בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה כללי במשק עקב ריבוי תאונות הבנייה

הארגון יוכל להשבית את המשק בעוד שבועיים במחאה על מות 31 פועלים מתחילת השנה. בין הדרישות: להוסיף מפקחים ולשנות את תקנות הפיגומים. השר כץ: "מציע שלא תמחזרו רעיונות"

6תגובות
אתר שבו התרחשה תאונה בראש העין, באוגוסט האחרון
בר פלג

ההסתדרות הכריזה היום (ראשון) סכסוך עבודה כללי במשק עקב ריבוי תאונות הבנייה. מההסתדרות נמסר כי הארגון דורש מהמדינה לנקוט ב"שורת אמצעים לשמירה ולהגנה על זכות העובדים לעבודה בטוחה". ההכרזה תאפשר להסתדרות להשבית את המשק בעוד שבועיים, אם דרישותיה לשפר את מצב הבטיחות באתרים לא ייענו. עוד נמסר מההסתדרות כי "הסכסוך הינו לנוכח המספר הגדול של ההרוגים והפצועים בתאונות עבודה".

מסמך הדרישות של ההסתדרות - דלג

שר העבודה והרווחה חיים כץ הגיב לדרישות במכתב ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ומתח עליו ביקורת: "אני מציע שתציעו רעיונות חדשים ולא תמחזרו נושאים שנמצאים בטיפול כבר למעלה משנה. קרדיט אנחנו מוכנים לתת לכם תמיד", כתב. הוא בירך על החלטת ההסתדרות לקחת חלק יחד עם משרדו במאמץ לשיפור מצב הבטיחות באתרי הבנייה, אך הדגיש כי "האחריות הישירה לשלום העובדים נמצאת בראש ובראשונה בידי הקבלנים", שלדבריו אינם מיישמים במקרים רבים את הוראות החוק באתרי הבנייה ומסכנים חיי אדם.

אתר בנייה בירושלים, במאי האחרון
אמיל סלמן

לפני תקופת החגים הציגה ההסתדרות למשרדי הממשלה הרלוונטיים מסמך דרישות שכותרתו "צעדים מחייבים לאור משבר הבטיחות בענף הבניין". המסמך כולל בין השאר דרישה לשינויים בתקנות בטיחות, תקני כוח אדם, שיפור בתנאי שכר וקידום חקיקה. לדברי ההסתדרות, הממשלה לא הגיבה לדרישות. רבות מהבעיות באתרי הבנייה והפעולות האפשרויות כדי לתקנן נחשפו ב"הארץ" ומוכרות למשרדי הממשלה ולהסתדרות, אך עד כה לא בוצעו צעדים משמעותיים לשינוי המצב. 

31 פועלים מתו מתחילת השנה באתרי בנייה ברחבי הארץ, עלייה של עשרות אחוזים מאז השנה שעברה. על פי נתונים רשמיים של משרד העבודה והרווחה, מספר הפועלים שנהרגו בתאונות עבודה בחציון הראשון של 2018 גבוה ב-30% ממספר ההרוגים בחציון זה בחמש השנים שלפני. שיעור תאונות העבודה הקטלניות בענף הבניין בישראל הוא יותר מכפול מהממוצע באיחוד האירופי.

בהסתדרות דורשים בין היתר להגדיל את התקנים למפקחי בנייה ולשפר את שכרם. כפי שנחשף ב"הארץ" ב-2015, כ-20 מפקחים במינהל הבטיחות התעסוקתית אחראיים על כ-13 אלף אתרי בנייה, כך שרבים מהאתרים בישראל אינם מפוקחים בפועל. למינהל יש עשרות תקנים שאיש לא מאייש בשל השכר הנמוך של המפקחים. השר כץ ומפקח העבודה הראשי ארז מימון טענו שמספר המפקחים עלה ל-30, אך לאחרונה התגלה, באמצעות תגובה לבג"ץ שהגישה עמותת "קו לעובד" נגד המשרד, כי בפועל עדיין מועסקים 18 מפקחים בלבד. לפי מסמך עליו חתום השר כץ מתחילת 2017, דרושים 360 מפקחים כדי לעמוד בסטנדרט של האיחוד האירופי.

זירת תאונה במודיעין עלית, באוגוסט
אוליבייה פיטוסי

עוד דורשים בהסתדרות לחייב קבלנים לעמוד בתקן האירופי בכל הקשור לפיגומים. התקנות בעניין זה עודכנו בישראל בפעם האחרונה לפני 30 שנה, והקבלנים לא מחויבים אליהן. בשנים 2017-2011 חלה הידרדרות במצב הפיגומים באתרי הבנייה, והם הסיבה לרבע מהתאונות הקטלניות של פועלים. לפני נתוני משרד העבודה, לפני שבע שנים נמצאו פיגומים לא תקינים במחצית מאתרי הבנייה, ובשנה החולפת שיעורם עלה לכ-70%.

ההסתדרות דורשת לטפל גם בסוגיית רישיונות המנופאים המזויפים. תעודות המנופאים עשויות נייר והן קלות לזיוף בהדפסה או בעזרת זייפן. על פי הערכת ארגון מפעילי עגורני צריח, אחד מכל חמישה מנופים מופעלים על ידי אדם ללא רישיון. משרד התחבורה הכין כבר ב-2013 תבנית לרישיון מגנטי למנופאים, הדומה לרישיון נהיגה, אך התוכנית - שעלותה 50 אלף שקלים - מעולם לא קודמה. בהסתדרות דורשים למנוע הפצה של רישיונות מזויפים על ידי הדפסתם באופן שקשה יותר לזיוף והוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון.

גם המנופים עצמם דורשים טיפול: לפני שנה פורסם ב"הארץ" כי 30% מהמנופים הפעילים כיום יוצרו לפני 50-40 שנה, ונחשבים מסוכנים ומיושנים. בישראל אין כל הגבלה בחוק למשך התקופה בה עגורנים מותרים לשימוש, בניגוד למדינות רבות באירופה המגבילות את השימוש במנופים ל-25-15 שנה. מעבר לכך, מחצית מהמנופים הפעילים כיום משומשים.

אתר בנייה בירושלים, במאי האחרון
אמיל סלמן

דרישה נוספת של ההסתדרות היא שינוי בתקנות רשם הקבלנים, כך שהיסטוריית הבטיחות של קבלן תילקח בחשבון כתנאי לחידוש רישיון. כבר היום יכול רשם הקבלנים לשלול את רישיונם של קבלנים בגין עברות בטיחות - אך בפועל לא עושה זאת. בין 2018-2010 ביטל רשם הקבלנים 2,729 רישיונות ואף לא אחד מהם בגין ליקויי בטיחות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו