מחקר: ממותות ממין זכר נטו לקחת סיכונים שגרמו למותם בטרם עת

החוקרים משערים כי ההטיה המגדרית קשורה להתנהגות נמהרת ונטייה לקחת סיכונים אשר מאפיינות זכרים צעירים. חוקרת: הופתענו לראות שיש יותר מכפליים זכרים מאשר נקבות

דגמי ממותות בגרמניה, ב-2012. נקבות בוגרות הבינו טוב יותר את הסיכונים
אי־פי

נפלו לתוך בולען, נקברו בסחף של בוץ או טבעו לאחר שצעדו על קרח דק שנבקע — לא מעט ממותות שחיו בסיביר לפני אלפי שנים מתו בדרכים שונות ומשונות, ובעיקר חסרות מזל. הודות לאיכות השימור המצוינת של המאובנים ושרידי הממותות, פליאוביולוגים הצליחו עד כה להתחקות ולשחזר את מהלך חייהן. כעת, בעקבות בדיקה גנטית חדשה של שרידי ממותות, הגיעו החוקרים לממצא חדש — רוב הממותות אשר איבדו את חייהן במלכודות טבעיות היו ממין זכר.

"בקרב מינים רבים של בעלי חיים, לזכרים יש נטייה לעשות דברים מטופשים שגורמים למותם בטרם עת, ונראה שזה נכון גם לממותות", אומר לאב דאלן, חוקר ביולוגיה אבולוציונית מהמוזיאון השבדי להיסטוריה של הטבע.

במסגרת המחקר, שהתפרסם ביום חמישי בשבוע שעבר בכתב העת Current Biology, דאלן ועמיתיו ניתחו DNA שהופק מכמעט מאה שרידי עצמות, שיניים וחטים של ממותות — ומצאו ש–66 מהם השתייכו לממותות ממין זכר, לעומת 29 מהן אשר השתייכו לממותות ממין נקבה. החוקרים משערים כי ההטיה המגדרית קשורה להתנהגות נמהרת ונטייה לקחת סיכונים, אשר מאפיינים זכרים צעירים זמן קצר לאחר שנפרדו מאמותיהם ובראשית חייהם העצמאיים. "לממותות בוגרות ממין נקבה יש הרבה ידע, והן מבינות טוב יותר את הסיכונים העומדים בפניהן", אמר דאלן.

לדברי פטרישיה פקנרובה, דוקטורנטית מאוניברסיטת שטוקהולם והחוקרת הראשית של המחקר, הפער המגדרי התגלה במקרה, בעת שהזינה נתונים עבור מחקר אחר שהתמקד בגנטיקה של ממותות. "תוך כדי הזנת הנתונים הבחנתי שהממצאים כוללים יותר מדי זכרים", אמרה. "בבחינה מדוקדקת יותר, הופתענו לראות שיש יותר מכפליים זכרים מאשר נקבות".

מחקר קודם על שרידי ממותות שנעשה בהוט ספרינגס בדרום קרוליינה, מצא כבר אז דפוס דומה — בין 14 ממותות שנבדקו במסגרתו, 13 היו זכרים צעירים. אבל המחקר הנוכחי של פקרנובה ועמיתיה בדק את היחסים המגדריים לראשונה בעזרת גנטיקה.

שרידי הממותות שהצוות בדק נמצאו בחלק הצפוני של סיביר, בפרק זמן של 40 שנה. השרידים הקדומים ביותר בני יותר מ–60 אלף שנה, והצעירים ביותר בני 4,000 שנה בלבד, ושייכים לממותה המכונה "נער בודד". הנתונים הגנטיים לא אפשרו לחוקרים לקבוע מה היה גיל הממותות כאשר מתו, אלא רק מה היה המגדר שלהן.

החיסרון העיקרי של המחקר הוא שהוא מסביר את הפער המגדרי באמצעות השערה המבוססת על דפוסי ההתנהגות של פילים בימינו. החוקרים סבורים כי בדומה לפילים, הממותות חיו בחברות מטריארכליות, שבהן נקבות מבוגרות הגנו על הצעירים. בגיל 14–15 לערך, עם ההתבגרות המינית, זכרים עזבו את העדר ועברו לחיות בגפם או עם זכרים צעירים אחרים, בקבוצה שבמקרים רבים הונהגה על ידי זכר חסר ניסיון. בשלב זה בחייהם, גברה הסבירות שהם יעשו דברים מסוכנים וייתקעו למשל בבוץ קפוא.

ממצאי המחקר אינם מעידים על היחס המספרי בין זכרים לנקבות בזמן חייהם, אשר על פי הערכות היה שווה. במקום זאת, הממצאים מלמדים שזכרים נטו להיהרג בדרכים שגרמו להשתמרות השרידים שלהם במשך אלפי שנים.

דניאל פישר, חוקר מאובנים מאוניברסיטת מישיגן, מסכים כי יש בסיס להשערה. עם זאת, לדעתו החוקרים לא היו צריכים להתבסס על חטים — שכן במקרים רבים חטי הזכרים נשברו בקרבות שניהלו ביניהם, ולכן אינם מעידים בהכרח על מותם. לדברי החוקרים, גם אם מתבססים רק על שרידי השיניים, העצמות ודגימות השיער שנמצאו — מספר הממותות הזכרים שהתגלו גדול יותר ממספר הנקבות.