בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תגובה

מבקר "הארץ" טועה: עישון גראס בקבוצה רחוק מלהיות פנאי רציני

פנאי רציני מזמין את האדם להרהר על המרחבים החדשים שאליהם הוא זמין ודורש ממנו משאבים פנימיים. תגובה על ביקורתו של בועז יזרעאלי על ספרה של טלי היוש

5תגובות
פסטיבל מריחואנה בדנוור, 2014. פעילות שיכולה להסב הנאה ולהסיח את הדעת מהלחצים הקיומיים
אי־פי

אני מבקש להביע את הערכתי הרבה לבועז יזרעאלי על התייחסותו המשמעותית והמעמיקה לסוגיית הפנאי בביקורתו על ספרה של טלי היוש, "פנאי רציני" ("ספרים", 18.7). מושג הפנאי חדר בעשורים האחרונים לתודעה של ציבורים הולכים ומתרחבים, אך מקומו בהוויה של האדם הפרטי אינו זוכה תמיד לבירור ראוי.

אוהבים/ות ספרים? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של מוסף "ספרים" של "הארץ"

בימינו המושג "פנאי" אינו חל על הפסקות זניחות בין פעילות אחת לשנייה, בדומה להפסקה המסורתית בבית הספר שתוארה בסרטים ישנים בדמותם של עשרות תלמידים הפורצים לחצר כמין קפיץ שהשתחרר. פנאי גם אינו פסק זמן קצוב לשחרור לחצים או למחזוּר כוחות. הפנאי פוגש שוב ושוב את הזמן בעצם מהותו, שהיא לזמן הזדמנויות כאלטרנטיבה לקיים, אם בפנאי האדם אכן זמין. אם מתייחסים כך לזמן, בדומה להתייחסותה של גישת הפנאי הרציני שהיוש מיטיבה להציג בספרה, מתגלות בו אפשרויות התפתחות, העשרה וגדילה שהפרט עשוי להוציא מן הכוח אל הפועל.

פנאי רציני מעסיק אותי מאוד בשלושת העשורים האחרונים, שבהם אני דן בפילוסופיה של הפנאי. הסוגיה המרכזית שבה אני עוסק היא ההתמודדות של האדם עם חירותו האישית בנסיבות של "העדר תפקיד". הגישה שמתארת היוש רחוקה מתפישת הפנאי כבידור (מלשון לבדר, פריעה, פִּזּוּר) או כבילוי (מלשון בלאי), שנועד בראש וראשונה להסיח את הדעת. אין מדובר בלחם ובשעשועים של ימי רומא העתיקה.

אין ספק שלזמן המתפנה, זמן מרוקן ממטלות ותפקידים, יש סף שבו הפרט יכול לחוש אבוד ושצל השעמום אורב לו בפינה. זהו הרגע שבו תעשיות הפנאי באות "להציל" אותו, להוביל אותו, לשעשע אותו ולספק לו ריגושים מיידיים בלי כל צורך במאמץ מצדו, פרט לתשלום כספי. זהו קסמו של הפנאי המזדמן, שפה ושם הוא גם איכותי ותורם.

פנאי רציני דורש היערכות פנימית אחרת. אדם העוסק בפנאי רציני אינו מבקש "לנקות את ראש", "לא לחשוב" או "להסיח את הדעת". להיפך, פנאי רציני מזמין את האדם להרהר על המרחבים החדשים שאליהם הוא זמין, לא רק מסביב לו אלא גם בפנימיותו. זמינות זו באה לידי ביטוי בעדויות הרבות שהיוש מביאה בספרה.

פנאי רציני אינו נבחן בנכונות להשקיע כסף. גם במקרים שבהם העיסוק בפנאי רציני דורש השקעה כספית, הוא אינו מתמצה בכך. פנאי רציני נבחן בנכונות של האדם להקצות לממד זה של חייו את משאביו הפנימיים, מתוך דבקות במטרה והתעמקות בתחום האמור למלא את זמנו הפנוי ואת פנימיותו. פירות הפנאי אינם מתוחמים לעיסוק בו, הם מקרינים על כל תחומי החיים ומעשירים אותם.

לכן פעילות של עישון גראס בקבוצה, כמו בדוגמה שמביא יזרעאלי, שיכולה — על פי העדויות — להסב הנאה למשתתפיה ולהעניק להם הסחת דעת מן הלחצים הקיומיים הרגילים, רחוקה מלהיות פנאי רציני. בניגוד לסוגיות אחרות, במקרה הזה לא די בכסף כדי לקבל הכשר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו