ואז החוקרים הכריזו: נמצא הטוסיק הקדום ביותר

מדענים איתרו את הממצא הקדום ביותר של בעל חיים בעל שני צדדים - אחד לאכילה והשני לעשיית צרכים. הגילוי מחזק את הסברה כי אורגניזמים אלו התפתחו מוקדם מכפי שנהוג לחשוב בתהליך האבולוציוני

הדמיה של איקריה ואריוטה
Sohail Wasif/UCR

צוות חוקרים מצא את היצור הקדום ביותר לו שני צדדים מובחנים, קדמי ואחורי - שהראשון משמש לאכילה והשני לעשיית צרכים. היצור, תולעת זעירה שאורכה בין שניים לשבעה מילימטרים וקוטרה 2.5-1 מילימטרים, נמצא בשכבת מאובנים שגילה יותר מ-555 מיליון שנה, והחוקרים נתנו לו את השם איקריה ואריוטה (Ikaria wariootia). זהו הממצא הקדום ביותר של בעלי חיים בעלי שני צדדים – קבוצת האורגניזמים לה שייכים בני האדם ומרבית קבוצות בעלי החיים האחרות.

פרופ' אריאל צ'יפמן, ביולוג אבולוציוני מהאוניברסיטה העברית, מסביר כי עד לפני 15-10 שנים, ההנחה היתה כי מרבית בעלי החיים המורכבים הופיעו בפרק זמן קצר במיוחד (במונחים גיאולוגיים) לפני כ-540 מיליון שנה, בתקופה שקיבלה את השם "המפץ הקמבריוני". אז, לפי ההנחה, הופיעו כל בעלי החיים הבילטריים – בעלי חיים שלהם שני צדדים סימטריים וכיווניות: קצה קדמי וקצה אחורי. האוקיינוסים בתקופות מוקדמות יותר, כך הניחו, נשלטו על ידי מדוזות וספוגים קדומים, שקיבלו צורות שונות ומשונות, או על ידי יצורים שאינם קרובים כלל לעולם החי של היום.

אולם בשנים האחרונות, קונצנזוס זה מתחיל להתערער, וראיות שונות הצביעו על כך שעוד לפני המפץ הקמבריוני, בתקופה שנקראת עידן האדיאקרה, כבר החלו להתפתח אורגניזמים בילטריים. עדויות ראשונות הופיעו בעקבות המחקר שהשווה בין הגנומים של בעלי חיים שונים החיים היום, וחישב מתי חי האב הקדמון המשותף לכולם. מסקנות מחקרים אלה הראו כי האב הקדמון של כל בעלי החיים הבילטריים חי לפחות 50 מיליון שנה לפני המפץ הקמבריוני.

הדמיה של דיקנסוניה
Dotted Yeti / Shutterstock.com

לכך הצטרפו אוספי מאובנים מעידן האדיאקרה מרחבי העולם, שמצאו יצורים בעלי צורות משונות, למשל כאלה שנראים כמו כפות תמרים או שטיחים, וביניהם אחד שקיבל את השם דיקנסוניה. לפני כשנה וחצי התפרסם מחקר שהראה שיצור זה, לו צורה סימטרית, אכן היה בעל חיים. אולם המבנה המשונה שלו הקשה על מציאת הקשר בינו לבין בעלי החיים שהתפתחו מאוחר יותר. ראיה שלישית שנמצאה באותם אוספי מאובנים היו סימני עקבות – מסלולים מאובנים של בעלי חיים בעלי כיוון ברור: עדות לכך שבאותה תקופה היו אורגניזמים שנעו בכיוונים מובחנים, ולפיכך היו בעלי צד קדמי ואחורי ברור. בנוסף, נמצאו מאובנים מסוף עידן האדיאקרה – זמן קצר לפני שהחל המפץ הקמבריוני – שהראו כי כבר אז חיו בעלי חיים בילטריים.

במחקר הנוכחי, החליט מדענים מארה"ב ומאוסטרליה לחפש באזור של אותן עקבות קדומות אחר אורגניזמים שיכולים היו להותיר אותן. והחיפוש נשא פרי: הם זיהו מבנה אליפטי זעיר, שגודלו פחות מגרגר אורז. בשיטות שונות הם הראו כי הממצא שלהם אכן היה בעל חיים, וכי צורתו מתאימה לצורת העקבות שנמצאו באותו אזור, ולפיכך לתולעת הזעירה שלהם אכן היתה כיווניות ברורה. החוקרים לא הצליחו לתת תיארוך מדויק למאובנים שלהם, אבל הצליחו לבסס כי מדובר בבעלי חיים שחיו בשלב המוקדם של עידן האדיאקרה. המאמר המציג את הממצאים פורסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences.

צ'יפמן מסביר כי הממצאים מחזקים את ההנחות כי למפץ הקמבריוני קדמה תקופה ארוכה בה התפתחו בהדרגה בעלי חיים מורכבים יותר ויותר – מעין "זנב ארוך" שקדם למפץ עצמו בו מספר סוגי בעלי החיים המורכבים זינק בקצב מהיר. כמו כן, הוא מספר, עד היום היתה מחלוקת בין החוקרים בשאלה אם האב הקדמון של היצורים הבילטריים כבר פיתח איברים מורכבים כמו עיניים (שאכן משותפים לכל היצורים הבילטריים), או שמדובר היה בבעלי חיים פשוטים שפיתחו קודם כל כיווניות וסימטריה, ורק בהמשך השתכללו. המחקר הנוכחי, הוא אומר, לא מכריע את המחלוקת, אבל מחזק את מחנה האב הקדמון הפשוט כשהוא מציג דוגמה לבעל חיים מוקדם שכזה – תולעת קצרה ופשוטה עם צד לאכילה, צד לעשיית צרכים ולא הרבה מעבר לזה.