בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"מאמר המערכת","items":[]}

לגזענות חיים משלה

18תגובות

לגזענות יש חיים משלה. רצון משלה. אינך בוחר בה, היא בוחרת בך. אינך נוקט אותה, היא נוקטת אותך. אינך נגוע בה — חלילה וחס, אתה אחרון הגזענים! — היא נגועה בך.

גזענות אינה תכונה מתכונותיך — אתה התכונה שלה. היא אינה רשומה ברזומה שלך, אתה רשום ברזומה שלה. יש לה נטייה לחדור, לחתור, מעשה שטן, בלי שתרגיש. בלי שתרצה בה.

אתה פוגש אדם, ככה סתם ברחוב, וכבר יודע. אין מה לדבר, יש לך תחושות בטן טובות. אתה יודע אם הוא רופא, טייס או חלילה עבריין. אתה נכנס לגן ילדים, אינך מכיר שום ילד, וכבר יודע הכל. יודע מי ישרת ב-8200, מי ישתלב באקדמיה, מי בעל לקויות למידה ומי נוהג להפריע לגננת.

איור: אילה טל
גבר לבן גבר שחור

תחושות הבטן הטובות שלך, אינן שלך. אתה תחושות הבטן שלה. של גזענות נסתרת, סטריאוטיפית, מכלילה, מסלילה, שמעוורת אותך, שמפעילה ומובילה אותך.

גזענות אינה האופן שבו מחולק העולם. היא האופן שבו אתה מחלק את העולם. היא אינה הצבעים שיש בעולם, אלא הצבעים שבהם אתה רואה את העולם.

אתה נכנס לגן ילדים ומגלה סגרגציה. לסגרגציה חיים משלה. איש לא חתום עליה; היא אינה מופיעה בשום תוכנית עבודה, בשום מצגת, ובכל זאת היא כאן. במקומות ידועים מראש. היא אינה מדיניות — איש לא הביא אותה לשולחן הדיונים, ללוח הגאנט או לטבלאות האקסל. היא פרקטיקה קיימת. היא אינה אחת מפונקציות האקסל — היא פונקציית המציאות.

ברשויות המקומיות נערכים בימים אלה לשיבוץ תלמידים בגני הילדים, לקראת שנת הלימודים הבאה, תשפ"א. זאת נקודת זמן קריטית, שבה פונקציית המציאות פועלת את פעולתה, שבה רצון טוב עוצר בשערי פוליטיקה של זהויות, פוליטיקה של יחסי כוחות.

השנה פנינו מבעוד מועד לרשויות וביקשנו שהרישום יהיה אחר, מודע, מתוכנן, חינוכי; רישום שמעורבת בו יד מכוונת, יד שיוצרת תמהיל מעורב ונכון של ילדים בגני הילדים. נגיד את זה חד וברור: יד שמשלבת תלמידים יוצאי אתיופיה באופן הטרוגני עם כלל התלמידים.

בשנת הלימודים הנוכחית נאלצנו, במשרד החינוך, לסגור גן ילדים בלתי מעורב. למה לא להימנע מזה מראש?

להומוגניות חיים משלה. היא משמרת את הסדר הקיים. מנציחה דימויים, מבססת פרדיגמות מחשבתיות. היא מעודדת ניכור, מטפחת היעדר שייכות. אינך בוחר בה, היא בוחרת אותך. אינך נוקט אותה, היא נוקטת אותך.

כשאתה יוצא לרחוב, עשה טובה, אל תביט בצבעים שיש בו. תביט בצבעים שיש בך. זה נשמע אולי כמו תרגיל מחשבתי נחמד, תרגיל פילוסופי בתורת הייצוג, אבל הוא נעשה קריטי כשזה מגיע לגן הילדים. בנקודת הפתיחה הזו, בגיל הרך, נחרץ גם עתידם — העתיד של כולנו.

הכותב הוא דובר משרד החינוך וממונה על תחום מניעת גזענות במשרד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו