טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אורי אורלב ממיס את חומות גטו ורשה

רומן הנעורים "האיש מן הצד האחר" מגולל את סיפורו האמיתי של נער פולני בוורשה במלחמת העולם השנייה. רק כותב מחונן כמו אורלב יכול להפוך את הסיפור הזה, שאותו שמע מידיד פולני, לכדי יצירה מותחת לבני נוער

שואה גטו ורשה
ללא קרדיט
3תגובות

לצפייה ברשימת הכתבות
שלכם בעמוד הארץ שלי

עורכת: רחלה זנדבנק. מאיירת: מירה פרידמן

טוב עשתה הוצאת כתר שפירסמה מחדש את ספרו של אורי אורלב, "האיש מן הצד האחר", שלא לרגל יום שואה מקומי או בינלאומי, אלא משום עוצמתו הכבושה ואיכויותיו של הספר. אלה אינן דוהות עם השנים שחלפו מאז נכתב, לפני למעלה משלושים שנה.

הוצאת כתר ספרים

אורלב מכניס את קוראיו למערבולת רגשית כבר בפתח הדבר, שכותרתו "מי היה ידידי מריאן". מריאן — שבגרסה הלועזית של הספר מכונה מארק (Marek) — היה עיתונאי פולני, שסיפר לאורלב על קורותיו כילד פולני בוורשה בעת מלחמת העולם השנייה.

מריאן־מארק השביע את אורלב שלא יפרסם את סיפורו. אורלב אכן התחייב לכך כשהכירו, עם הסתייגות אחת — כל עוד יישאר חברו בחיים. "עכשיו תהיה לך סיבה טובה לחיות אחרי", אמר מריאן. "רק חודשיים עברו מאז", חותם אורלב את פתח הדבר שחיבר ב–1987, "והנה אני יושב לכתוב את סיפורו". העיתונאי הפולני נספה בהתרסקות מטוס נוסעים סמוך לוורשה.

נחזור כמה חודשים לפני מותו: שני גברים נפגשים באמצע העשור השישי לחייהם בישראל. בילדותם גרו בוורשה, לא רחוק זה מזה. אורלב התחבא עם אחיו מפני חיפושים שנערכו מבית לבית בגטו ורשה המתרוקן, ואילו מריאן התגורר עם אמו ובן זוגה בצד הפולני של העיר. לכאורה שני עולמות המופרדים בחומה, אבל במציאות האורלבית הגבולות מטושטשים, ובין הקצוות אפשר לראות את אזור התווך — את הרע המוחלט, את הטוב המושלם ובעיקר את הרצף הגדול שביניהם.

גם בספרו "רוץ ילד רוץ" (הוצאת כתר, 2001), עוסק אורלב בחציצה בין עולמות ובחפיפה ביניהם. בספר, המבוסס על סיפור חייו של ניצול השואה יורם פרידמן, מתוארת בין היתר יציאתם של האחים דוד ושרוליק מהגטו החוצה דרך פרצה בחומה. תמה דומה מצויה גם בספר שהקנה לאורלב פרסום בינלאומי, "האי ברחוב הציפורים" (הוצאת כתר, 1981), שבו תיאר בית בוורשה, שחזיתו פונה אל הגטו וצדו האחורי פונה אל רחוב הנוצרים. מהבית אפשר היה לשמוע את "רחש החיים בצד הפולני".

ייחודו של הספר הנוכחי, "האיש מן הצד האחר", הוא באימוץ נקודת מבט הפוכה, המשקיפה מהצד הנוצרי אל תוך הגטו היהודי פנימה. בעקבות מריאן אורלב מסתכל למטה, אל מעמקי האדמה, אל מנהרות הביוב שמתחת לעיר. הביוב זורם בלי להתחשב בדת ובגזע, ומריאן הנער מצטרף אל בן הזוג של אמו, אנטוני, כדי לעזור לו להבריח סחורה בתעלות השפכים, אל הגטו וממנו, תמורת כסף.

אמו של מריאן מעידה על בן זוגה כי הוא רק מדבר ואינו "מסוגל לגרום לרעה לזבוב", אבל בפני מריאן מתגלה אנטוני כאדם היודע בהחלט להשתמש באלימות ובעל דעות אנטישמיות, בדומה לסבתו של מריאן וחלק ניכר מהחברה הפולנית הסובבת את הנער. אולי בשל כך מריאן כן מוצא באביו החורג פנים מורכבות. אורלב מיטיב לתאר את מערכת היחסים הטעונה ביניהם ואת רגעי החסד בין האיש הנוקשה לבין הילד.

אורי אורלב
אמיל סלמן

כתמיד, ראוי לציין את האומץ של אורלב לגעת באש ולהתמודד חזיתית עם נושאים נפיצים ולא בהכרח הירואיים הנוגעים בזכר מלחמת העולם השנייה והשואה. מבטו של מבקר מזדמן בגטו לא אמור לגלות דברים שתושביו לא הכירו, אבל מפיו של מריאן מגיעים תיאורים לא שגרתיים על מציאות החיים שם. לצד פיותיהם המקציפים של ילדים גוועים ברעב ברחובות (אנטוני טוען שמדובר בהצגה לשם קיבוץ נדבות), מריאן מתאר גם חנויות מלאות מעדנים ומרכז בילוי של יהודים "עשירים" בתוך הגטו, שממנו התפרנסו הוא ואביו החורג. מריאן נדהם כאשר הוא רואה שוטר יהודי מכה נער יהודי. "עד אז חשבתי שרק אצלנו יש שוטרים מנוולים", הוא אומר.

המבט אל הגטו מעניין, אך האינטרוספקציה אל תוך נפשו של מריאן מרתקת אף יותר. שני נערים פראיים ומבוגרים ממנו משכנעים אותו להמתין איתם מחוץ לגטו על מנת לארוב שם ליהודים שינסו לברוח. השלושה שודדים בקלות את היהודי הראשון שנקרה על דרכם, אך חבילת הכסף "בוערת בכיסו" של מריאן. כסף הבגידה מהדהד את הסיפור הנוצרי על יהודה איש קריות שבגד בישו. מריאן חש תחושה נוראה של חטא. התחושה הזאת, לצד סוד דרמטי שמגלה לו אמו לאחר ששמעה מה עולל בנה, מובילים אותו היישר אל הכנסייה. שם הוא פוגש מתפלל נוסף, שעושה דבר מוזר ביותר ומצטלב הפוך (כלומר, שלא מימין לשמאל). המפגש עם היהודי המנסה להסתתר בכנסייה כנוצרי מובילה את הסיפור לנתיב חדש. מריאן — המחפש הזדמנות לכפר על מעשיו — נשאב אל עולמו של היהודי המתחזה. למענו, הוא עושה שימוש בידע שצבר לגבי האפשרויות לחדור אל הגטו וכך חוזה במאורעות דרמטיים משני צדי החומה.

"האיש מן הצד האחר" מגולל את סיפורו הספציפי של מריאן הפולני, בהיותו בן 14, אך הנושאים העולים בו הם חלק ממניפת המוטיבים החוזרים בכתיבתו של אורלב לאורך הקריירה הספרותית שלו. כמו אמן פלסטי סבלני, עיקש ואובססיבי חוזר אורלב ומתאר שוב ושוב את אותם הנושאים בספריו השונים: חיי שגרה בתופת המלחמה — המשחקים, ההתאהבויות, המריבות והאכזבות; פרידות קורעות לב מקרובים והסיכויים המפתיעים לפגישות מחודשות; שאלת הדטרמיניזם ותעתועי הגורל, המאפשרים לאחדים לחיות ושולחים אחרים לכליה; ולצד כל אלה התבוננות קבועה מתוך הגטו — מציאותי או סמלי — אל עולם לא־יהודי סביב.

"האיש מן הצד האחר" מוכיח, פעם נוספת, כיצד יכול כותב מחונן כאורלב לארוג הפכים וניגודים כמו אלה שקרעו את החברה האירופית באמצע המאה העשרים לכדי יצירה קוהרנטית ומותחת לבני נוער.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות