בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השבוע לפני 30 שנה

"לעולם לא יהיה עוד אחד כמותו": הנהג המופלא שהפך לאגדה, למרות שניצח רק פעם אחת בחייו

כבר מרגעיו הראשונים על המסלול נחשב ז'אן אלזי לסחורה חמה ואחת ההבטחות הגדולות של הפורמולה 1, אך התנהלות שגויה של פרארי וחוסר מזל מנעו ממנו לזכות בתארים וניצחונות. ב-1995 בקנדה השיג את ניצחונו היחיד בקריירה, במירוץ שאף אחד לא ישכח

3תגובות
אלזי בפעולה בגראנד פרי ברצלונה ב-1995. ניצחונו היחיד בקריירה הושג במסלול על שם גיבורו, עם המכונית שנושאת את מספרו
DUSAN VRANIC / AP

11.3.1990 אם תשאלו נהג פורמולה 1 ממוצע מלפני כ-30 שנה מהו הדבר הכי מפחיד שיכול היה לזהות במראה בזמן מירוץ, התשובה הנפוצה תהיה כנראה "המכונית של איירטון סנה". התרחיש הזה הפך למציאות של ז'אן אלזי באמצע הגראנד פרי האמריקאי של 1990, כשהוא מוביל במפתיע במכונית הנחותה של קבוצת טירל. במקום שסנה והמקלארן הרודפים אחריו יטילו בו אימה, אלזי הרגיש משועשע. "טוב, הוא יעקוף אותי, אבל אקשה עליו", חשב.

בהקפה ה-34 אירע הבלתי נמנע, כשסנה עבר אותו בפנייה הראשונה. זה נראה כמו סוף המאבק, אבל שניות אחר כך, בפנייה הבאה, הימם אלזי את היריב האגדי מברזיל, ועקף אותו חזרה לתדהמת כולם. סנה אמנם יעבור אותו שוב בהקפה הבאה וינצח, אך באותו יום, במירוץ התשיעי שלו בקריירה, קנה אלזי את עולמו ומעמדו. "זה היה קרב מלהיב מאוד. התרשמתי מהדרך בה נהג", החמיא לו סנה, שאת העונה הזו יסיים עם זכייה שנייה באליפות העולם. אלזי יסיים אותה עם החוזה שעליו חלם, ועם מכונית שתהפוך לסיוט שלו.

המקום השני במירוץ הזה בפיניקס, שפתח את עונת 1990, הדגיש את היותו של אלזי סחורה חמה, אפילו יורש לסנה ואלן פרוסט. קבוצת וויליאמס החזקה כבר החתימה אותו לשלוש שנים החל מ-1991, אך היססה לאשרר את ההסכם ובסוף צירפה את נייג'ל מנסל. אלזי יצא לכאורה מרוויח מכך למרות שהפסיד עסקה יוקרתית, שכן זכה באחת בה הכי חשק: הוא חתם בפרארי האגדית, שאחרי שנים שחונות נראתה בדרך הנכונה. מי ידע שהדרך הזה תוביל אותה ואותו אל מבוי סתום.

אלזי1 - דלג

אלזי אמנם גדל באביניון שבצרפת, אבל מהשורשים הסיציליאניים של המשפחה לא יכול היה להתחמק. לעתים הם גם תועדו במסמכים; בלידתו ניתן לו השם ג'ובאני, עד ששינה אותו לז'אן בגיל 7 בגלל הצקות בבית הספר. הוא הוקסם מסיפוריו של אביו, נהג ראלי, על "נהג מטורף בפרארי" בשם ז'יל וילנב ועקב אחרי פורמולה 1. בגיל 16 החל לנהוג בקרטינג. המסע המוטורי שלו החל.

לא היה חסר הרבה שהוא גם ייקטע מהר מאוד. למרות שהוכתר ב-1987 לאלוף סבב פורמולה רנו הצרפתי, סבל אלזי מהיעדר תמיכה כלכלית ונדרש להקים קבוצה משלו עם אחיו כדי להתחרות. ככל שהרשים, כך נפתחו בפניו דלתות. ב-1989, כשהוא נוהג בקבוצה של אדי ג'ורדן בסבב F3000, החל היטב את העונה והתמודד על האליפות. במקביל, בפורמולה 1, התחולל מהפך בקבוצת טירל שחתמה על חוזה חסות עם יצרנית הסיגריות קאמל ונפרדה מנהגה מיקלה אלבורטו, שנתמך על ידי מרלבורו. בהמלצת ג'ורדן, החתימה טירל את אלזי למירוץ אחד, הגראנד פרי הצרפתי.

באותו סוף שבוע ישאיר אלזי רושם מיידי על כולם - לרבות גרהארד ברגר, אז נהג פרארי. "הבחור הזה בטירל חולף על פניי, שני גלגלים על הדשא, שניים על אבן השפה, גולש ללא הרף. זה היה במקצה הדירוג", סיפר ברגר למגזין "מוטורספורט", "כשירדתי מהמסלול שאלתי את הקבוצה 'מי יושב בטירל הארורה? הבחור הזה מטורף'". למירוץ הראשון שלו זינק אלזי מהמקום ה-16. הוא סיים רביעי. "אני זוכר כל פנייה", שיחזר ב"גראנד פרי", "באותו יום יצאתי מהצל אל האור. תשעה חודשים לפני כן היו לי אפס אפשרויות. בבוקר הייתי בלתי ידוע, בערב כל הקבוצות והתקשורת דיברו עליי".

אלזי עם מנג'ר קבוצת פרארי, ז'אן טודט, במונאקו, ב-1995
Luca Bruno / AP

עד סוף 1989 נהג אלזי בשני הסבבים, מוכתר לאלוף ב-F3000. העונה הבאה תחל בארצות הברית, כשהוא מזנק רביעי בטירל וסנה חמישי. כבר בפנייה הראשונה עבר הצרפתי להוביל ופתח פער, כשסנה מתקדם למקום השני - ואז מתחיל לסגור עליו. "התחלתי טוב וחשבתי 'אני מקווה שחבריי באביניון צופים'", משחזר אלזי, "לפתע התחלתי לראות אדום מתקרב במראות והבנתי שזה איירטון". במירוץ הוא לא ניצח, אך מאבקו עם סנה ועלייתו הראשונה לפודיום חיזקו בגיל 25 את מעמדו כאלוף עתידי, ודאי כמנצח סדרתי במירוצים.

דבר מכל זה לא קרה. דבר מכל זה לא יכול היה לקרות בפרארי של 1991 עד 1995 - קבוצה שהכל עלול היה לקרות לה, ואכן קרה. בחלק מהזמן, המכונית שסיפקה לנהגיה לא היתה מהירה מספיק. כשהיתה מהירה, לא היתה אמינה. מנהלים ומכונאים באו והלכו. בעוד וויליאמס, הקבוצה בה כמעט חתם אלזי, שולטת בפורמולה 1 בחלק ניכר משנות התשעים, פרארי היתה הבדיחה של הסבב. ב־29 מ־79 המירוצים שלו בקבוצה פרש אלזי בגלל תקלות. שוב ושוב הוביל במירוצים, רק כדי שמשהו יוריד אותו מהמסלול. האגדה מספרת כי הצרפתי כה זעם אחרי תקלה כזו בגראנד פרי האיטלקי ב־1994, שהוא נכנס לאלפא רומיאו שלו בעודו לבוש באוברול מהמירוץ, דהר בכבישים ב-260 קמ"ש והגיע תוך חצי שעה לביתו באביניון.

למרות שלא הביא ניצחונות ותארים לפרארי, הפך אלזי לאהוב בקרב אוהדיה. המכונית לא הלמה את השם פרארי, אבל הוא כן - בשליטה ברכב, בנהיגה ההרפתקנית, מלאת הרגש. "בעל דרכון צרפתי ודם איטלקי", הוא הגדיר את עצמו ותשוקתו, "אני חייב להיות כזה, כך אני במיטבי".

אלזי2 - דלג

יש שיגידו כי אלזי היה נהג-על במקום הנכון בזמן הלא נכון. "לשליטתו במכונית אין שנייה בעולם", סבר מרטין בראנדל, אחד מיריביו. ג'ורדן, שהפך גם לבעלי קבוצה בפורמולה 1, קבע: "אם יש לי חרטה, זה שלא עבדתי עם ז'אן בפורמולה 1 - כי אני מאמין שהייתי הופך אותו לאלוף שהיה צריך להיות". אחרים סבורים שלא קורץ מחומר של אלוף. שהתשוקה עלתה לו ביוקר כשנדרש קור רוח, שלא הבין מספיק את הצד הטכני ואיך לעבוד עם צוותו, שהתקשה להתמודד עם הפוליטיקה בפרארי. "שנה אצלה זה כמו עשר במקום אחר", הודה אלזי, "אתה נוהג עבור כל איטליה". ברגר, שנהג לצדו בפרארי במשך שלוש שנים, קבע: "עם הכישרון שלו הוא היה צריך להצליח יותר, אבל הוא היה אמוציונלי מדי ובנהיגה יש מקרים בהם עליך להיות רגוע, יותר אנליטי וסיסטמטי. זה נגד את אופיו. הוא נהג כפי שהוא - מתפוצץ ברגע אחד, וברגע הבא מפגין את השליטה שלו במכונית. לעולם לא יהיה עוד אחד כמותו".

כשפרארי סוף סוף ניצחה ב-1994 במירוץ ראשון זה ארבע שנים, היה זה ברגר שחגג. אלזי המשיך לצבור מקומות שני ושלישי - יהיו לו 31 כאלה בקריירה - אבל לא לנצח. "אני רוצה להצליח, אני לא נהנה מהחיים בלי זה", אמר באותה תקופה, "הכסף נכנס לבנק ולנהוג עבור פרארי זה טוב, אבל לא מספיק".
ואז הגיע המירוץ בו כל הדברים הרעים התרחשו רק לאחרים: קנדה 1995. 11 הקפות לסיום סבל המוביל מיכאל שומאכר מתקלה, ואלזי עבר להוביל. "זה לא מהרגעים החביבים עליי בקריירה, כי הייתי כל כך מתוח שלא אסיים את המירוץ", סיפר לפודקאסט Beyond The Grid, "כל כך הרבה פעמים איבדתי הובלה אחרי שהמירוץ היה בכיסי. אלו היו ההקפות הגרועות בחיי. כל הזמן דיברתי עם המכונאי שלי, ובשעתו לא עשינו את זה כל הזמן - רק אם יש בעיה. שאלתי אם הדלק בסדר, המנוע בסדר". כשהמירוץ התקרב לסיומו, השתלט עליו הרגש. "בכל בלימה הדמעות פגעו במשקף שלי", אמר, "במשך הקפה הרגשתי קצת מבולבל, אבל אז אמרתי לעצמי 'עליך לחזור לנהיגה'".

במירוץ ה-91 שלו, ביום הולדתו ה-31, השיג אלזי את ניצחונו הראשון בפורמולה 1. הילד שנמשך לספורט המוטורי בזכות וילנב, נהג פרארי האגדי שנהרג ב-1982, ניצח במסלול על שם וילנב וכשהוא נוהג בפרארי מספר 27, כמו וילנב. זה גם יהיה ניצחונו היחיד ב־201 מירוצים. בשנה הבאה יעבור שומאכר לפרארי, שתהפוך איתו לכוח הדומיננטי בסבב. אלזי וברגר יעברו לבנטון, הקבוצה שהזניקה את שומאכר לצמרת. להם היא לא תעשה דבר דומה.

אלזי3 - דלג

בסוף 2001, כשמאחוריו גם עונות בקבוצות סאובר ופרוסט ועוד כמה פספוסים, נפרד אלזי מהסבב. את החלטתו קיבל באופן שהלם את נהיגתו - בפתאומיות במסיבת עיתונאים. "יש בפורמולה 1 נהגים שצריכים לפרוש לפניו", פסק שומאכר. הוא נהג בסבבים אחרים, וב-2012 עוד התחרה באינדי 500. היום הוא מלווה את בנו ג'וליאנו, בן 20, שאשתקד נהג בפורמולה 2. "נהדר לראות את בני בספורט המוטורי. כי זה החיים שלי", אמר, "אני נהנה מאוד, אבל תמיד מפחד. אני רגשני מאוד, וקשה לעקוב מבחוץ".

אלזי ודאי היה שמח לקפוץ למכונית ולנהוג בעצמו. מהקריירה נותרו לו הזיכרונות - הטובים יותר והטובים פחות. "אין לי חרטות על כלום", אמר על הפספוס עם וויליאמס, "זה הגורל, והיתה לי קריירה טובה מאוד. יש לי זיכרונות מופלאים". לאחרים תמיד יהיו זיכרונות מופלאים ממנו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#