להיות נועה קירל: חמישה חודשים בדרכים עם נערה שהפכה לתופעה - סוף שבוע - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להיות נועה קירל: חמישה חודשים בדרכים עם נערה שהפכה לתופעה

לכתבה
ינאי יחיאל

״בכל מקום שאני הולכת אנשים רוצים ממני הכל. כל הזמן, כל היום. ואני ילדה בת 17 וחצי" ■ שני ליטמן התלוותה לכוכבת הנוער הפופולרית בישראל בניסיון להבין את סוד הקסם

62תגובות

קשה לשכוח את האופן שבו בקעה לעולם נועה קירל. זה היה לפני ארבע שנים, בכתבת טלוויזיה שעסקה בשערורייה שעורר הקליפ הפרובוקטיבי שהוציאה הזמרת, אז בת 14. הסרטון, שליווה את השיר "קילר", השאיר את הצופים עם שאלה אחת: איך ההורים שלה איפשרו לה להצטלם ככה?

בקליפ ההוא פיזזה קירל כשהיא לבושה בחצאית קצרה וחולצת בטן. השפתיים המשורבבות, תנועות האגן, האצבע על זווית הפה והמבטים הפתייניים לא השאירו יותר מדי מרחב אסוציאטיבי. זה היה שמונה חודשים אחרי צאת השיר הראשון שלה, "מדברים". ההבדל בין שני הקליפים היה תהומי. גם בראשון ניכרו כישרון הריקוד, השירה, הקצב והפוטוגניות של הילדה מרעננה. אבל בעוד שב"מדברים" נראתה קירל כמו עוד ילדה מוכשרת ממשפחה טובה, ב"קילר" כבר אפשר היה להתחיל לפנטז. ולאו דווקא פנטזיה בנוסח לוליטה. זו היתה הפנטזיה של הסוכן רוברטו בן שושן, של ההורים אילנה ואמיר קירל ולפני הכל — כך לפחות נטען בעקביות — הפנטזיה של נועה עצמה: להפוך לכוכבת פופ ברמה שלא נראתה בישראל.

השערורייה ההיא והקליפ ההוא הם פרה־היסטוריה במונחים של קירל, שתסגור בקרוב 18 שנות פיזוז. זהו רגע דרמטי מבחינתה, לא רק בשל הגיוס הקרב לצבא, אלא בעיקר משום שהפיכתה לבגירה תאפשר לה להעביר לחזקתה את ההון שהרוויחה עד היום. הצקצוקים של 2015 התמסמסו מזמן בפח האשפה של יוטיוב. ב–2019 קירל היא כבר תופעה תרבותית. היום כבר לא יטענו נגדה שהיא מינית מדי, או פרובוקטיבית. הגיל הכרונולוגי שלה הדביק את הגיל המנטלי, וברור לכולם מי מעיפה את השיער אחרונה.

לפני כמה חודשים, בחופשה באחד מחופי תאילנד, בהיתי בכמה ילדות רוקדות בשקיעה לצלילי "יש בי אהבה" של קירל. ניסיתי להקשיב לשירים ולא הבנתי מה סוד הקסם. מה יש בה, בנועה הזאת, שלא רק צלחה את הספקנות הטבעית כלפי כוכבים ילדים, את ניחוחות השערורייה וסתם את גיל ההתבגרות, אלא הפכה למפעל שזרועותיו שלוחות לכל תחום — דרמה, ריאליטי, מוזיקה, משחק, במה, פרסומות, קולנוע, אופנה? מה אתן אוהבות בנועה קירל, שאלתי את המחוללות. התשובות היו מגוונות: "מהממת, מקסימה, חמודה, מתוקה". מהי בעיקר, זמרת, שחקנית, רקדנית? שאלתי. התשובה היתה חד־משמעית: "מפורסמת".

מאז אני טרודה בסוגיה הורית בוערת: מה מביא ילדות וילדים להעריץ עד כדי כך את מכונת השיווק והלהיטים הזאת? האם היא צפויה להמשיך לגדול, או שבקרוב תדעך? ליוויתי אותה בחמשת החודשים האחרונים בניסיון להכיר את קירל ולהבין מה הופך אותה לאשפית פרסום אפקטיבית כל כך. קיוויתי שהיא תתמסר לי ותפתח בווידוי נוגע ללב, או שאבין בעזרתה משהו עמוק על התרבות העכשווית. בכל מקרה, לפחות מצאתי תירוץ לקחת את בנותיי לראשונה לפסטיגל.

קירל ואנשי הצוות שלה.
"אני פרזנטורית מוזיקלית,
להיות מסחרי זה לא רע"
ינאי יחיאל

אוקטובר: צילומי כפולה

קירל לא התמסרה בקלות, אף על פי שבפגישתנו הראשונה היא מיד נישקה אותי על הלחי וחייכה חיוך רחב, כאילו אנחנו מכירות כבר שנים. כנראה ככה היא למדה שמתנהגים עם מבוגרים. זה היה על הסט של סדרת הילדים "כפולה", שבה היא מגלמת את התפקיד הראשי (והכפול). הסדרה, שנולדה במוחו היצירתי של הסוכן רוברטו, כבר סוגרת שלוש עונות והצילומים של הרביעית יחלו בקרוב. הילדים מאוד אוהבים את הסדרה, המבקרים פחות, אבל זה רק כי הם אנשים רעי לב שלא מבינים שום דבר.

אל אתר הצילומים הגעתי מצוידת בכמה ילדות, שיהיה איתי מישהו שיודע איך מתנהגים ליד כוכבת נוער. קירל הגיחה מחדר ההלבשה, והקסם פעל מיד. במבט ראשון היא נראית כמו נסיכת דיסני בעידן הפוליטיקלי קורקט — עיניים כחולות ענקיות, ריסים ארוכים כהים שמדביקים לה כדי להעצים את האפקט, שיער ארוך וחלק, עור שזוף מאוד ושפתי דובדבן. יפהפייה, ללא ספק. בראיון אמרה פעם שהשיזוף הוא אחד מתחביביה הגדולים.

שער מוסף הארץ

נועה התייצבה בין הילדות, חיבקה אותן וכל החבורה חייכה אלי חיוך רחב. הבנתי שזה הרגע שבו חייבים להגיב במהירות. שלפתי את הטלפון הנייד וצילמתי שלוש תמונות, רק אחת מהן בפוקוס. הילדות היו הלומות אושר ולא הוציאו מילה מהפה. גם לנועה לא היה הרבה מה לומר, והיא מיהרה להיעלם חזרה בחדר ההלבשה.

באתר הצילומים קירל היא האדם הצעיר ביותר. אנשי ההפקה הסבירו לי שכיום כבר לא מאפשרים לילדים לבוא לצילומים, אחרי שבעונה הקודמת אוטובוסים היו נוחתים שם וימי צילום יקרים הפכו לקייטנה. ובכל זאת, בכל אחד מהימים שבהם ביקרתי בסט היתה שם גם איזו אמא שליוותה חבורת ילדים נרגשים שהמתינו לרגע בין הטייקים שבו יארגנו להם צילום עם נועה. רצוי סלפי. אחרי הצילום הנחשק כיוונו אותם בעדינות ובנחישות לעבר היציאה.

גם לנו הראו את הדרך לשער, אבל התעקשנו להסתובב לצוות בין הרגליים, עד שנמאס. בימים הבאים כבר הרגשתי בטוחה מספיק להגיע בלי שומרות הראש הקטנות שלי, ואפילו לנסות לדבר איתה מדי פעם. בשיחת חולין מסורבלת גיליתי שנועה כבר לא יכולה להסתובב בקניונים ושלקולנוע היא נכנסת חבושה בכובע, אחרי שהאורות כבים, ויוצאת רגע לפני סוף הסרט. אם מישהו בכל זאת מבחין בה, הלכה ההקרנה. חוץ מזה אמא שלה מציידת אותה בעוגות לימי צילום, והצוות מקפיד לפנק אותה בסוכריות טופי. אחר כך קירל תקעה את הפרצוף בטלפון הנייד והבנתי שהשיחה הסתיימה.

נובמבר: חוגגים בת מצווש

רגע לפני הפסטיגל, ששאב את נועה מכל עיסוקיה האחרים למשך שלושה חודשים, היתה ילדה אחת בת מזל שהספיקה ליהנות מהופעה שלה בבת מצווש. האירוע התקיים ביום שישי בצהריים באולם אירועים אלגנטי באזור המרכז. החלל עוצב כמו דיינר אמריקאי, בצבעי ורוד־תכלת־לבן־שחור, כולל מכונית וינטג' עם גג פתוח שהוצבה במרכז האולם. רטרו אמריקאי הוא טרנד עיצובי חזק בעולם המתבגרים. גם האוכל בבת המצווה היה בהתאם — לצד דוכן המבורגרים, סלטים ופיצות הותקנה עמדת ממתקים מסחררת עם עוגיות, סוכריות על מקל ומרשמלו עד האופק.

הופעה של חצי שעה בבת מצווש עולה 25 אלף שקל. ההורים כאילו אדישים, אך הרגליים זזות מעצמן. הסוכן רוברטו מסביר שבכוונה שומרים על מחיר סביר, כי נועה היא לא לעשירים בלבד

מזנון בהופעה בבת מצווה בסגנון "דיינר"
שני ליטמן

קירל הגיעה מלווה באחיה, עופרי, ובמנהל האישי היעיל והשקט שלה, דורון חרפ, שתמיד נראה מודאג. תפקידו לנהל את לוח הזמנים הבלתי־אפשרי של הכוכבת, והוא תמיד שם, איתה, גם כשלא רואים אותו. באחד הימים, כשהגעתי לצילומים של קליפ חדש, ניסיתי לעבור על החוק הקירלי הראשון ולהיכנס עם צלם כדי לצלם אותה בחדר האיפור. אף על פי שחרפ בכלל לא היה במקום, לא חלפו עשר שניות עד שקיבלתי ממנו טלפון שביקש ממני לסגת לאחור.

היא הוברחה לתוך האולם דרך דלת צדדית. אם ילדה אחת תבחין בה, הלכה ארוחת הצהריים. בחדר ההתארגנות פגשה את הרקדנים שלה, שהיו לבושים כמוה, בבגדים ממותגים היטב של חברת ספורט ידועה, פרי שיתוף פעולה מסחרי שאיש לא מעוניין להרחיב עליו את הדיבור. עד לתחילת ההופעה קירל, הרקדנים והזמר סטפן, שהופיע איתם גם הוא, צחקו ואכלו המבורגרים. לעומת המתח ששידרה על הסט של "כפולה", כאן נועה נראתה לגמרי באלמנט שלה.

ההופעה ארכה כחצי שעה. הילדים הצטופפו קרוב לבמה, כשבינם לבין הכוכבת הפרידו מסכי טלפון. ההורים שיחקו אותה אדישים, אבל הרגליים זזו מעצמן.

על הופעה פרטית כזאת קירל לוקחת 25 אלף שקל. רוברטו מסביר שבכוונה שומרים על מחיר סביר, כי נועה היא לא לעשירים בלבד. "אנחנו לא רוצים שההורים יקללו אותנו. אם מישהו יצטרך להלוות כספים בשביל להביא הופעה של נועה, הוא לא באמת ייהנה מזה". כשמדובר בהופעות לעיריות או לוועדי עובדים המחיר כבר מטפס ל–100 אלף, ואם מדובר ביום העצמאות — 200 אלף שקל. אבל גם המחירים האלה יעודכנו בקרוב, כי קירל כבר עובדת על מופע חדש וגרנדיוזי יותר.

קירל עם הזמר סטפן
שני ליטמן

הפער בין התדמית של קירל ככוכבת־על, שאנשיה מפמפמים אותה כביונסה מקומית, לבין ההתרוצצות בין מסיבות בת מצווה, נראה מעט מוזר. "עולם הילדים הוא הפרנסה שלנו", אומר אביה אמיר. "כדי להחזיק את כל האופרציה הזאת שנקראת נועה קירל צריך מימון, וההופעות הן המימון. חוץ מזה, היום מי שמחליט מי יעשה את הקמפיין אלה הילדים של הפרסומאים. ואם אתה לא תופיע בבת מצוות ותהיה מתנשא, השם שלך לא יעלה וגם את הקמפיין לא תקבל".

דצמבר: עושים פסטיגל

לאן שהיא לא הולכת הם שם, הילדים. כמו נמלים על השיש בקיץ, כמו הציפורים של היצ'קוק. הם מחכים במסדרונות, מחוץ לחדרי הלבשה, בכניסות לאולמות, באתרי צילומים. מבקשים בעצמם (או שהורה מבויש מבקש בשבילם) רק סלפי קטן. המכה של מאות אלפי הילדים האלה היא הפסטיגל.

זה נראה כאילו היא נולדה שם, אבל השנה היתה הפעם הראשונה שבה נועה "עשתה" פסטיגל. יש המייחסים את הצלחתו המטורפת — 116 הופעות סולד אאוט חודשים מראש — להשתתפות של קירל ולרומן (האמיתי!) שניצת בינה לבין הפרטנר שלה על הבמה, יונתן מרגי, בן 19. ואכן, ההתרגשות של הקהל הגיעה לשיאים ברגעים שבהם מרגי וקירל שרו דואט. הילדות, שאין להן שום בעיה עם נענועי האגן והשפתיים המשורבבות של קירל בקליפים, היו נבוכות מאוד מהנשיקה על במה וכיסו את העיניים.

בהפסקה עלינו לחדרי ההלבשה וגילינו שאנחנו ממש לא לבד. היחצנית הובילה חבורה של ילדים בכיסאות גלגלים שעקפה אותנו בדרך לכניסת VIP. במיקום פחות טוב במסדרון היו הילדים שרוברטו חייב להם טובה. כשהשחקנים יצאו מחדר ההלבשה הם ניסו לדוג אותם לצילום מהיר. מי שממצמץ — מפסיד.

ינואר: צילומים ל"The Voice"

במסדרונות של חדרי ההלבשה באולפני פתח תקוה התרוצצו מפיקות, מאפרות, מתאמות הפקה, מנהלות אולפן, מנהלות אישיות, יחצניות ומנהלות תסריט. כולן נראו אותו דבר — רזות, לבושות בשחור, החלקה יפנית בשיער, ציפורניים צבעוניות, קעקועים ומכשירי קשר. בשעה לא ידועה יחלו צילומי עוד תוכנית של "The Voice". קירל אינה משתתפת קבועה, היא רק באה לתת הופעת אורח.

דלת חדר ההלבשה שלה היתה סגורה ולי היה אסור להיכנס, אף שאחרים יצאו ונכנסו כל הזמן. בהדרגה התברר שיש אנשי המעגל הפנימי ויש אלה ששייכים למאסה של מיליוני העיניים שמתבוננות בנועה מבוקר עד ערב. לפעמים היא צריכה לתת למסכה לנוח.

אחד האנשים החשובים במעגל הפנימי הוא הסטייליסט של קירל, איתי בצלאלי. בשנתיים האחרונות הוא צמוד לנועה ומחלק את זמנו בינה ובין הלקוחה המאוד עמוסה האחרת שלו — נטע ברזילי. "באתי לנועה כשהיא כבר היתה נועה קירל. חיכיתי לרגע הזה. בזכות הזרימה שיש לנו בצוות ביוטי שלה יוצאים לנו דברים טובים".

מה חשבת על הלוק שלה עד שאתה הגעת?

"לא, אני לא אלכלך ואטנף".

לא, רק תנתח. תסביר מה היה ולאן לקחת את זה.

"רציתי לקחת את זה לכיוון של כוכבת בינלאומית. רציתי להעז. נועה היא לגמרי הכוכבת הכי גדולה בארץ. זה כמו חלון ראווה. צריך לייצר משהו לא נגיש. אני לא יכול להגיד שלא לוקחים השראה מדי פעם מאריאנה גרנדה, עם הקוקו הגבוה, אבל בעיקר אני רוצה להאמין שאני מייצר את ההשראה למישהו אחר. אף אחת לא תלך עם חולצה גדולה של מדונה וכרבולות על הראש, רק נועה קירל יכולה ללכת עם זה. היא פאשיניסטה. זה מעסיק אותה והיא מבינה את הכוח של זה".

אחת התובנות מהניסיון לפצח את מנגנון ההצלחה היא שהאמביציה אינה נחלתה הבלעדית של הכוכבת עצמה. היא מוקפת באנשים שאפתנים לא פחות, שמכנים את עצמם "הצבא של נועה"

נועה קירל
ינאי יחיאל

את התוצאה של האמביציה הבינלאומית של בצלאלי אפשר לראות על המסך הקטן, בתחרות הכישרונות "ישראל גוט טאלנט" שבה משמשת קירל כשופטת. זה תמיד אקסטרווגנטי, שלא לומר קרקסי. פעם היא עם כובע וצמות ארוכות בסגנון בוי ג'ורג', פעם עם קשת בצורת אוזני חתול, פעם עם קוקיות ענק. יש שיטענו שיש כאן בלגן סגנוני, אבל בעולם של קירל ביקורת מהסוג הזה מעידה רק על בעיית עובש בעיני המתבונן.

מבחינת מיניות יש קווים אדומים?

"אני לא רואה שום דבר מיני. אני רואה ילדה מגניבה עם סטייל. אני בחיים לא אלביש לה משהו כי זה סקסי. המילה 'סקסי' לא נכנסת לחדר ההלבשה. כולנו שומרים עליה. אני כבר מת לראות אותה בצבא. את יודעת איזה יפה היא תהיה עם מדים?"

ינואר: הצבא של נועה

הניסיון לשרטט את מנגנון ההצלחה של קירל מעלה תובנה אחת ברורה: האמביציה אינה נחלתה הבלעדית של הכוכבת עצמה. היא מוקפת באנשים שכולם לא פחות שאפתנים ממנה, ויחד הם גיבשו מנגנון מתואם היטב. הם מכנים את עצמם "הצבא של נועה". נראה שאחד הכללים הראשונים הוא שכולם מתנהגים בכל מצב כאילו היא נורא מצליחה, עד שזה בהכרח הופך למציאות. אם מדברים עליה כעל כוכבת והיא בלתי נגישה כמו כוכבת, אז היא ככל הנראה כוכבת.

אם העזת לפקפק לרגע בהיותה של הכוכבת היצור המושלם ביותר עלי אדמות, המנגנון של קירל יגרום לך להרגיש כמו שריד מימי הביניים. יש להם שפה משלהם. וכך, בכל פעם שניסיתי לטעון שיש משהו פרובוקטיבי בהופעתה ביחס לגילה הצעיר תיקנו אותי ל"עכשווי". אם תהיתי למה אין הפרדה בין העבודה בשביל גופים מסחריים לבין מה שפעם היה מכונה "אמנות", טענו שאמנותי זה בעצם מסחרי עם אמירה אישית. כל מה שנראה כמו העתקים מהפופ העולמי הוא בהכרח "חו"ל", ועל כן שונה ומוצלח. תשובה אחרת הופכת כל רמז ל"ביקורת", למשהו שמונע מ"קנאה".

כדי לתאר את הצוות שמקיף את קירל חייבים להתחיל מההורים. אמא אילנה מסרבת להתראיין, אבל אבא אמיר כבר מורגל בזה. נפגשנו בגלסקו, מחסן ליבוא זכוכית באזור התעשייה ברקן. קירל, הבעלים של העסק, ישב מאחורי שולחן רחב ועישן בשרשרת. במשרד הפשוט אין רמז לעיסוקיו הזוהרים של האב, מלבד תמונה קטנה של נועה על אחד המדפים.

אמיר ואילנה נשואים 31 שנה. יש להם שני בנים גדולים, ונועה היא הצעירה. כשנולדה נתנו לה את השם נויה, אבל בגיל שלושה חודשים התגלתה אצלה מחלת כליות קשה. ההורים הלכו לקבל ברכה מרב, והוא הורה להחליף את שמה לנועה, כסגולה לכך שהילדה תנוע הרבה. הוא גם ניבא שהיא תהפוך לרקדנית מפורסמת.

"הלב שלי נחמץ עליה הרבה פעמים, אבל מה זה חברות?" אומר האב. "דווקא על חברות פחות הייתי סומך, בגלל הדלפות. נועה תספר סוד וישר אנחנו באתר רכילות. אז בוחרים אלטרנטיבות יותר טובות"

בהשקת העונה השלישית של "כפולה". מימין, האבא אמיר ולידו היחצ"ן שיר פינטו. מי שלא מופיע בבת מצוות לא מקבל קמפיינים
שני ליטמן

קירל מודה שההתחלה של פרויקט נועה היתה מונעת מהרבה אמביציה, או כמו שהוא קורא לזה — פרינציפ. "נועה השתתפה בחוג של ילדות שרצו להיות כוכבות. לא הייתי מההורים שמגשימים את החלומות של עצמם על הילדים. וגם לא רציתי אף פעם להיות האבא הטיפש, שבטוח שהילדה שלו היא הכי מוכשרת רק בגלל שהיא שלו. הגעתי למופע סיום שנה של החוג, ובסוף האירוע היא בכתה שהמורה שמה אותה בשורה האחרונה. שאלתי את המורה מה הסיפור, והיא אמרה, 'בוא נהיה ריאליים. הילדה לא מתנועעת משהו, לא נראית משהו, לא שרה משהו. אני לא רוצה לבזבז לכם את הזמן. כשאני צריכה להעלות מופע סוף שנה, אז ילדות ברמה שלה צריכות להיות מאחורה'. אמרתי לה, 'אין בעיה. בואי נדבר עוד כמה שנים'".

קירל הפך לקילר. הילדה היתה בת 11 אבל הוא היה נחוש להוכיח למורה שהיא טועה בגדול. נועה המשיכה ללכת לחוג ריקוד היפ־הופ, והשקיעה בזה שעות רבות. אמיר הוסיף לה שיעורי פיתוח קול פרטיים. "במשך שנתיים כל יום שישי לקחתי אותה. בדרך נועה היתה אומרת לי, אם אני לא אהיה מפורסמת, זה יהיה פספוס למדינה".

כשלנועה היתה בת מצווש הזמינו למסיבה את הראפר אי־זי, והיא שרה איתו שיר. "היא בלעה אותו. הוא בא ואמר לי, 'תשמע, יש פה משהו'. אמרתי לו, 'אם יש פה משהו, בוא נעשה משהו'. בסוף הוא הסכים, וככה נולד השיר הראשון, 'מדברים'".

קירל ניסתה להתקבל לכל מיני תוכניות טלוויזיה, ובהן "פושרז", סדרה על הורים שדוחפים את הילדים שלהם לפרסום, ולא התקבלה. אבל היא לא הרפתה. "היא ישבה לי על הראש וביקשה ללכת לאודישנים. בסוף היא התקבלה כרקדנית בפרסומת לשמפו".

כשהציעו לנועה להשתתף בעונה השנייה של "פושרז", קירל זיהה נקודת מפנה. "הבנתי שיש הזדמנות למנף את הכישרון, אבל אין לי מספיק קשרים. הגעתי לרוברטו בן שושן. הוא ראה את נועה ואת הקליפ, הסתכל בחצי עין, ואמר לי, 'פצצה, אני איתך'. ואז נוצר הקליפ 'קילר' שבמכוון הוא עשה אותו פרובוקטיבי. היום אני יכול להתוודות ולהגיד, שהמחשבה מראש היתה לעשות בלגן".

ידעת את זה בזמן אמת?

"רוברטו לא שיתף אותי כי הוא פחד שאגיד לא, ואז זה יהיה סתם עוד קליפ של כיפה אדומה, וזה לא היה מביא לשום תוצאה. הוא צדק כי אני הייתי הורס לו, ואשתי היתה שוברת לו". ואכן, בן שושן תועד בצילומי הקליפ אומר את המשפט, ששודר בכתבה בערוץ 2: "היא צריכה לצאת פה סקסית, שבחדשות יעשו כתבה, איך נותנים לילדה בת 14 להיות סמל מין". קירל הפכה בן לילה מילדה מוכשרת למושא לצקצוקים של מדינה שלמה.

השערורייה הזאת היתה מחיר שבעיניך היה שווה לשלם?

"זה לא מחיר, זה טריק", אומר קירל.

התגובות הביכו אותך?

"זה הרגיז אותי, כי ידעתי שנועה לא פרובוקטיבית. היא ילדה נורמטיבית, שהתנהגה והתלבשה בדיוק כמו כל בנות גילה שאני רואה אצלי בבית. כל ילדה בת ארבע היום עושה מול המראה תנועות סקסיות. כעסתי שליכלכו על הילדה שאבא שלה מוכר את הגוף שלה, והאחרון שיעשה דבר כזה הוא אני".

הודית בעצמך שהקליפ היה פרובוקטיבי.

"הקליפ הצטייר כפרובוקטיבי כי הוא היה דבר חדשני שחשף את הדור של נועה לעולם המבוגרים. אני לא רואה בזה תוכן מיני, אלא עכשוויות. אצל נועה אין תכנים מיניים. היפ־הופ הוא ריקוד סקסי, מה לעשות".

אם אפשר היה לחשוב שפרשת הקליפ תערער את היחסים בין ההורים לבין הסוכן, במציאות התרחש בדיוק ההפך. "רוברטו פה יצא גאון. ולא רק פה. הוא כמו שף, לא מודד כמה מלח הוא שם". על פניו, בן שושן וקירל נראים כמו שני האנשים הכי שונים בעולם. אבל החוש העסקי והמטרה המשותפת הפכו אותם לחברים הכי טובים, וקירל האב סומך עליו בעיניים עצומות.

הקליפ אכן השיג את מטרתו. קירל נהפכה למפורסמת מאוד והאייקוניזציה לא איחרה להגיע — חיקוי ב"ארץ נהדרת". מי שלא הכיר את נועה קירל הכיר עד מהרה את אגס קימל. ומשם הדרך חזרה אל קירל האמיתית היתה קצרה.

השיר השלישי של קירל, עם קליפ הרבה יותר ידידותי לכל המשפחה, נקרא "יש בי אהבה", והוא הכניס אותה לפלייליסט של גלגלצ. ברשימת ההישגים שהחיילים בצבא קירל מדקלמים, נמצא גם "הזמרת הצעירה ביותר אי פעם שנכנסה לגלגלצ", ומיד אחריו "השופטת הכי צעירה אי־פעם ב'גוט־טאלנט'".

זה לא עומס גדול מדי בשביל נערה בגיל הזה?

"היא מכונת עבודה, חרוצה, חדורת מטרה. לפעמים זה יכול גם להוות עומס, אבל היא רוצה את זה. ביום שאין לה הופעה, היא אומרת, מה קרה, למה אני צריכה לקום ב–12? בואו נדחף משהו בבוקר. היא יותר גרועה מאיתנו".

הלב שלך לא נחמץ עליה לפעמים, שהיא לא הולכת לבית הספר, ואין לה חברות וחברים בגילה?

"הלב שלי נחמץ עליה הרבה פעמים. אבל מה זה חברות? יש לה חיים שכל ילדה היתה חולמת עליהם. וכל הורה היה חולם להיות קרוב לבת הטיפש־עשרה שלו כמו שאנחנו קרובים אליה. אני יודע שהיא עכשיו מקליטה או מצלמת. היא לא בגנים ציבוריים מעשנת נרגילה או טועמת וודקה".

ולא מגיע גם לה מדי פעם לעשות איזה מרד נעורים קטן? היא עוד רגע בת 18.

"ככל שהשנים עוברות השמירה שלנו טיפה משתחררת. ואני מכיר את הבת שלי, זה לא מעניין אותה, סיגריות וכל זה. יש לה חברים טובים שקשורים יותר לתעשייה. דווקא על חברות פחות הייתי סומך, בגלל הדלפות. נועה תספר איזה סוד, ולמחרת אנחנו שוב באיזה אתר רכילות. אז בוחרים אלטרנטיבות יותר טובות".

כמה כסף היא הרוויחה עד היום?

"אני על כסף פחות אוהב לדבר. את שואלת אם היא יכולה לקנות דירה? כן. וזהו. זה לא ארה"ב פה".

מי שותף לרווחים שלה?

"רק נועה ורוברטו. אני לא מקבל שכר. לאילנה היה עסק 17 שנה, חנות בגדים, והיא סגרה אותו כדי ללוות את נועה. זה יותר חסכוני ויותר מעניין".

יש להניח שמתישהו יעשו סרט על החיים של הסוכן רוברטו בן שושן. כשהוא מתאר את הקריירה שלו, כל התפניות הנכונות בעלילה כבר נמצאות בפנים. הוא נולד לפני 49 שנה ביפו ג'. אביו היה בעל מכולת. "למרות שאבא שלי רצה שאני אהיה בעלים של מכולת, לי תמיד היתה פנטזיה שאני אהיה משהו, שאהיה מישהו".

בגיל 27 פתח סוכנות דוגמנות, ללא שום ניסיון בתחום. את המיוצגת הראשונה שלו, שרון גניש, גילה במועדון באשקלון, וזמן לא רב אחר כך היא קיבלה קמפיין של ורסצ'ה. אחריה באה שורה של גילויים מוצלחים — ליהי אלון, אגם רודברג, רותם סלע, מורן אטיאס וכמובן, הזמרת מאיה בוסקילה. "לא הבנתי כלום לא במוזיקה ולא באופנה, אבל אני מסתכל על אנשים ומזהה מה טוב ומה לא".

על הסט בצילומים לפרסומת לשמפו. בקניונים היא כבר לא יכולה להסתובב
שני ליטמן

רוברטו מתאר את עצמו כמי שההצלחה עלתה לו לראש, ושכל מה שעניין אותו היה הפרסום האישי. ההמשך היה נפילה כלכלית והיעלמות מהתודעה. אבל אז המזל גילגל אליו שתי ילדות בנות 14 — סופי מצ'טנר, בת למשפחת עולים קשת יום שהפכה לדוגמנית מצליחה, ונועה קירל והאבא הפוּשר שלה. שני המפגשים האלה, הוא מודה, סגרו לו את הפינה של הפרנסה לעוד הרבה שנים קדימה.

מה ראית בנועה כשפגשת אותה לראשונה?

"הזדמנות שנייה".

איך הרגשת כשתקפו אתכם על "קילר"?

"ידעתי שהקהל הצעיר לא אוהב את השמרנות של ההורים. צריך לעשות דברים חו"ל, ופה לא רגילים לדברים כאלה. היא יפה, והיא סקסית, וזו נועה. מה את רוצה, שהיא תכער את עצמה בשביל שתרגישי טוב עם עצמך?"

גם הטענות לגבי מילות השירים של קירל מעצבנות את רוברטו. נניח, כשמבוגרים חשים אי נוחות מכך שהיא צועקת שורות כמו "בא לי, בא לי, בא לי, בא לי אותך, כל היום, כל היום, בא לי אותך" עם קהל של ילדות בנות 12. "מה את רוצה שהיא תשיר?" אומר רוברטו, "'אתה עף לשמים כמו ציפור דרור ואני אעוף יחד איתך'? צריך להתאים את עצמנו לעכשיו. ריהאנה, ביונסה, זה מה שהיא רוצה להיות. יש לנו עוד כל כך הרבה פסגות לכבוש".

"העוד" של בן שושן הוא כיבוש המרחב שבין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. צעד ראשון נעשה לאחרונה, כאשר הופק לקירל שיר באנגלית, DRUM. בלהטוטנות עסקית רוברטו עשה מהשיר החדש גם רקע לפרסומת, מהפרסומת קליפ ומנועה פרזנטורית של חברת בגדים, והכל בחמישה ימי צילום בתאילנד. התוצאה קצת מוזרה. השיר עצמו מוצלח, אבל ההדבקה של הקטעים שבהם מופיעים פרזנטורים של חברת הבגדים, באמצע הקליפ, לא מסתדרת. במיוחד הופעתו של יהודה לוי, שגם ככה נראה כמו מישהו שנשאר יותר מדי כיתות בבית הספר לדוגמנות.

זה שיר חדש, לא רציתם שלרגע יהיו לו חיים בלי שיהיה מקושר לגוף מסחרי?

"כל השירים הטובים הפכו בסוף לפרסומות. במה זה שונה מלעשות קליפ בהמון כסף כדי שמישהו יכיר את השיר? המסחרי תורם לאמנות. למה את בעצם מתרשמת מצייר כלשהו שאת רואה? כי מכרו את הציור שלו במאה מיליון דולר".

כמה כסף עשית ממנה עד היום?

"הרבה. ואני מתכוון לעשות עוד הרבה. ברוך השם, אין לי יותר בעיות כלכליות".

יש בנועה משהו ישראלי, מקורי?

"מה זה ישראל? זה תרבות גלובלית. ההוא שבא מפולין וההוא שבא ממרוקו וההוא שבא מאתיופיה ומערבבים הכל. אנחנו ארה"ב, ואנחנו סין ויפן. גם כוכבות צריכה להיות בדיוק כמו שאת רואה בעולם".

אתם לא מרשים לה לדבר עם עיתונאים? כי היא לא דיברה איתי כשהייתי איתה לבד.

"לא. אולי היא נלחצה מזה שאת מעיתון 'הארץ'".

מה מלחיץ בזה?

"'הארץ' לא ייתן כתבה מפרגנת".

קצין בכיר נוסף בצבא של קירל הוא היחצן, שיר פינטו, רק בן 24. כשהחל לעבוד איתה, היה עדיין חייל. פינטו החל את הקריירה בגיל 13 כעיתונאי באולפן ערוץ הילדים, ברדיו ובמקומונים. בסוף י"ב פתח משרד יחסי ציבור. "היא היתה ילדה מתוקה שהגיעה עם אבא שלה, אבל נדהמתי מהכריזמה ומהכישרון שלה. הסתכלתי קדימה, מאוד קדימה".

פינטו טוען שמתקיימים כעת מגעים עם חילות שונים בצבא לגבי הגיוס הקרב של נועה. "נועה קירל במדים, יש לזה ערך שיווקי, יחצני. אם הם היו חברת אופנה שעושה מדים, הם היו צריכים לשלם על זה סכום נכבד. בואי נגיד שבתוך התאגיד הגדול הזה, הצבא, יש הרבה חברות שרוצות את נועה בתור פרזנטורית שלהן. ברגע שהיא תעלה על מדים, זה יתברר".

פברואר: אחד על אחד

אחרי חמישה חודשים של חיזור חד־צדדי, זה סוף־סוף קרה: המערך של קירל מצא זמן שבו אוכל לקיים איתה ראיון. היא התגלתה כנערה מתוקה וחיובית. למרות החשדנות, היחצן נתן לה להתראיין בלי נוכחותו. בראיון התברר שממילא קירל הפנימה היטב את דף המסרים, ואולי היא בכלל כתבה אותו. היא מיהרה לסייג ולרכך כל אמירה חד־משמעית, כדי לא לעורר מחלוקת. האם אילנה ישבה איתנו, אבל לא התערבה. לפני שהראיון התחיל אילנה סיפרה משהו שמסביר היטב את הצורך במערך ההגנה על הילדה. באותו בוקר היא נסעה עם נהג מונית, שמיד זיהה אותה כאמה של הכוכבת הצעירה. הוא דרש שתשב לידו והתקשר לילדים שלו, ביקש שתדבר איתם. אחר כך הודיע שבשבת בבוקר הוא מתכוון להתייצב אצלה בבית עם הילדה שלו לפגישה וצילום עם נועה. ככה, בלי להתבלבל. אף על פי שכבר עברו שעות, אילנה עוד היתה נסערת מהאירוע הפולשני.

נדמה שכשמדובר בקירל, גם אנשים מבוגרים מאבדים כל רסן ושוכחים שהיא לא רכוש הציבור. היא עצמה מאמינה שעם ההצלחה ההיסטרית מגיעה גם אחריות לאומית. יומיים לפני הראיון שלנו, למשל, מצאה את עצמה עורכת מסע "פרטי ואישי" לפולין (שאורגן וצולם על ידי ערוץ טלוויזיה).

סלפי עם שרה נתניהו וסנדרה רינגלר.
קובי גדעון / לע"מ

לאומי — כן, אבל פוליטי — בשום פנים ואופן לא. לקירל ימלאו 18 ב–10 באפריל, יום אחרי הבחירות לכנסת, כך שהיא מפספסת את ההזדמנות להצביע השנה. בכל מקרה, אביה הדגיש שהוא לא מרשה לה להתעסק בפוליטיקה. "אמן בא לשמח אנשים", אמר האב. "את נועה לא מעניין בכלל פוליטיקה. אני לא אתן לה לעולם להביע את דעתה הפוליטית. זה לא מקצועי". קירל אישרה שהיא לא מתעניינת בעניינים פוליטיים, ובכל מקרה מבחינתה בגילה הצעיר היא לא אמורה להבין בזה.

את עושה המון דברים. מה מבחינתך המרכז?

"המוזיקה. בזמן האחרון יוצא לי לעשות הרבה דברים כמו הפסטיגל או הקמפיינים, אבל זה לא כמו שיר חדש שאני מוציאה. וזה קצת היה חסר לי בתקופה האחרונה".

רוב הילדות שאני מכירה רוצות בעיקר להיות מפורסמות, כמוך. זה מה שהניע גם אותך בהתחלה?

"התחלתי לרקוד ולשיר כשהייתי בת שלוש ופשוט חשבתי להמשיך עם זה, לא ידעתי לאן זה יגיע. זה לא נבע מהצורך להיות מפורסמת. זה נבע מהצורך להגשים את עצמי. בגיל נורא צעיר ידעתי בדיוק מה אני רוצה. ידעתי שאם זה לא ימשיך, יכול להיות שאהיה בדיכאון אפילו".

איזו מוזיקה השפיעה עלייך?

"קליפים מחו"ל. הסתכלתי על הקטע שהן משלבות ריקוד ושירה, נגיד ריהאנה, וזה משהו שמאוד הדליק אותי. זה משהו שלא ראיתי בארץ עדיין, אז אמרתי שאני רוצה ללכת על הקטע הזה. היום אני אוהבת את ביונסה ואריאנה גרנדה, פופ והיפ־הופ, וגם שירים שקטים".

700 אלף גולשים עוקבים אחרי קירל באינסטגרם. בעוד ידוענים רבים מנצלים את הפלטפורמה לפרסום סמוי, קירל טוענת שהיא מקפידה על הפרדה בין הפרטי למסחרי. "זה לא אני, אני לא אסע לחופשה על חשבון חברה ואעלה תמונות. הקהל מתחבר אליי כי אני בגובה העיניים שלו וחשוב לי לשמור על זה".

אבל עכשיו יש לך פרסומת שהיא קליפ וקליפ שהוא פרסומת, אז הערבוב בין המסחרי לאמנותי קיים.

"זה מהמם הערבוב הזה, כי אני מייצגת את המותג, אבל עם המוזיקה שלי. אני פרזנטורית מוזיקלית, שזה מאוד מיוחד וחסר תקדים. אני לא חושבת שיש משהו רע בלהיות מסחרי. לכל קמפיין מסחרי כביכול שאני עושה, אני תמיד מכניסה שיר או ערך מוסף, שזה לא יהיה עד הסוף ממש תוכן שיווקי. זה יהיה גם תוכן שהוא שלי, שהוא מגניב, שהוא משהו שאני מאמינה בו ורוצה לקדם".

את מגדירה את עצמך כאמנית?

"כן".

ומה זה מבחינתך להיות אמן?

"שיהיה לי סיי בכל דבר שאני עושה, שאני אביא את עצמי. אני חושבת שככה מתנהגים אמנים. אם אני עושה קמפיין למשהו, אני אהיה מאה אחוז מעורבת. אם זה שיר, אני אהיה מאה אחוז מעורבת. לכן אני חושבת שאני יכולה להגדיר את עצמי כאמנית".

הבנתי שגם התחלת לכתוב שירים. חשוב לך להעביר מסרים דרך השירים?

"אני יותר מתמקדת בלעשות מוזיקה שאתחבר אליה. יותר קשה להעביר מסרים במוזיקה מאשר בפוסט באינסטגרם. היום אין בשירים טקסטים עם יותר מדי מסרים. זה יותר שירים קצביים ושמחים שכיף לרקוד אותם".

אני מבינה שהמילים לא צריכות להפריע למוזיקה, אבל זו לא הרגשה קצת מטופשת לשיר מילים כמו באסה סבבה?

"אני חושבת שזה מגניב. זה משהו שונה, אף אחד לא שר היום על משהו כזה וזה מאוד מגניב. וגם שומעים את זה בכל העולם, ואז הם נכנסים לראות מה זה באסה, מה זה סבבה. זה עניין של באמת לחדש".

מאז שהיא עסוקה כל כך בתחזוק קריירה משגשגת, קירל לא פוקדת יותר את ספסל הלימודים. היא אומרת שתשלים בגרויות כשיהיה לה זמן.

יש לך חברים מהתיכון?

"יש לי כמה, אבל יותר קל לי לדבר ביום־יום עם אנשים מהתעשייה שיודעים מה אני עוברת. הילדים בני גילי מדברים על דברים שהם פחות תחומי העניין שלי".

קשה לך לתת אמון באנשים?

"בטח. אי אפשר לדעת על מי לסמוך. יש המון שרוצים להיות חלק מההצלחה. עד היום יש לי טעויות. לפעמים אנשים מתקרבים אלי בגלל מה שאני, ואני יכולה לא לשים לב לזה, כי אני מאוד תמימה ומאוד חברותית".

את מתגעגעת לחיים הקודמים שלך?

"לא, כי לא היה שום דבר מיוחד או מעניין. פה יש הרבה אקשן. אני לא יכולה לדמיין את עצמי בסיטואציה אחרת בכלל. אני מרגישה שזה מה שנועדתי לעשות".

זה כמו מתעמלות אולימפיות, שעובדות מאוד קשה מגיל צעיר ומוותרות על הכל למען הקריירה.

"אבל לא היה לי על מה לוותר. ויתרתי רק על הפרטיות, פחות או יותר".

זה הרבה.

"זה הרבה. זה קשה לפעמים, כי בכל מקום שאני הולכת אנשים רוצים ממני הכל כל הזמן ולפעמים אני לא במצב. אני ילדה בת 17 וחצי שלפעמים רוצה לריב עם חברה שלה בטלפון אבל לא יכולה, כי ישמעו אותי ומישהו יספר. זה קשוח. וזה גם הרבה אחריות. אני תמיד צריכה להיות נחמדה לכולם".

את לא אומרת לפעמים די, תעזבו אותי?

"ברור שכן. אבל לילד אין מושג מה עבר עלי כל היום. הוא נורא מתרגש לראות אותי ורוצה להצטלם. אז אני משתדלת לא להגיד לא. בסופו של דבר הם הקהל שלי, הם האנשים שאוהבים אותי, הם משאירים אותי בתודעה. ולפעמים יש אנשים שטיפה מגזימים".

איפה את מוציאה את העצבים?

אילנה קירל: "תגידי שעל אמא".

נועה: "עם המשפחה, כי הם עוברים איתי הכל, אז זה הכי פשוט".

את צריכה לפעמים לעצור את כולם, להגיד הגזמתם, תנו לנשום?

"יש לפעמים מקרים שצריך לחשב מסלול מחדש, גם כדי שלא אתפרק וגם כדי שהכל ייצא כמו שצריך".

למה בעצם את הולכת לצבא?

"למה לא?"

כי עד עכשיו לא היו לך חיים של תיכוניסטית רגילה.

"צריך משהו שהוא כן רגיל, משהו שמאזן. זה לא דבר שאוותר עליו. אנחנו נעשה את זה בדרך מסודרת, שלא תפגע בקריירה".

מה הדבר שהכי מפחיד אותך?

"שהכל ייגמר. קשה להיות מאוד אהוב ומצליח, ופתאום זה נעלם. זה נורא מפחיד".

הפריע לך שהתלוויתי אלייך כל התקופה הזאת? הוציאו אותי מחדרי הלבשה כמה פעמים.

"לא הפריע, כי היית מאוד שקטה. אני חיה כל הזמן עם המון רעש. כולם שואלים, כולם רוצים לדעת, כל היום. אז הרגעים האלה שאני בחדר ההלבשה, זה הזמן הכי שקט שלי, ואז אני לא רוצה שיסתכלו עלי. זה כמו תרפיה כזה".

הרשמה לניוזלטר

כל הפרשנויות, הטורים והדעות של מיטב הכותבים אצלכם במייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות