בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"מאמר המערכת","items":[]}

לא רק הנדל, גם חיימוביץ'

165תגובות
הנדל וחיימוביץ' בכנסת, בשנה שעברה. התנשאות שמקורה כנראה ברגשי נחיתות
אוליבייה פיטוסי

הנה זה קורה שוב, יועז הנדל יקר. מאיפה בא לך פרץ רגשי הנחיתות הזה? "יש מי שהגיעו לכאן עם מנטליות של קונצרט בווינה ויש מי שהגיעו עם מנטליות של דרבוקות"  ציטוט שלך בראיון ב"הארץ" (רוית הכט, 7.2). עד כדי כך אתה לא בטוח בתרבות שאתה מתיימר להשתייך אליה, שאתה נזקק לגמד, להגחיך, לבטל ולפגוע בשוחרי תרבות אחרת? כל יהדות אירופה לדורותיה, התגוררה, עבדה  ושירתה בחצרות קיסרים ומלכים?

איך קרה שבחור מוכשר שכמוך לא נדרש בבית הספר היסודי לעבודת שורשים? אם ילדיך יעשו זאת, הם עשויים לגלות אוצרות תרבות יהודיים מעתירים: כליזמר יהודי, חזנות אשכנזית מענגת, ניגון חסידי, טיש חסידי, תיאטרון יידיש, ניגוני קרליבך ועוד. ובדרך, ילדיך יגלו שכל מוזיקה נדרשת לקצב. אין מוזיקה בלי קצב. אפילו בתזמורת הפילהרמונית הישראלית הנפלאה שלנו תוכל לצפות בסקציית נגנים הקרויה כלי הקשה: טימפני, צ'לסטה, פעמונים, מצילתיים וקסילופון. כלים אלה עושים בדיוק מה שעושה הדרבוקה: קצב.

על בורות ניתן להתגבר בעזרת למידה בסיסית. והנה נשארנו עם ההתנשאות הגזענית, שמקורה כנראה ברגשי נחיתות. אני תוהה כיצד היא באה לידי ביטוי מול חבריך הלוחמים בצבא. אלה שלא באו מווינה. אלה שפיזמו להם פיוט, ניגון שהסתייע בקצב הדרבוקה.

ברור הדבר שהרגש דיבר מגרונך. שכל טוב לא היה מוציא איוולת שכזו. כך התבטאה גם חברתך לסיעת כחול לבן מיקי חיימוביץ', וכשלה גם היא בהבעת רגשות בכנס מנהלי תרבות בים המלח לפני כשנה: "מוסדות התרבות התל אביביים מכתתים רגליהם גם לחור כמו ירוחם", אמרה בעת שביקשה להגן על תמיכות הענק החריגות שמקבלים מהמדינה מוסדות התרבות התל אביבים. "מגדל העמק, נהריה, רהט, כוכב יעקב ודימונה הם לא חור" השבתי לה. הם ארץ ישראל ותושביהם הם בניה ובוניה של הארץ הזו. תשובתה: "למה רגשי הנחיתות האלה?!" מי פה סוחב רגשי נחיתות?

יועז ומיקי יקרים, אחים אתם לי. בני עמי ומולדתי. אהובים אתם עלי, גם עם החטוטרת הזו שאתם סוחבים. אני מבקש להתעקש על זכותכם להתוודע לאוצרות תרבות שהביאו אתן קהילות ישראל לארצנו אחרי אלפיים שנות גלות: פסטיבל תור הזהב השמיני, שייערך באשדוד בחול המועד פסח הקרוב, מביא 29 הפקות מוזיקליות מתרבויות ישראל ברוח תקופת תור הזהב שבאנדלוסיה, שהתאפיינה ביצירה גדולה ובפתיחות לרב־תרבותיות בין עמים, דתות ותרבויות: מוזיקה פרסית, תוניסאית, ערבית־שארקית, כליזמר, יידישפיל, רמבטיקו יווני, צלילי כורדיסטאן וקונצרט ענק אנדלוסי.

התזמורת האנדלוסית - דלג

אני מבקש לארח אתכם בקונצרט של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, כלת פרס ישראל על מפעל חיים — תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, שזכיתי לייסד יחד עם חברי מילדות, ד"ר יחיאל לסרי. לפני כשלוש שנים הוכרה האנדלוסית כתזמורת לאומית לצד הפילהרמונית. החודש תקיים התזמורת את הקונצרט השלישי בסדרת המנויים "קולות נודדים" בעשרה יישובים ברחבי הארץ. טעימה קטנה אפשר למצוא ביוטיוב: "ידידי השכחת" שכתב רבי יהודה הלוי בליווי דרבוקה, בביצוע התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד והפייטן רבי חיים לוק (כתבו "ידידי השכחת התזמורת האנדלוסית" בגוגל). בבקשה, רק אל תבחרו לבוא לקונצרט בתל אביב. אשדוד, מודיעין, באר שבע או קרית־מוצקין עדיף.

ידידי השכחת / ר' יהודה הלוי (ספרד, המאה 11–12)

יְדִידִי הֲשָׁכַחְתָּ חֲנוֹתְךָ בְּבֵין שָׁדַי/ וְלָמָּה מְכַרְתַּנִי צְמִיתוּת לְמַעְבִידָי/ הֲלֹא אָז בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה רְדַפְתִּיךָ/ וְשֵׂעִיר וְהַר פָּארָן וְסִינַי וְסִין עֵדָי/ וְהָיוּ לְךָ דוֹדַי וְהָיָה רְצוֹנְךָ בִּי/ וְאֵיךְ תַּחֲלֹק עַתָּה כְּבוֹדִי לְבִלְעָדָי/ דְּחוּיָה אֱלֵי שֵׂעִיר הֲדוּפָה עֲדֵי קֵדָר/ בְּחוּנָה בְּכוּר יָוָן מְעֻנָּה בְּעֹל מָדָי/ הֲיֵשׁ בִּלְתְּךָ גּוֹאֵל וּבִלְתִּי אֲסִיר תִּקְוָה/ תְּנָה עֻזְּךָ לִי כִּי לְךָ אֶתְּנָה דֹדָי.

הכותב הוא מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה אשדוד ויו"ר הנהלת התזמורת האנדלוסית הישראלית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו