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3539487) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3617020) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3603766) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7527415) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3630539) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7527413) whtzResponsive

כתבות שאולי פספסתם

*#
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7668566) whtzResponsive
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7903832) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3979744) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7897127) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7843746) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7843749) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7814009) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7797143) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7608810) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7691791) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7613637) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7561524) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7525109) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7492922) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7461393) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.7406861) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.6096109) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3506410) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.1283191) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4407723) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.2844505) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.1283194) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4198590) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4389463) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3599668) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4428960) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4405901) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4384281) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4302361) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4332719) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4255767) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4240553) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4240507) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4213675) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4193336) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4138815) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4125917) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3987660) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3883499) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3951983) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3941363) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3604914) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3486686) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3506195) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3495191) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3701931) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3392858) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3521263) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3655144) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3765036) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3771148) whtzResponsive
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ wwwwww whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.3798243) whtzResponsive ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ssssssss ContentId(7.4002547) whtzResponsive