מעגל מסתורי בן 20 אלף שנה נמצא ברוסיה - והוא עשוי מעצמות ממותות

לפי חוקרים, מעגל זה הוא הקדום ביותר מסוגו שנמצא מבין כ-70 מתחמים כאלו באוקראינה ובמערב רוסיה. צוות המחקר ספר במעגל עצמות לסת תחתונה של 51 מחיות הענק ו-64 גולגולות

מעגלי עצמות מסתוריים, העשויים מעצמותיהן של עשרות ממותות, מציעים לחוקרים מידע חדש על אורח החיים של המין האנושי בעידן הקרח האחרון באירופה. כ-70 מתחמים כאלה נמצאו עד היום באוקראינה ובמערב רוסיה. מחקר שפורסם אתמול (שלישי) בכתב העת המדעי Antiquity, מציג ניתוח של אחד מאותם מעגלי עצמות.

לפי המאמר, שנכתב על ידי חוקרים מבריטניה, ארה"ב ורוסיה, מעגל העצמות הוא בן יותר מ-20 אלף שנה – המבנה הקדום ביותר מסוג זה שנמצא עד היום. המעגל נמצא במערב רוסיה, כ-500 קילומטר מדרום למוסקבה. החוקרים מדווחים כי המעגל נמצא קבור תחת כחצי מטר של אדמה. מרבית העצמות במעגל היו עצמות של ממותות - בסך הכל עצמות לסת תחתונה של 51 מחיות הענק השעירות ו-64 גולגולות שימשו לקביעת גבולות המעגל – שקוטרו כעשרה מטרים – ונמצאו מפוזרות בתוכו. החוקרים מצאו גם מספר קטן של עצמות בעלי חיים אחרים: איילים, סוסים, שועלים וזאבים.

בתוך המעגל נמצאו גם שרידי עץ וצמחים שרופים, כמו גם זרעים של צמחים שונים, ככל הנראה של צמחים שצמחו באזור או שאריות צמחי המאכל של תושבי האתר הקדומים. לפי החוקרים, הצמחים שנמצאו במעגל שימשו למזון, וייתכן שגם מטרתם היתה לייצור תרופות, רעלים, חבלים או בדים. המקום "משמש דוגמה נדירה לחיי הציידים-לקטים בתקופה הפליאוליתית בסביבת מחייה קשה שכזו", אומר ד"ר אלכסנדר פריור, שהוביל את המחקר, בהודעה שפרסמה אוניברסיטת אקסטר. "מה הביא את הציידים-לקטים הקדומים לאתר זה? אפשרות אחת היא שהממותות ובני האדם הגיעו למקום מאותה סיבה – נוכחותו במקום של מעיין טבעי שהמשיך לנבוע במשך החורף – תופעה נדירה בתקופה של קור קיצוני שכזו".

עידן הקרח האחרון, שהשתרר בצפון אירופה לפני 75 אלף עד 18 אלף שנים, הגיע לשיאו לקראת סופו – בתקופה בה נבנה מעגל האבנים באתר. לפי שיחזור תנאי האקלים, החורפים באזור היו ארוכים וקפואים, עם טמפרטורות שירדו מתחת למינוס 20 מעלות. מרבית בני האדם נטשו את האזור, ככל הנראה בשל המחסור בציד ובמשאבים צמחיים (מזון וחומרי בעירה) שנדרשו להישרדות. החוקרים מציינים עוד כי גם מעגל זה ננטש בסופו של דבר – כשהקור החריף ותנאי החיים הפכו לבלתי נסבלים גם לבני האדם שהצליחו למצוא דרכים לשרוד את הקור העז.

החוקרים מצאו גם עדויות להכנת כלי אבן במקום, ששימשו בני האדם הקדומים לציד ולעיבוד הבשר והעורות של החיות אותם לכדו. אולם החוקרים לא מצאו ראיות לשימוש אינטנסיבי באתר – ובניגוד להשערות קודמות, נראה שהוא לא שימש כמקום יישוב לטווח ארוך. "הממצאים מאירים באור חדש את מטרות האתרים המסתוריים הללו. הארכיאולוגיה מלמדת אותנו כיצד אבותינו הקדמונים שרדו בסביבה הקרה והעוינת של שיא עידן הקרח. מרבית האתרים האחרים בקווי אורך אלה באירופה ננטשו באותה תקופה, אבל הקבוצות שחיו פה הצליחו להתאים עצמן ולמצוא מזון, מחסה ומים זורמים", סיכם פיוטר.

מעגל העצמות, ברוסיה