מחקר: חתולי בית צדים חיות בר בכמויות שעלולות לפגוע באוכלוסיותיהן באזורי מגורים

מחקר שעקב אחר 875 חתולים בשש מדינות מצא כי על אף שחתולים אלו מקבלים מזון מבעליהם, הם ממשיכים לצוד ומשפיעים בכך על מיני אוכלוסיות של חיות בר

חתול אורב לציפור
Mark Wolters / Shutterstock.com

חתולי בית צדים חיות בר בכמויות שעשויות לפגוע באוכלוסיותיהן באזורי מגורים, ולעתים בשיעור של יותר מפי שניים מטורפים אחרים בשטחים דומים. כך מראה מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Animal Conservation.

בשנים האחרונות ניטש ויכוח בין מדענים שעוסקים בשמירת טבע לארגוני בעלי חיים באשר להשפעתם של חתולים על אוכלוסיות של חיות בר. בעוד שיש מדענים הטוענים שחתולים גורמים נזק כבד למינים רבים, בארגונים טוענים מנגד כי אין לכך הוכחות. כעת, המחקר שערכו מדענים ממוזיאון הטבע של צפון קרוליינה מספק מידע חדש על הרגלי התנועה והטריפה של חתולי הבית.

החוקרים עקבו באמצעות GPS אחר 875 חתולים שיכולים לצאת מביתם ולהסתובב חופשי. מתנדבים משש מדינות — שהעיקריות שבהן הן ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה — ניטרו את פעילות החתולים ודיווחו לחוקרים על כל טרף שהביאו עמם. לנתונים הללו צירפו המדענים ממצאים ממחקרים נוספים.

ממצאי המעקב מראים שרוב החתולים מבלים 90% מהזמן באזור מגוריהם, וכי רובם לא מרחיקים מעבר לרדיוס של יותר ממאה מטרים מביתם. בנוסף, התברר שחתול טורף בממוצע 12 עד 38 בעלי חיים בשנה. כיוון שהם מקבלים באופן קבוע מזון מבני האדם, המשקל הכולל של הטרף של החתולים נמוך בהרבה מזה הדרוש להישרדותם. לפי החוקרים, שועל, למשל, טורף מספר גדול בהרבה של בעלי חיים בשטח שבו פועלים החתולים. ואולם, מספר החתולים בשטח הנתון גדול בהרבה משל טורפים אחרים, ועל כן השפעתם על אוכלוסיות זוחלים או עופות משמעותית יותר.

על אף שאזורי מגורים הם שטחים בנויים, רבים מהם נושקים לשטחים ירוקים הרוויים בחיות בר, ובמדינות כמו אוסטרליה וניו זילנד יש בהם גם אוכלוסיות של בעלי חיים בסכנת הכחדה.

"הציד של החתולים יכול ליצור מצב שבו ההיבטים החיוביים של חיי בר, כמו שירת ציפורים, הופכים להיות שכיחים פחות דווקא במקומות שאנחנו מעריכים אותם הכי הרבה", אומר פרופ' רוב דן, אחד השותפים במחקר.

עורכי המחקר מציינים עוד כי ההשפעות האקולוגיות של חתולי בית תלויות בסופו של דבר בגישה ובהתנהגות של בעליהם. סקר שנערך בבריטניה הראה שרוב בעלי החתולים סבורים שהשוטטות בחוץ חשובה לחתולים ומסייעת לוויסות אוכלוסיות של חיות בר. גם אלו מהם שהבינו את הבעייתיות של הציד, התייחסו לכך כאל פעולה טבעית של החתולים שאין להגבילה.

החוקרים מציעים לגבש תוכניות הסברה בנושא לבעלי חתולים, שיבליטו את הסכנות המאיימות על חתולים מחוץ לבית ויציעו פעילויות העשרה חלופיות לבעלי החיים כך שיוכלו להישאר בביתם.