בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"מאמר המערכת","items":[]}

כך מנסים לסכן לנו את קיום אינדינגב

21תגובות
פסטיבל אינדינגב
תומר אפלבאום

בשנת 2007 שיחת טלפון שגרתית מחבר התחילה מסע מוזר ומפתיע - "מארגנים פסטיבל במצפה גבולות, תרצה לבוא לעזור?". לא יכולנו לנחש אז, שבחלוף 12 שנים יהפוך פסטיבל אינדינגב להיות אירוע שהפקתו תהפוך להיות למעשה ציר שחיינו סובבים סביבו כפי שקורה היום. מאז אותו פסטיבל ראשון, הפך אינדינגב לאחד האירועים המרכזיים במוזיקה הישראלית בכלל ובמוזיקה העצמאית בפרט.

לפני חמישה חודשים, בסיומו של אינדינגב מספר 12, החלטנו לקיים מיני-פסטיבל באווירה מסיבתית יותר בחג פורים. כך נולד "שושן", ולנו לא הייתה התלבטות לגבי הלוקיישן. יש לנו בית אחד - מצפה גבולות. התחלנו להתגלגל. בשבת האחרונה, לאחר לבטים רבים ולא פשוטים החלטנו לבטל את האירוע עקב סדרי האבטחה המוגזמים שנדרשו מאתנו. חודשים ארוכים של עבודה וציפייה ירדו לטמיון.

אז על מה כל המהומה בעצם? האירוע, ככל אירוע אחר, מאובטח בידי שני נותני שירות: כוחות אבטחה אזרחיים וכוחות שיטור בתשלום מפיק האירוע, מה שמכונה שיטור בשכר. היקף סדרי האבטחה לאירוע נקבע על ידי משטרת ישראל. המשמעות היא שהגוף שגובה את השכר על העבודה הוא גם זה אשר קובע את היקפה. האם קיים מפתח אחיד שלפיו נקבעים סדרי הגודל של הכוחות? זהו, שלא - הדבר נתון לשיקול דעתו המקצועי של הקצין הממונה, כל קצין על פי שיקול דעתו. כבר בשנת 1998 עמד בג"ץ על הכשל המצוי בהיעדר מפתח אחיד והנחיות מפורטות להפעלת שוטרים בשכר. כמעט 20 שנה לאחר מכן, החרה החזיק אחריו דו"ח מבקר המדינה. הדו"ח שב והדגיש את הליקויים שיש לתקן, אך המשרד לביטחון פנים מתמהמה עד היום במתן פתרון כנדרש.

משטרת ישראל רשאית להפעיל כוחות שיטור בשכר למטרה אחת ויחידה - שמירה על הסדר הציבורי. וכאן מצוי הפער הראשון והמרכזי בינינו לבין קציני המשטרה הממונים על אבטחת האירוע. כמה שוטרים נדרשים על מנת לאכוף סדר ציבורי בפסטיבל שבמהלך 12 שנות קיומו מעולם לא הופר בו הסדר הציבורי? מעולם לא אירעו בפסטיבל מקרי עבריינות מכל סוג שהוא. נכון, המשטרה יכולה להתהדר בעשרות מעוקבים בשל עברות סמים קטנוניות, אך מלבד זה? מאום. לכן אנחנו חוזרים ושואלים - מדוע כל כך הרבה שוטרים נדרשים לאבטחתו? על מה ולמה? מיליוני שקלים שולמו לאורך השנים בעבור אפס אירועים של הפרות סדר. למען הסר ספק - החוק והסדר באינדינגב נאכפו בזכות רצון הקהל לשמור עליהם, לא בזכות נוכחותם של שוטרים בכל פינה, וממילא ישנם עשרות מאבטחים בתפקיד באירוע. מי שמכירים את האירוע והאווירה בו יודעים בדיוק על מה מדובר.

בפסטיבלים כדוגמת אינדינגב או שושן, הוצאות על אבטחה מגיעות לסך של רבע עד שליש מהתקציב הכולל לאירוע. לשם השוואה, בצרפת, לאחר אירוע הטרור במועדון הבטקלאן, האמירו הוצאות האבטחה הממוצעות בפסטיבלים לכדי 3.4% מסך התקציב הכולל, והממשלה מקצה עשרות מיליוני אירו בשנה כסיוע למפיקי אירועים בהוצאות אבטחה.

פסטיבל אינדינגב 2017
תומר אפלבאום

בחמישי האחרון, רגע לפני שהחלטנו על ביטול האירוע, נשמעו הדי פיצוצים חזקים. כעבור מספר דקות כלי התקשורת דיווחו בהתרגשות על נפילות בגוש דן. הפיצוצים שאנחנו שמענו הם שיגורי הטילים. אני נולדתי, גדלתי ועודני גר בעוטף עזה, מה שפעם כונה בפי רוב "הנגב המערבי". כמו שנת הלילה שלי, של משפחתי ושל שכני, כך גם קיומו של אינדינגב מעולם לא היה מובטח בעקבות הרקטות העזתיות. לאורך השנים נאלצנו להתמודד לא אחת עם מציאות מוטרפת שבתוכה אנחנו נדרשים לנהל "עסקים כרגיל". ובכל זאת נאחזנו כל השנים, וקבענו את מושבנו במצפה גבולות בלי טיפת התלבטות.

אנחנו סופגים את הדרישות של המשטרה כבר שנים רבות והגענו לרוויה. במידה ולא ימצא פתרון לצמצום סדרי האבטחה הנדרשים לפסטיבל אינדינגב, נאלץ לחפש לנו לוקיישן חדש. אנחנו לא רוצים שזה יקרה בשום אופן - מצפה גבולות הוא ביתנו. אנחנו לא יכולים לדמיין כיצד אפשר לחגוג את הפסטיבל במקום אחר ולנטוש את עוטף עזה דווקא בזמנים כאלה. לצערנו, ייתכן ולא תישאר לנו ברירה.

צר לנו שאוזלת ידו של המחוקק, שנמנע מפתרון הבעיה כבר 20 שנה, מביאה אותנו שוב ושוב למקום שבו מפיקים ויזמים נאלצים לפתוח במשא ומתן על תנאי האבטחה לאירוע. אין זה הוגן כלפי המפיק ועוד יותר מכך, אין זה הוגן כלפי קצין המשטרה האחראי. אין בנו טינה כלפי קציני התחנה אשר ממונה על רישוי האירוע. אנחנו עובדים ביחסי רעות כבר שנים ומעריכים את היושרה המקצועית של קציני התחנה והמרחב. הפערים בינינו אמנם גדולים וגדלים, אך אין כאן שום עניין אישי. כולי תקווה שנוכל למצוא פתרון הולם, על מנת שפסטיבל אינדינגב לא יפלט לגלות.

תום גל הוא ממפיקי פסטיבל אינדינגב ופסטיבל שושן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו