בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"יורו 2020" ישוחק בכלל ב-2021, אז למה לאופ"א כל כך חשוב לשמור על השם?

טורניר הכדורגל אמור היה להיות חגיגה לרגל 60 שנותיה של אופ"א, עד שמגפת הקורונה שינתה את התוכניות והובילה לדחייה של שנה. למרות זאת, ארגון הגג של הכדורגל האירופי לא מתכוון לשנות את שמו. הסיבה? תשאלו את אדידס, פאניני וקוקה קולה

תגובות
שלט פרסום ליורו 2020. אופ"א העדיפה לשמור על השם המקורי
ANTON VAGANOV/רויטרס

ביום שישי שעבר, בשעות הערב, פרסמה אופ"א הודעה בחשבון הטוויטר שלה עם עדכון לא פשוט לכאורה: אליפות אירופה - אירוע נוסף שנפגע מהתפרצות נגיף הקורונה - עדיין תיקרא "יורו 2020", אבל תיערך בשנת 2021. עם זאת, תוך מספר דקות, נמחק הציוץ והוחלף בהודעה שמסרה כי הוא נכתב בטעות.

המסר הבלתי מכוון הדגיש את האופן בו מארגנים מתמודדים עם שלל המורכבויות של קביעת מועד חדש לטורניר, שאמור לעמוד בפני עצמו בין שני אירועים גדולים כמו האולימפיאדה והמונדיאל. השנה, אמור היה היורו להיות חגיגה גדולה במיוחד, כש-12 ערים ברחבי היבשת היו אמורות לחלוק את אירוחו במקום מדינה אחת או שתיים, במסגרת חגיגות 60 השנה להיווסדו.

הודעת השגיאה - דלג

אך כשאופ"א הודיעה בשבוע שעבר כי היא דוחה בשנה את הטורניר, שאמור היה להיפתח ב-12 ביוני, היא העלתה שאלה חשובה עבור נותני החסות והשותפים המסחריים שלה: האם הוא עדיין ייקרא "יורו 2020", או שמא "יורו 2021"? אפילו לפני שפורסמה ההחלטה הסופית על דחיית היורו, התכוננו המארגנים לאפשרות הזו, גם מבחינת המיתוג. כשבוע לפני ההכרזה, עורכי הדין של אופ"א רשמו את "יורו 2021" כסימן רשום באיחוד האירופי, בבריטניה ובארצות הברית.

אך כשהאירוע כל כך קרוב תכנונו כבר כמעט הושלם. הכרטיסים כמעט שהודפסו, ומיליוני פריטים עם המותג "יורו 2020" היו מוכנים לצאת לשיווק בחנויות. משחק הווידאו "יורו 2020" מתוצרת חברת קונאמי היה רחוק חודש מיציאתו לחנויות. קידומים של חברות כמו הייניקן וקוקה-קולה אושרו, וחברת אדידס החלה בייצור הכדור הרשמי של הטורניר. קוקה-קולה, שותפה ותיקה של אופ"א, החלה לשלוח את החבילות הממותגות שלה ליורו 2020 שבועיים לפני הדחייה של הטורניר, ואירוע לקידום חוברת המדבקות הרשמי כבר היה בעיצומו בשווייץ.

בזמן שההחלטה הסופית עדיין לא התקבלה, מספר שותפים מסחריים של אופ"א מעדיפים לשמור על שם הטורניר כ"יורו 2020", כך לדברי אנשים הבקיאים בנושא, שביקשו לשמור על אנונימיות כדי לדון על כך באופן פרטני מול אופ"א. מהלך שכזה יהיה דומה לזה שהחליט עליו הוועד האולימפי הבינלאומי השבוע, כשהודיע כי המשחקים האולימפיים, שנדחו לשנה הבאה, ימשיכו להיקרא "טוקיו 2020".

משחק "יורו 2020" של קונאמי. חודשים רבים של עבודה וגיבוש הסכמים ייאלצו לעבור תכנון מחדש - דלג

מספר פריטים עם הלוגו של יורו 2020 כבר הגיעו אל המדפים, והפכו לפריט אספנות במצב הלא צפוי הנוכחי, כשווירוס מסתורי גרם לספורט בכל העולם לעצור מלכת. אלבום המדבקות הפופולרי של האליפות למשל, שמיוצר על ידי החברה האיטלקית "פאניני", כבר עומד למכירה.

טים קרואו, יועץ שיווק בריטי שייעץ בעבר לחברות כמו קוקה-קולה וב.מ.וו, אומר כי שמירת השם "2020" "עדיפה לאין שיעור" עבור שותפותיה הרבות של אופ"א, מאשר שינוי שמו של הטורניר. "כל מי שעשה זאת יודע כי רישום כל סוג של סימן מסחרי ורישיון הוא יקר מאוד ולוקח זמן", אמר קרואו. "למחוק הכל ולהתחיל מהתחלה - בגלל שדחית אירוע - הוא לא בהכרח אחד הצעדים שיש לנקוט בהם".

דוברת חברת קוקה-קולה אמרה: "אנחנו מסתכלים קדימה על העבודה המשותפת עם אופ"א כדי ליצור יחד אירוע מוצלח בשנה הבאה, ונעריך מאוד את ההחלטה להמשיך את השימוש במותג 'יורו 2020' כדי להפחית למינימום את ההשפעה על המוצרים והחומרים שכבר הופקו".

כדור היורו של אדידס. כבר עבר לייצור
AFP

בזמן שחוזיה של אופ"א עם מספר נותני חסות מתקיימים כבר שנים רבות וכוללים גם אירועים אחרים, עבור נותני חסות אחרים הם נכתבו במיוחד עבור אליפות אירופה והיו אמורים לפוג בשנה הזו. אלה, לפי גורמים המצויים בנושא, קרוב לוודאי אמורים עכשיו להאריך את חוזיהם בשנה. חוזי השידור של אופ"א כבר מוגנים למקרה בו יידחה הטורניר עד לתקופה של 13 חודשים.

המחלקה המשפטית של אופ"א, שכמו רוב אירופה עברה לעבוד מהבית, עוברת על ההסכמים ומנסה למצוא פתרון לבעיה שעד לפני חודשיים אף אחד לא נדרש לה. גאי-לורן אפשטיין, מנהל השיווק של אופ"א, סירב להגיב על הפרטים אודות שיחות של הארגון עם שותפיו המסחריים. אך לדבריו, טרם התקבלה החלטה סופית בנוגע לשמו של הטורניר, והוסיף כי בעלי העניין שמעורבים יצטרכו "לחלוק את הכאב", כהגדרתו. "אנחנו מסתכלים על התמונה הכוללת ומתייחסים לכל הטיעונים", אמר אפשטיין.

קונאמי, יצרנית משחקי הווידאו, תכננה להוציא את המשחק "יורו 2020" ב-30 באפריל. הפקתו של המשחק דורשת חודשים של עבודה וגיבוש הסכמי רישיון עם כל 55 ההתאחדויות החברות באופ"א, כמו גם עם אופ"א עצמה, והחברות המייצרות את התלבושות כמו אדידס ונייקי. היתה גם תוכנית לכלול את הכדור הרשמי של הטורניר, המיוצר על ידי אדידס, וכן גרסה מיוחדת למשחק הגמר. "אנחנו בדיון מתמשך עם אופ"א", אמר דובר קונאמי, שהוסיף כי הודעה בדבר שם הטורניר תתקבל קרוב לוודאי בקרוב. "זה לחלוטין תלוי באופ"א איך ייקרא הטורניר".

פאניני מציגה את אלבום המדבקות של היורו - דלג

עבור חברות שמייצרות מוצרים ממותגים, ההחלטה על דחיית הטורניר לא היתה יכולה להתקבל בזמן גרוע יותר. חלקן עמדו בקושי רב בביצוע תוכניות שגובשו כבר לפני שנה וחצי, וחברות משקאות כמו קוקה-קולה והייניקן לא רק היו צריכות לעבוד על מיתוג מוצריהן אלא גם על מילוי המדפים בשביל הלקוחות, כמו סופרמרקטים גדולים. "כשותפים ותיקים של אופ"א, אנחנו תומכים באופן מלא בהחלטה לדחות את יורו 2020 עד לקיץ 2021 ונעבוד עם אופ"א על התוכניות העתידיות", מסרה חברת הייניקן.

מוצרים ממותגים מיוחדים לטורניר, כמו מיליון מחזיקי מפתחות, כדורים וחולצות שהיו אמורים להגיע אל המדפים בשבוע הבא, ייאלצו להישאר במחסנים, נכון לעכשיו. אך ייתכן שלא ניתן יהיה להוציא לפועל את כל הקמפיינים של הפרסום ולשווק את הסחורה בחנויות בקלות שכזו, כפי שתוכנן בהתחלה לאחר עצירת הפעילות. כשהכדורגל אכן יחזור מתישהו, והטורניר יוכל להתקיים, ברור שהוא ייערך בסביבה אחרת לגמרי מזו שהיתה כשהופסק בפתאומיות. מארחות הטורניר ונותני החסות, אומר קרואו, ירצו ככל הנראה לקחת בחשבון את ההלם אליו נקלע העולם. "אני חושב שנראה כמה נותני חסות שירצו לחשוב מחדש על הקמפיינים שלהם", הוא אומר.

לכתבה של טאריק פנג'ה בניו יורק טיימס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#