בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי מעז לא לשתות בזמן אימון בחום? מתברר שיש לא מעט כאלה

אחרי שספורטאים החלו למנוע מעצמם נוזלים באימונים במזג אוויר חם במטרה להתחזק, חוקרים החליטו לבדוק את ההשלכות. המסקנה, ובכן, מובנת מאליה, אבל יש אנשים שצריך להוכיח להם את זה באופן מדעי. אז הנה

13תגובות
רץ שופך על עצמו מים
רויטרס

הקפידו לשתות מים במהלך אימון במזג אוויר חם - כך מזכיר לנו מחקר חדש. העצה הזאת אולי נראית מובנת מאליה, אבל נראה שישנם ספורטאים, במיוחד בספורט קבוצתי, שהחלו למנוע מעצמם נוזלים במהלך אימונים תחת השמש הקופחת. הם מקווים שההימנעות, איכשהו, תעשה אותם חזקים יותר. אבל אותו מחקר מראה שהימנעות מצריכת נוזלים בעיקר תהפוך את גופם ללחוץ יותר. וצמא, כמובן, מאוד צמא.

פעילות ספורטיבית בחום היא קשה ממילא, זאת יודע כל מי שמתאמן בחוץ במהלך הקיץ. כשהטמפרטורה בחוץ גבוהה, אנחנו מייצרים חום פנימי במהירות רבה יותר מאשר שהיינו מייצרים במזג אוויר קריר. על מנת למתן את חום הגוף ולנהל אותו בצורה בטוחה יותר, פעימות הלב שולחות את הדם החם אל העור - שם חום מתפזר בקלות רבה יותר. למעשה, כשאנחנו מזיעים אנו מבצעים אידוי ומאבדים חום.

תגובות הגוף הללו הופכות משמעותיות ויעילות יותר כשמבצעים אימון ייעודי להתאקלמות לחום (Heat Acclimation). במהלך אימון זה, שמתחיל בכמה שבועות של אימונים מחניקים, הספורטאי מייצר זיעה בשלב מוקדם יותר ובכמות רבה יותר. תגובות אלו ואחרות מסייעות ללב לפעול פחות, כך שבאופן כללי, המאמץ הכרוך בפעילות ספורטיבית בטמפרטורות גבוהות ייעשה פחות מתיש. ריצה ביום קיצי של אוגוסט, למשל, עשויה להרגיש קלה יותר מאשר ריצה דומה במזג אוויר זהה ביוני, כי בחודשיים שחלפו גופנו התרגל יותר לחום הסביבתי.

אבל לא מעט ספורטאים ומאמניהם החלו בשנים האחרונות לתהות: אם אימון ייעודי להתאקלמות לחום מחזק את הגוף, ייתכן שאם יגבירו את הקושי באימון אז הספורטאי יתחזק עוד יותר? לשם כך, הם החליטו למנוע נוזלים במהלך האימון - שהרי התייבשות, מן הסתם, בהחלט מקשה על הגוף. היו להם כמה עדויות שיגבו את התיאוריה הזאת. לפחות מחקר אחד, מ-2014.

אבל ג'וזף קוסטלו, פיזיולוג מאוניברסיטת פורטסמות' באנגליה שחקר את ההשפעה של חום וקור על ספורטאים, היה סקפטי. הוא ועמיתיו חשדו כי מה שמכונה "התייבשות מבוקרת" אמנם יכביד על גופו של הספורטאי, אך לא יועיל לו.

ספורטאי שותה (אילוסטרציה)
Getty Images IL

במחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת "Cytokine", הוא ועמיתיו גייסו קבוצה של שמונה גברים כשירים שיבצעו שני סוגים שונים של אימוני התאקלמות לחום. שני האימונים התקיימו בתוך מעבדה פיזיולוגית מחוממת באופן ניכר, על מנת לחקות פעילות תחת השמש. כל סוג אימון התפרש על פני 11 ימים, כשבכל אחד מהם הגברים רכבו על אופני כושר בקצב מתגבר.

ברוב הימים, הם רכבו במשך 90 דקות, ובחלק מהימים ביצעו אימונים מקוצרים בטמפרטורות גבוהות יותר, זאת במטרה לראות עד באיזה אופן הסתגלו לטמפרטורות הגבוהות. המדענים לקחו דגימות דם ומדדו את משקל הרוכבים בתחילת המחקר, וכן לפני ואחרי כל רכיבה. ההבדל היחיד שהיה בין שני סוגי האימונים היה שבראשון הם צרכו נוזלים במידה מספקת לפני ובמהלך כל רכיבה, כ-1.75 ליטר בכל רכיבה.

באימון השני הרוכבים השתתפו באותה "התייבשות מבוקרת", נמנעים מנוזלים לפני ובמהלך הרכיבה. הם כן שתו לאחריה, 1.75 ליטר (בדיוק כפי ששתו באימון הראשון) או יותר אם נותרו צמאים.

בבדיקות הדם בחנו החוקרים את סימני הלחץ, הדלקות וההתאקלמות של רוכבים לחום. הם מצאו סימנים של דלקות אצל הרוכבים לאחר הרכיבה ובשני סוגי האימונים, מה שמרמז על כך שהתהליך של התאקלמות לחום מאמץ את הגוף בין אם אדם שתה במהלך האימון ובין אם לא.

הפרט המעניין באמת שהבחינו בו הוא שרמות הקורטיזול, הורמון שמצביע על לחץ פיזיולוגי, עלו כאשר הגברים התאמנו ללא צריכת נוזלים. במקביל, הרוכבים עצמם דיווחו שחשו צמאים.

לא היו הבדלים משמעותיים באשר לאופן שבו גופם התרגל לאימון בטמפרטורות גבוהות, בין אם שתו או לא. כך, למעשה, הימנעות משתייה במהלך אימונים תחת השמש גרמה ל"לחץ פיזיולוגי גדול, אך ללא יעילות גופנית שניתן להצביע עליה", למשל כמו התאקלמות מהירה יותר, מסביר ד"ר קוסטלו. ייתכן שהלחץ המוגבר על הגוף הגביר גם את הסיכונים להתקררות ולעייפות כללית, הוא אומר.

כמובן, המחקר היה קטן והיו מעורבים בו גברים בלבד, אשר כולם צעירים ובעלי כושר גופני מצוין. "נשים ואנשים מבוגרים יותר שולטים בטמפרטורת הגוף שלהם טוב יותר, באופן קצת שונה מגברים צעירים", מסביר ד"ר קוסטלו. אבל אין סיבה לחשוב שאדם כלשהו עשוי להרוויח מהימנעות מכוונת של צריכת נוזלים במהלך האימון.

כתבה: גרטשן ריינולדס

ׁלכתבה ב"ניו יורק טיימס"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#