בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קצרי רוח

זה הזמן להשיב את המרחב הציבורי להולכי הרגל ולרוכבי האופניים

מאז החלו הצעדים לבלימת התפשטות הקורונה הצטמצם מאוד מספר כלי הרכב בכבישים. אבל בישראל עדיין מעדיפים אותם על פני הולכי הרגל ורוכבי האופניים

7תגובות
נתיבי איילון בתל אביב, החודש
עופר וקנין

מגפת הקורונה היא לא רק חרדה ובידוד, אלא גם הזדמנות. ההסתגרות של מאות אלפים בבתיהם יכולה להיות פתח לשינוי דרמטי בכבישים, שיצמצם את מספר כלי הרכב, יפחית את העומס ויחזיר להולכי הרגל ולרוכבי האופניים מעט מהמרחב שהם מאבדים זה שנים לכלי הרכב הממונעים.

בערים רבות בעולם לא חיכו להתפרצות של מגפה ונקטו בשנים האחרונות צעדים לטובת הולכי הרגל והרוכבים, כמו סגירת מרכז העיר לכלי רכב וסלילת שבילי אופניים. אבל בישראל מהלכים כאלה יוצאים לפועל רק אחרי דיונים סיזיפיים, שכרוכים בביורוקרטיה סבוכה, מתישה ורווית מחלוקות.

מאז החלו הצעדים לבלימת התפשטות הקורונה הצטמצם מספר כלי הרכב בכבישים באופן דרמטי (מקורות בענף התחבורה מציינים, לדוגמה, שבנתיבי איילון נוסעים בימי שגרה כ–850 אלף כלי רכב ביום ואילו עתה ירד המספר לפחות בחצי). הפקקים בכבישים פחתו, כמובן, אבל המדרכות לא התרחבו והציבור ננזף על כך שהוא "מתקהל" בפארקים המעטים שיש בערים. גם אנשים שנצפים ברחוב בלי להקפיד על מרחק של לפחות שני מטרים זה מזה, כפי שדורשות רשויות הבריאות בעולם, עלולים להינזף. עם ההגבלות החדשות שאישרה הממשלה גם השיטוט ברחובות ייאסר עלינו, אף על פי שנתוני משרד הבריאות מראים שאיש לא נדבק בעת פעילות ספורטיבית או הליכה באוויר הפתוח (24% מהנדבקים היו בבתי כנסת, 15% בבתי מלון ו–12% נדבקו במסעדות). לפיכך, האיסור על הליכה במרחב הפתוח הוא טעות.

למרות הירידה במספר כלי הרכב בכבישים העירוניים, הולכי רגל באזורים שבהם יש דרכים מרובות נתיבים, כמו דרך בגין או אזור תחנת הרכבת סבידור בתל אביב, אינם חשים בהבדל. הם ממשיכים להרגיש לא בטוחים.

הירידה במספר המכוניות בכבישים היא הזדמנות לקדם שינוי לטובת הולכי הרגל, רוכבי האופניים ונוסעי התחבורה הציבורית. לאחר שבימי הקורונה המכוניות פינו חלק ניכר מהמרחב הציבורי, בעתיד אפשר יהיה להמשיך את מגמת הצמצום של שימוש בכלי רכב פרטיים ולקדם הליכה, רכיבה באופניים ותחבורה בת קיימא.

אסף זגריזק דיווח השבוע ב-Ynet שבמשרד התחבורה מתכוונים לנצל את ההאטה בתנועה כדי לקדם פרויקטים תחבורתיים ב–900 מיליון שקלים. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', אמר כי מתוכננות השקעות גדולות יותר וכי חלק נכבד מהסכום המתוכנן "יועבר לפרויקטי תשתית שיניעו את המשק". על אותו משקל יש להקצות משאבים להרחבת מדרכות לטובת הולכי רגל ולקדם מערכת שבילי אופניים טובה יותר בתל אביב ובערים הסמוכות וגם במטרופולינים כמו חיפה ובאר שבע. ההשקעות במדרכות ובשבילי אופניים יהיו קטנות בסדרי גודל מההוצאות על כבישים ומערכות להסעת המונים, אבל תרומתם למרחב הציבורי תהיה אדירה.

הדיון בנושא התלהט לאחרונה גם בניו יורק, העיר שבה מספר חולי הקורונה הגבוה ביותר בארצות הברית. רבים מתושבי ניו יורק מבקשים מראש העיר, ביל דה בלאזיו, לסגור חלק מהרחובות לכלי רכב, מהלך שיגדיל את המרחב שעומד לרשותם של הולכי רגל. דה בלאזיו מסרב, בגלל החשש מפגיעה בבעלי המכוניות הפרטיות. יו"ר מועצת העיר, קורי ג'ונסון, אמר בהקשר זה: "בראש סדר העדיפויות אנחנו צריכים ליצור שטחים פתוחים בשכונות, שיצמצמו את הצפיפות בפארקים הקיימים". בעמדתו של ג'ונסון תומך מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, שאמר שאפשר לצמצם את הנתיבים לכלי רכב פרטיים מפני שבין כה וכה יש בעיר פחות תנועה. "בואו נפתח את המרחב לאנשים. התושבים צריכים להיות בחוץ, ולא במקומות צפופים", אמר קואומו.

האורבניסט הקנדי גיל פנלוסה, מייסד ומנכ"ל ארגון Cities 8–80, כותב בעמוד הטוויטר שלו על חשיבות השטחים הפתוחים. "כמעט בכל עיר בעולם, שליש מהשטח הם רחובות", כתב פנלוסה. "אלו שטחים ציבוריים ששייכים לכולם. כמו שאמר קואומו לדה בלאזיו: מנע תנועת מכוניות בכמה רחובות ותיצור מרחב ציבורי בטוח להליכה, לריצה, לרכיבה, שבו אפשר לשמור על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם. בואו נעשה את זה בכל מקום. עכשיו".

בישראל עדיין לא נשמעה שום קריאה דומה. ההפך הוא הנכון. עיריית תל אביב, למשל, הודיעה על הקלות בענייני חניה. חלילה מלהכעיס את בעלי המכוניות שעדיין יש להם חופש תנועה. הולכי הרגל ממילא ייכנסו לבידוד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו