פרשת השבוע - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפגנה בפאריס ביום הטבעונות העולמי (אנשים שוכבים בתוך ציורי גיר של מתארי גופי חיות)
הפגנת המאה נגד שחיתות בפתח תקווה

פרשת "ויקהל־פקודי" | הציבור זכאי לדעת מה קרה עם הכסף שלו

עם תום בניית המשכן, שמומן מכספי ציבור, משה מחליט לספר לעם בדיוק כמה עלה כל דבר, באקט מרשים של שקיפות ציבורית. מוקדם עדיין לדעת אם בכנסת החדשה יימצאו מי שיילחמו למען השקיפות הציבורית, כי אי אפשר לסמוך רק על ארגונים חוץ־פרלמנטריים שיתבעו זאת מנבחרי הציבור שלנו

הח"כ לשעבר יהודה גליק ברחבת הכותל המערבי עולה להר הבית בליווי שוטרים ואנשי תקשורת

פרשת "תרומה" | "בואו לאכול אתי" כסמן לתקווה לאומית־דתית

אי אפשר להכחיש שלנאמני הר הבית יש תוכנית ברורה ומסודרת. זו לא בדיוק פרוגרמה פוליטית או מצע מתוחכם, וזוהי אחת התוכניות הוותיקות בנוף הפוליטי הישראלי. לתוכנית הזו קוראים התנ"ך, והוא כולל בתוכו הנחיות מפורטות

בית המשפט העליון: דוכן השופטים ותחתיו שני פקידי בית המשפט

פרשת "משפטים" | מצווה להתנגד לעריצות הרוב

בעקבות הציווי "לֹא־תִהְיֶה אַחֲרֵי־רַבִּים לְרָעֹת" אפשר לשאול מדוע כל כך נדיר המראה של חבר כנסת שמפר משמעת סיעתית בגלל צו מצפונו. אפשר גם לתהות על מי מאתנו שנגררים אחרי עשיית עוול רק כדי לא להוציא את עצמנו ממעגל חברתי

ג'ארד קושנר

פרשת "יתרו" | לחלק את העולם כולו לבעדנו ונגדנו

המספר המקראי מבוהל מהמחשבה שאבי המהפכה השיפוטית הישראלית הוא נוכרי. מכאן האובססיה להזכיר לנו חמש פעמים רצופות שהוא חותן משה, כלומר מאנשי שלומנו, וצריך להקשיב לו. באופן זה זיהה נשיא ארה"ב את הסנטימנט היהודי העמוק הזה והציב את חתנו היהודי ג'ארד קושנר בקדמת הבמה לעיצובה של "עסקת המאה"

משה רוזנטליס, יציאת מצרים, 1980-1978, ציור ראשון בסדרה "קורות עם ישראל", בית התפוצות

פרשת "בוא" | עם ישראל ליסטים הם

פירוש רש"י לתורה נפתח במלים "לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ'החודש הזה לכם', שהיא מצווה ראשונה שנצטוו ישראל", כלומר בתמיהה על כך שפרשת "בראשית" פותחת את התורה. בפרשת בראשית, ובחומש בראשית כולו, אין "תורות", כלומר מצוות וחוקים, אלא רק סיפורים. לכאורה, היה עדיף לפתוח את התורה במצווה הראשונה בתורה, הנזכרת בפרשת השבוע

משה ואהרן לפני פרעה בציור פלמי אלמוני מן המאה ה-16

פרשת "וארא" | איזה מין נביא הוא זה שאינו יכול לדבר?

בפגישות של משה ואהרן עם פרעה מוזז משה מתפקיד הנביא לתפקיד האלוהים, והפיכת המטה לתנין נעשית בלשון הדומה מאד לציווי הבראשיתי "יהי אור". אך בתגובה לניסיון של משה להצטייר כאל עליון, מי שברא את אלוהי מצרים, פרעה קורא לחרטומים שלו ואלה הופכים גם את המטות שלהם לתנינים

אלכסיי טירנוב, יוכבד ומרים מניחות את משה בתיבה על שפת היאור, 1842

פרשת "שמות" | בהסתרה שבתוך ההסתרה

מיד אחרי שנולד משה החביאה אותו אמו כדי שלא יוטבע ביאור. המחבוא הראשון הוא כמו־רחמי, וממנו הוא נולד אל המחבוא בתיבת הגומא. בת פרעה מגלה ומיילדת אותו לידה אחרונה מהתיבה. אך לכל אורך הפרשה חוזר משה למקום הנסתר כשהוא מחפש פתרון למתח ומצוקה

פרנסואה מֶטְר, יעקב מברך את בניו. מיניאטורה מהספר המאויר "עיר האלוהים" לאוגוסטינוס, 1475

פרשת "ויחי" | בא לגלות להם את הקץ ונתכסה ממנו

קוראי התורה, ממרחק של שנים וכשבידיהם האפשרות לדלג קדימה ואחורה בין פסוקי החומש, יכולים להתאים את אופיים של בני יעקב להתנהגותו של העם שצמח מהם. לעומת זאת, גיבורי החומש עצמם אינם חיים מתוך מודעות לגדולה שעתידה לבוא עליהם דווקא מתוך השבר

פייר פול רובנס, ניצחון יהודה המכבי

שבת חנוכה | אין לשפחתך כל בבית, כי אם אסוך שמן

כלי השמן החוזר ומתמלא בסיפור חנוכה קשור ללא הפרד לסיפור נס השמן בספר מלכים ב', שמחולל הנביא אלישע לאלמנה שנקלעה לחובות. הפחד המניע את האשה הוא הפחד משעבוד בניה, מאובדן החירות שלהם, כפי שהמלחמה על החירות מרחפת ברקע סיפור נס פך השמן של חנוכה

שמעון ולוי לוקחים את דינה וטובחים באנשי שכם, ג'וליאנו בוג'רדיני, 1554

פרשת "וישלח" | מדוע נאלמת דינה?

הצרימה בין חוויית האונס של דינה לבין תיאורה בפרשת השבוע נובעת מכך שבניגוד לתמר, שזעקתה מהדהדת בספר שמואל, ספר בראשית אינו מניח לנקודת מבטה של דינה להנחות את הפסוקים. במקום זה, המקרא עובר לתאר את תחושותיהם של הגברים הסובבים אותה