בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"מאמר המערכת","items":[]}

"להאהיב" את התנ"ך?

7תגובות

באיגרת למורים ששלח באחרונה מנכ"ל משרד החינוך, הוא תהה מדוע תלמידים אינם קוראים בתנ"ך והציע, בין היתר, שמעתה יילמדו הפרקים הקלים יותר, בשיטת לימוד שמטרתה "להאהיב" את לימודי התנ"ך, ושרואה בהם "אמצעי להבנת ההווה שלנו וכקריאת כיוון אל עתידנו המצופה, כפי שהוא מופיע בחזונות הנביאים ובפרקי הנחמה".

כמורה לתנ"ך בחינוך הממלכתי זה כעשרים שנה, אני מבקש להגיב: שומה עלינו לזכור כי המטרה המרכזית בלימוד המקצוע היא קודם כל שתלמידים יכירו את התנ"ך, עושרו הלשוני ומסריו. אהבת התנ"ך היא אמצעי נהדר או תוצר נלווה אולם בשום פנים ואופן זו אינה המטרה (גם במתמטיקה, אהבת המספרים אינה המטרה).

נדמה לי שבלבול שכזה, בין אמצעי למטרה, קרה בהעמדת התוכנית החדשה בתנ"ך, שבשם הרצון "להאהיבו" הוצאו מממנה נכסי צאן ברזל. על פי תוכנית זו תלמידינו לא ילמדו בתיכון את פרקי ההיסטוריוגרפיה: לא על פילוג הממלכה, לא על מאבק אליהו במלך ובנביאי הבעל, לא על חורבן ממלכת ישראל וגלות עשרת השבטים, לא על המרידות היהודאיות בשלטון הזר ולא על חורבן המקדש ורצח גדליה.

גם נושא הנבואה הורד מחזקת חובה לחזקת רשות. מורה בתיכון יהיה רשאי שלא ללמד נושא זה, ונמצאנו כי תלמידים יכולים לסיים שלוש שנות לימוד בתיכון מבלי לקרוא ולו פרק נבואה אחד. היכולת "להאהיב" אינה תלויה בתוכנית הלימודים אלא במורה, וגם זאת, לא תמיד. אני נזכר במלותיו של עמוס עוז: "אי אפשר 'לחנך לאהבה'... באהבה אפשר להדביק את הזולת, לפעמים. אהבה אפשר לעורר, לפעמים, אבל לא ביד רמה ולא בזרוע נטויה ולא בחמת זעם, אלא מתוך הלך נפש של הדדיות" ("אהבת הארץ"). תפקידם של מורי התנ"ך היום קשה ומאתגר: "להנגיש" טקסט קדום ומורכב לבני הנוער, להפוך אותו לנוכח בשפתם ובהווייתם. דרכים חדשות ויצירתיות להשגת מטרה זו הן הכרח, אולם אסור שהן יהיו על חשבון הטקסט עצמו, על קשייו ומורכבותו.

עופר דובר, מורה לתנ"ך, מודיעין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו