בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חתרנים בלתי נלאים

חוויות סוערות במסע קיאקים בפולין

החיבור לטבע מיידי וקרוב, המאמץ הפיזי לא גדול, הנוף נהדר והשקט חלומי. חוויות משיט קיאקים באחד מיובלי נהר הוויסלה בפולין, והצעות למסלולי חתירה נוספים באירופה ובישראל

תגובות

ברגע שירדנו לנהר, העולם נעלם. קשה קצת להבין את זה. רגע אחד עוד עמדנו על הגדה, בוחנים אם תחבנו את כל הציוד לקרקעית הקיאק ואם החפצים קשורים היטב על החרטום, וברגע הבא כבר שטנו, נסחפים באטיות במורד הזרם, מוקפים במים ירוקים, בעצים גבוהים, מתבוננים על העולם מנקודת מבט נמוכה — כמעט מגובה קו המים ורואים רק את העיקול הבא. העולם נעלם בהרבה מובנים. במשך יומיים לא ראינו אנשים אחרים מלבד חברי קבוצתנו הקטנה, שמנתה שמונה שייטים בארבעה קיאקים. על הגדה, במהלך השיט ראינו מעט בתים. חתרנו לאט בתוך בועה ירוקה ושקטה. לרגע דימינו עצמנו להקלברי פין וידידו ג'ים, שרועים על הרפסודה שלהם במורד המיסיסיפי. אחר כך, כאשר הסתבכנו כמה פעמים בסבך הקנים הסמוך לגדה, נזכרנו שאנחנו על נהר ירוק וצר בצפון פולין. ההשוואה הספרותית ההולמת יותר היא כנראה לגיבוריו השלומיאליים של ג'רום ק' ג'רום ב"שלושה בסירה אחת".

כמה מחברי קבוצתנו, בעלי ניסיון בחתירה בקיאק, התקדמו במהירות ונעלמו במורד הנהר. אנחנו, חסרי ניסיון קודם בניווט סירה קטנה עשויה פיברגלס ירוק במורד הזרם, התמודדנו עם חבלי למידה. הקיאק שלנו, כבד ומסורבל מעט, גילה נטייה ברורה שמאלה. בכל הזדמנות התעניין החרטום בסבך הקנים. מדי פעם חגנו סביב עצמנו, מציירים במים עיגול מושלם שעורר קריאות עידוד מחברי הקבוצה האחרים. חבטנו במשוטים במים, הדפנו, דחפנו ונחלצנו. ניסינו לחתור יחד והבנו שאתגר לא פשוט ניצב בפני הזוגיות הוותיקה שלנו. בת זוגי, שישבה בקדמת הקיאק, חתרה בקצב משלה, שלא תמיד התאים לדעות שהיו לי, באחורי הסירה, על האופן הנכון לעשות זאת. במשך יומיים בהיתי בגבה וניסיתי להבין מה היא מתכננת. האם תחתור בשמאל? אולי בימין? לקיאק ולנהר, כך הבנו במהירות רבה, היו דעות, רצונות ונטיות משלהם. הזרמים סחפו אותנו ולא תמיד דווקא בכיוון הרצוי לנו.

משה גלעד

עם זאת, השקט היה פנטסטי. הבועה הירוקה בלעה אותנו וכל עוד השמש האירה על המים היינו מאושרים. קצב השיט והבעיות הטכניות לא כל כך עניינו אותנו. נסחפנו בשלווה גדולה במורד נהר הדרווצה (Drweca) בצפון פולין ולא ידענו איפה אנחנו. ברווזים ועופות מים חצו את הנהר, מכים בכנפיהם במים. ענפים נמוכים, סוככים על הנהר מן הגדה, יצרו לפנינו מסך ירוק ויפה של עלים. מעברו השני התגלה העיקול הבא ושני עצים שקרסו לתוך המים. בניסיון השלישי הצלחנו לעקוף אותם ולהמשיך הלאה.

בלילה הראשון ישנו בחוץ. לאחר שחתרנו כארבע שעות במורד הנהר התגלה לנו הגשר ששימש סימן לחניון הלילה. הקמנו אוהלים בשדה קטן ליד יער. גררנו את הקיאקים לגדה, קוששנו עצים למדורה ורגע לאחר שהדלקנו אותה החל לרדת עלינו גשם זלעפות. אחר כך התברר לנו שלא קל להדליק מדורה מעצים רטובים, אבל ידידנו הפולנים התעקשו והמאמץ צלח. בתום ארוחת הערב שבישלנו, כאשר התברר שטעמה של הוודקה שהביאו משכיח את הגשם, חזרנו לחייך.

במשך יומיים שטנו במורד נהר הדרווצה, שאורכו הכולל 190 קילומטרים. הדרווצה הוא יובל של הוויסלה (Wisla), הנהר הגדול בפולין, ש–200 ק"מ דרומית מזרחית מכאן חוצה את ורשה. מסע השיט החל ליד העיירה ברודניקה (Brodnica). בנקודה זאת חוצה כביש מספר 15, שמגיע מהעיר הגדולה טורון (Torun) המרוחקת כ-70 ק"מ מברודניקה, בכיוון דרום מערב את הנהר ומאפשר גישה נוחה עם הסירות אל המים. שטנו בסך הכל כ-40 קילומטרים במורד הנהר. קשה להאשים אותנו בפעלתנות מוגזמת או בחיפזון יתר.

יש די זמן להרהורים במהלך שיט קיאקים, בייחוד אם החותר מתעצל קצת במילוי תפקידו. בצל העצים שסוככו על הנהר חשבתי שיש יתרונות רבים לשיט – החיבור לטבע הירוק מיידי וקרוב. השקט פשוט חלומי. אין מנוע, אין רחש מלבד פכפוך המים והנוף נהדר. המאמץ הפיזי לא גדול במיוחד, הסירה שטה במורד הנהר וכדי להתקדם במהירות יש לחתור, אבל בעיקר לכוון אותה למרכז הזרם. זה דורש מיומנות מסוימת ותיאום בין החותרים בקיאק, אבל אפשרי ואפילו די קל ללמידה. אם בוחרים לשוט יותר מיום אחד, אפשר לתכנן את הלינה בתנאי קמפינג או בעיירות שעל פניהן חולפים. בלילה השני ישנו בגולוב (Golub), בטירה שהוסבה לאכסניה שתנאיה בסיסיים, אבל נקיים ונוחים למדי.

החברה שממנה שכרנו את הקיאקים למסע (www.kajakajak.pl) סיפקה את הסירות, הנחיה לגבי נתיב השיט, הסעה לנקודת ההתחלה ואיסוף מנקודת הסיום. המחיר נמוך — כ-50 שקל לסירה ליום שיט. תיכננו אמנם לשוט ברציפות שלושה ימים, אבל בתום היום השני, כאשר הגשם המשיך לרדת והחזאי הפולני לא בישר על שיפור, קיצרנו את המסע ביום אחד וסיימנו את השיט בכפר גולוב.

משה גלעד

מארגנת המסע, ידידתנו אניטה שארליק, עיתונאית פולנייה בעלת ניסיון בשיט קיאקים, הסבירה לנו שהדרווצה הוא נהר קל לשיט ולכן מתאים למתחילים כמונו. אין לאורכו הרבה מכשולים, מה שקצת איכזב אותה. לטעמה, עוד כמה עצים שחוסמים את דרכנו ומאתגרים את יכולתנו לתכנן חציית מכשולים דווקא היו מוסיפים טעם לחיים. הנהר הפופולרי ביותר בפולין לשיט קיאקים הוא לדברי שארליק הקרוטיניה (Krutynia) בלב אזור האגמים המאזוריים מצפון לוורשה, שאורכו 102 ק"מ. גם הוא נחשב נתיב קל. נהר הדראווה (Drawa), בצפון־מערב פולין, נחשב כנתיב שיט קשה ואתגרי יותר. העונה המתאימה לשיט קיאקים היא בין החודשים יוני לסוף ספטמבר. מוטב לבחור בימים שבהם השמש מאירה והגשם נעלם. בעל חברת הקיאקים אמנם טען שהפעילות נמשכת גם בחודשי החורף, אבל ידידינו הפולנים צחקו.

נהרות שמתאימים לשיט קיאקים פזורים ברחבי העולם. כאן מובאות כמה דוגמאות אירופיות. לצד כל אחד מהנהרות האלה פועלות חברות שמשכירות את הקיאקים ומסייעות בהובלת השייטים לנקודת ההתחלה ומנקודת הסיום.

משה גלעד

הדורדון, צרפת

אחד מנתיבי השיט הפופולריים ביותר באירופה נמתח לאורך נהר הדורדון בדרום מערב צרפת. הנהר חולף בין כמה כפרים קטנים, לצדו מתנשאות טירות יפות ואם יש די מים בנהר (פעם נאלצנו לסחוב בו את סירתנו בכמה קטעים יבשים), זו חוויה נהדרת. העיר סארלה (Sarlat) עשויה לשמש נקודת מוצא מצוינת.

מסלול שנמשך כמה ימים יוצא מהכפר בוליו סור דורדון (Beaulieu-sur-Dordogne). הקטע הראשון שאורכו 15 ק"מ במורד הנהר מוביל אל הכפר קארנאק (Carennac), שבו אפשר ללון. משם ממשיכים ביום השני לסנט סוזי (St. Sozy), מרחק 20 ק"מ במורד הדורדון. קטע זה יפה במיוחד וחוצה קניון צר ולצדו ארמון עתיק. יום השיט השלישי מוליך מסנט סוזי לסווילאק (Souillac) וממנה ממשיכים ביום האחרון לסארלה. חברות רבות להשכרת סירות פועלות לאורך הדורדון באזור זה. אפשר בכל אחת מהן לשכור סירות לטיול שנמשך כמה ימים, או לתאם השכרה, העברה ואיסוף לשיט שנמשך יום אחד. המחיר כ-40 יורו לסירה ליום שיט שנמשך כחמש שעות. www.canoe-france.com

הבארו, אירלנד

נהר הבארו (Barrow) בדרום אירלנד זורם במרחק כ–80 ק"מ מדרום מערב לדבלין. הוא נחשב לאחד היפים ביותר באירלנד. נתיב השיט חולף על פני מצודות, טחנות רוח עתיקות, פאבים איריים מסורתיים בעלי גאווה מקומית וכמה כפרים מעניינים. נקודת המוצא היא בדרך כלל העיירה אתי (Athy, Co. Kildare), ממנה שטים לקארלו (Carlow), כעשרה ק"מ במורד הנהר. ממנה ממשיכים ביום שלמחרת מרחק זהה, עד באנלסטאון (Bagnalstown) ומשם הלאה דרומה לקלאסגאני (Clasganny). המחיר כ–40 יורו לסירה ליום שיט. http://gowiththeflow.ie/canoe_hire_kilkenny_ireland/

הסור, אנגליה

הסור (Soar) במרכז אנגליה, כ-150 ק"מ מצפון ללונדון וליד העיר לסטר, הוא כנראה אחד הנהרות הפחות נודעים בממלכה ובכל זאת הוא זוכה למוניטין מצוינים בשנים האחרונות כנתיב טוב לשיט קיאקים שנמשך יום אחד. השיט אינו ארוך — כ-9 ק"מ — אבל הנוף, כפי שהוא מופיע בכמה אתרים, כתבות ומגזינים, יפה להפליא. בכל מקורות המידע מצוין פרט אחד בולט: לאורך הנהר פועלים כמה מהפאבים הטובים ביותר במרכז אנגליה. בכמה מקומות מתואר השיט כ"הפלגת טעימות".

הכפר זאוץ' (Zouch) על כביש 6006 מומלץ כנקודת התחלה נוחה. ממנה שטים במורד הנהר הסור צפונה עד קגוורת. המחיר כ-30 ליש"ט ליום שיט. www.gocanoeing.org.uk

בינתיים בישראל

חלק מאתרי הרפטינג והקיאקים שפעלו לאורך נהר הירדן נסגרו השנה. מיעוט גשמים, שימוש במים לחקלאות וזרימה רדודה מאוד בנחלים הובילו לשנה קשה בפעילות הקיאקים בצפון. קייקי כפר בלום ממשיכים בפעילות, אבל חיים אזולאי, דובר החברה, מסביר שהזרימה אינה טובה כבשנים קודמות וההתלבטות בנוגע לפעילות נמשכת. "כרגע אנחנו עובדים והכל תקין, אבל חשוב לא לבוא עם ציפיות לזרימה מהירה ולכמויות מים אדירות", הוא אומר. "עם זאת, זה עדיין נעים, קריר ומצוין לילדים. השיט אטי יותר, אבל טוב". נתיב השיט של הקיאקים פועל מאזור בית הלל ועד לנקודת היציאה בכפר בלום. אזולאי מביע גם תקווה שבהמשך העונה, כאשר יפנו יותר מקורות מים לתיירות, המצב ישתפר.

www.kayaks.co.il 

אנצ'ו גוש / ג'יני


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו