בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טסה כמו טיל במאות קמ"ש, התרסקה אל תוך קיר, וחזרה להתחרות

הנהגת הגרמנייה סופיה פלורש עברה את אחת התאונות המפחידות שנראו על המסלול, נותחה במשך 10 שעות, ואחרי 100 ימים בלבד היא כבר מתכוננת למבחני קדם העונה בפורמולה 3. בסוף הדרך היא רואה עצמה בליגה של הגדולים, עוקפת את כל הגברים שלפניה

33תגובות
סופיה פלורש

הרבה מצלמות פעלו בנובמבר בגראנד פרי של מקאו. אף אחת מהן לא קלטה את כל שלבי התאונה שעברה סופיה פלורש. כדי לקבל תמונה מלאה נדרשת מלאכת טוויה שמורכבת מצילומי הטלוויזיה, מסרטונים שפרסמו צופים ומסיפורי הנוכחים. איך, ארבע הקפות לתוך המירוץ, נוצר מגע בין מכוניתה של הנהגת הגרמנייה לרכב אחר. כיצד כתוצאה מכך היא איבדה שליטה וטסה לאחור ב-276 קמ"ש, בטרם התעופפה באוויר, פגעה במכונית נוספת, עברה מעל גדר הבטיחות - ונמרחה על קיר הביתן שאיכלס צלמי עיתונות.

התאונה - דלג

לקרוא את הדברים זה גרוע מספיק. לראות אותם - נורא עוד יותר. ולהיות בתוכם? פלורש, שהיתה שבועיים לפני יום הולדתה ה-18, מפתיעה בקור רוחה. "את עושה מה שאומרים לך, מסירה ידיים מההגה ומחכה", שיחזרה את אותם רגעים בראיון ב"טיימס", "את פשוט שמחה שהקיר מגיע, אבל עפתי לאחור כך שלא ראיתי דבר. בתחילה לא הרגשתי כאב, בגלל שהמטף הופעל. הקצף מילא את עיניי וגופי, והמחשבה הראשונה שלי היתה להיפטר מזה. אז חשבתי 'אני יכולה להזיז את ידיי'. ואז הרגשתי את הכאב, בעיקר בפלג גופי העליון ובגבי. הזזתי את רגליי וחשבתי 'בסדר'".

פלורש היתה היחידה שחשבה כך באותה עת. בתחילה איש לא ידע מה מצבה. לא במסלול, לא בבית. אמה סוזאן צפתה במירוץ מגרמניה. בשידור לא הראו מה קרה, אבל בתה לטיציה בת ה-13 מצאה באינטרנט סרטון שמתעד את התאונה. סוזאן שיגרה מסרון לבעלה אלכסנדר, שהיה במקאו וישב בתא קבוצתה של בתו: "היא בחיים?".

סופיה פלורש
HOCH ZWEI / Thomas Suer / Pictur

כשהמסרון התקבל, אלכסנדר כבר ידע שסופיה עברה תאונה מבהילה. בזמן הזה גם ראה את מנהל המירוצים שלה בוכה בעודו צופה במשהו בטלפון, ומעלים אותו כשזיהה את האב. אלו היו, לפי אלכסנדר, "40-30 הדקות הקשות בחיי". רק אחריהן נאמר לו כי בתו בחיים ומקבלת טיפול. הדבר הראשון שעשה כשהגיע לבית החולים היה לצלם עמה סלפי ולשלוח את התמונה לאשתו.

פלרש יצאה בזול: שתי חוליות שבורות. אחת מהן רוסקה בשלושה מקומות, יוצרת שבב שהיה רחוק מילימטרים מחוט השדרה שלה ומגרימת נזק שיכול היה להתבטא בשיתוק. כדי להסיר את הסכנה, הוכנסה לניתוח. לאביה אמרו שהוא יארך בין שעתיים לארבע שעות. זה לקח יותר מעשר שעות, בהן השתמשו הרופאים בפיסות עצם מירכה כדי לתקן את אחת החוליות. בחמשת ימי האשפוז הראשונים הוצף גופה במשככי כאבים. כתוצאה, סבלה מהקאות. ביום השישי הורשתה לצאת מהמיטה ולצעוד חמישה מטרים. במקביל, ראתה לראשונה סרטונים מהתאונה ונחרדה.

"אני זוכרת הכל מההתרסקות", שיתפה בראיון ל-BBC, "זו היתה תחושה שונה לחלוטין, כי זה קרה כל כך מהר. את חושבת 'אוקיי, תהיה תאונה', אבל לא חשבתי שזו תהיה התרסקות ממש גרועה. כשראיתי את הסרטון הייתי המומה. זה נוראי. את החלק של לעוף אני זוכרת, אבל זה הרגיש שונה. חשתי כאילו אני גולשת על הקרקע". ב"טיימס" הוסיפה: "אני צופה בזה וחושבת 'הבחור הזה לא ישרוד'".

בבית חולים - דלג

הבחורה הזו שרדה. ביום רביעי הקרוב, 106 ימים אחרי התאונה, תשוב אל המכונית של קבוצת ואן אמרספורט לשם מבחני קדם העונה בסבב פורמולה 3, שיתקיימו במונזה שבאיטליה. "זה יהיה רגע מרגש מאוד", היא אומרת, "זו תחושה ממש טובה לדעת שאנשים מאמינים בך". הרשימה הזו כוללת קרובי משפחה, מנהלים וספונסרים, אבל נדמה שבראשה נמצאת פלורש עצמה, צעירה מלאת ביטחון עצמי - אחת שסימנה כמטרה לא רק להגיע לפורמולה 1, אלא גם להיות אלופה בסבב הגדול מכולם.

אינסטה - דלג

היא עדיין רחוקה משם מאוד, אך כבר עשתה כברת דרך ארוכה. בת 4 היתה כשאביה - נהג קרטינג לשעבר שנטש את התחום כשילדיו נולדו - לקח אותה להתנסות במוטוקרוס. כשנפלה ונפגעה, הציע שתנהג במכונית קרטינג. "ארבעה גלגלים, אי אפשר ליפול, זה לא כל כך מסוכן", אמר אז. אילו רק ידע לאן הוא מכניס אותה, אותו, את כל משפחתו.

בביקור הראשון שלה במסלול קרטינג, סופיה הקטנה בכתה בגלל הרעש. עשור אחר כך שוב תזיל דמעות כשתתקדם למכוניות מירוץ רגילות ולא תהנה מהן. בשני המקרים, הסתגלה והתאהבה. "זה היה כמו סם", אמרה, "לא יכולתי להפסיק". במשך שנים התחרתה בקרטינג, נוסעת גם למירוצים מחוץ לגרמניה. כשעברה למכוניות, החל מגיל 14, צברה הקריירה שלה תאוצה. ב-2015 התחרתה בחלק מהעונה של סבב הנוער ג'ינטה בבריטניה, הופכת למנצחת הצעירה ביותר במירוץ במסגרתו, בטרם עזבה כדי להתקדם לפורמולה 4.

צעד אחר צעד היא הסתגלה. למכוניות מסוג אחר, למסלולים חדשים, למירוצים שמתקיימים לעיני עשרות אלפים במקום עשרות הצופים להם היתה רגילה, וגם לתגובות השמורות לנשים בספורט המוטורי. בראיון ל"מוטורספורט" סיפרה על ילד שתהה בפניה אם היא יודעת איזו הרגשה גרועה זו להפסיד לילדה. "שמעתי כל כך הרבה סיפורים על אבות שכועסים בגלל שעקפתי את הבנים שלהם", היא אומרת, "אני פשוט אוהבת להיות מהירה יותר מהבחורים. זה אחד מהגורמים המדרבנים".

פייסבוק - דלג

גורם נוסף שמדרבן אותה - ההצלחה בלימודים - עיכב אותה ב-2018. בגלל מבחנים, נעדרה אשתקד מתחילת העונה בפורמולה 3. היא הצטרפה לקבוצת ואן אמרספורט רק אחרי תשעה מירוצים. ב-21 בהם התחרתה הגיעה בשיאה למקום העשירי. אחרי העונה - שהסתיימה בזכייתו של מיק שומאכר, הבן של, באליפות - הגיעו הנהגים למירוץ לא רשמי במקאו, מסלול רחובות שכבר גבה קורבנות בנפש. היא כמעט הצטרפה לרשימה.

"זה היה כמעט כמו טיל", אמר על התאונה פריטס ואן אמרספורט, בעלי קבוצתה. בראיון ל-BBC הוסיף: "לא ייאמן שהיא ניצלה. זו אחת התאונות הגרועות שראינו. למזלנו היא עפה מעל הגדר. אם היתה מתנגשת בה, זה היה גרוע הרבה יותר. כנראה שיש לה מלאך על הכתף". פלורש סבורה שזו מלאכית. כשהיתה קטנה אמרה לה סבתה שקרטינג מסוכן מדי. היא מתה בעת שפלורש התחרתה באיטליה. "כעת", פוסקת נכדתה, "היא שומרת עליי מלמעלה".

על הקרקע, התאונה שלה היתה שיחת היום גם בקרב הגדולים. בבית החולים גילתה לתדהמתה מאות הודעות ווטסאפ שממתינות לה, מספר עוקבי אינסטגרם שהוכפל כמעט פי ארבעה ל-155 אלף, ואיחולי החלמה מכוכבי פורמולה 1 כפרננדו אלונסו וניקו רוזברג. סלבריטאית בנסיבות מצערות.

חוזרת מדובאי - דלג

לראשונה בחייה נדרשה פלורש לשיקום. כששהתה במיטה איבדה 5 ק"ג של מסת שריר. שבועות אחר כך כבר היתה מסוגלת לבנות את שריריה מחדש, אך עדיין לא להפעיל לחץ על גבה או צווארה. חרף הקושי, חרף הכאב, היה ברור לה מהרגע הראשון לאן תוביל אותה דרכה: חזרה למסלול. "מי שקרוב אליי ומכיר אותי ידע את התשובה לפני השאלה", אמרה ל-BBC. בראיון לתוכנית "גוד מורנינג אמריקה" הוסיפה: "אני בענף הזה 13 שנים, הוא החיים שלי. כל נהג מירוצים מודע לסיכון. עברתי עכשיו התרסקות גדולה אחת ולא קרה שום דבר רע, אז זה לא מפחיד אותי". "מנקודת מבטי", אמר אביה ל"דיילי מייל", "אין דבר שאוכל לעשות כדי לעצור אותה".

מי יודע, אולי הכל היה נעצר לפני שנים - כבר בקרטינג - אלמלא פגשה שם ילדה נוספת. גם בזכות החברות הזו המשיכה פלורש לבוא למסלול. קשה להיות ילדה, נערה, אשה, בין כל הגברים בספורט המוטורי. "גברים רבים אומרים שזה בלתי אפשרי לאשה כי זה ספורט גברי", היא אומרת, "אך הכל מסתכם באמונה העצמית". האם האמונה הזו תדחוף אותה עד פורמולה 1, סבב שבו לא התחרתה נהגת מאז 1992? "זו מטרה די גדולה, אבל אני מתקרבת מדי שנה וחושבת שאפשר להיות שם, להיות אשה ואלופת עולם", מצהירה פלורש, "אני פשוט רוצה להיות הנהג הטוב ביותר. החלק של האשה מגיע מעצמו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#