סקי במחיר שווה לכל נפש: המדרונות המושלגים של סלובניה

הנופים מרהיבים, הספא מצוין, החידוש קוסם והמחירים נמוכים בהרבה מאלה של אתרים דומים בצרפת, שווייץ או אוסטריה. מצד שני, תנאי הגלישה טובים פחות. על אתרי הסקי של סלובניה

4תגובות
משה גלעד

אלש פבזר הוא מדריך, צלם ספורט מקצועי וגולש נלהב שמתגורר בלובליאנה. כאשר אנחנו נוסעים לאחד מאתרי הסקי הסמוכים לעיר הוא מסביר בהתלהבות כי "ההמצאה הכי נהדרת היא המצלמות שקבועות עכשיו בכל אתר סקי. הן שינו לנו את החיים. אתה יושב בבוקר במשרד, העיר מכוסה בעננים ויורד גשם. דיכאון כללי. אבל אז אתה מציץ באתר האינטרנט ורואה שבמרחק קצר החיים יפים. בגובה 2,000 מטר השמים כחולים והשלג רך. זה הרגע לומר לעזאזל העבודה, לעזוב הכל ולעלות להר". כשהגענו לאתר הסקי קרוואווץ השמיע פבזר את קריאת הקרב החביבה עליו, משהו שנשמע כמו יוהווווווו, נופף לנו בעליזות וטס במורד בזיגזג מיומן. גם מתחת לקסדה ולמשקפיים אפשר היה להבחין שהוא מאושר כילד בפארק שעשועים.

סלובניה, מדינה ששטחה זהה לשטח ישראל אבל חיים בה פחות משני מיליון בני אדם, לא נהנית ממוניטין של מעצמת סקי. היא לא מופיעה כלל בתפריט אתרי הסקי שמציעים בישראל. הסיור הזה, שאירגנה לשכת התיירות הסלובנית, נועד להבהיר את ההיפך. מכיוון שהגענו באמצע דצמבר וללא תיאום עם החזאים או עם אלוהי מזג האוויר הקדמנו קצת את השלג. כמה אתרים כבר כוסו אמנם והחלו לפעול, אבל באחרים עדיין נשאו תפילה לסופה אחת טובה שתאפשר לפתוח את העונה. ביקרנו בשלושה אתרים פעילים. באחד מהם אפילו ניסיתי לגלוש, כלומר מעדתי, נפלתי, קמתי וספגתי גיחוכי לעג מילדים בני ארבע. על כמה אתרים אחרים דילגנו מחמת המחסור בשלג, אבל פבזר הבטיח שאם התפילות ייענו, ישררו גם בהם בעוד כמה שבועות תנאי גלישה טובים. בכל האתרים שמופיעים כאן מבטיחים לפחות מאה ימי גלישה בעונה.

לחופשת חורף מושלגת בסלובניה יש יתרונות ברורים: אפשר לשלב בה בין גלישה באתרי סקי לטיול במקומות יפים כמו אגם בלד ובוהיני, או בין שהות של בילויים, קניות ואוכל טוב בלובליאנה לסקי בהרים הסמוכים. אתר לא מוכר הוא חידוש קוסם ואתרי הספא שצמודים לאתרי הסקי מצוינים. המחירים נמוכים משמעותית מאלו של חופשה מקבילה בצרפת, באנדורה או באוסטריה. היתרון הברור ביותר הוא המרחקים הקצרים – בכל פעם ששאלתי מה המרחק לאתר הבא אמר פבזר, "חצי שעה". כאשר אפשר לעבור ממרכז לובליאנה לראש הר מבודד כווגל או קרוואווץ בפרק זמן כה קצר, יש בכך יתרון גדול.

גם החסרונות של חופשת סקי בסלובניה גלויים: אין כרגע טיסה ישירה ללובליאנה ואלה לא אתרי הסקי המפותחים והמגוונים של צרפת, אוסטריה או איטליה. שם יש יותר מדרונות מושלגים, תנאי הגלישה טובים יותר, והמעליות ובעיקר המגוון רבים פי כמה. מסיבות ובילויים כמו בוואל ד'איזר או במאיירהופן קשה למצוא בסלובניה. גולשים מנוסים, שמחפשים את המסלולים הקשים והמרובים עלולים להשתעמם אחרי כמה ימים בסלובניה, אלא אם כן ידלגו בין האתרים שנזכרים כאן. גולשים מתחילים ובינוניים או משפחות וחברים שרק כמה מהם גולשים והאחרים מחפשים בילויי חורף טובים – אלה ירוו נחת. מי שרוצה לשלב לצד בוקר נמרץ על פסגת ההר קצת מלנכוליה פיוטית על גדת האגם המבודד – זה המקום.

אקשן בקרוואווץ

שטיח עבה של עננים הקיף את אתר קרוואווץ (Krvavec), 25 קילומטר מצפון ללובליאנה. תחת השטיח שרר חורף אפרורי ומדכדך. מעליו זהר העולם התכול והזוהר. ברגע שחצינו את הענן החלו כולם לחייך. הרכבל התחתון, בגובה 1,500 מטר, הציץ מעל שכבת העננים מכוסה כולו בשלג והחלק העליון של ההר, בגובה 2,000 מטר, כבר בהק לבן בשמש. לפחות חמישה מסלולי גלישה נפתחו ביום שעלינו להר. מאות אנשים, רבים מהם עם ילדים, גלשו על המדרונות. מן התחנה העליונה של הרכבל רואים את טריגלאב, ההר הגבוה בסלובניה ואתר עמוס באגדות ובסיפורי גבורה. השלג בקרוואווץ היה רך ועקבות הנעליים טבעו בו עמוק ויפה.

משה גלעד

נינה, המדריכה הצעירה שניסתה להורות לי את רזי הגלישה הקלילה והאלגנטית, הבינה מהר שמדובר במקרה חסר תקווה. הסעתי את עצמי בכבדות במתחם הפעוטות וקיוויתי ששעת ההוראה תחלוף ללא נפגעים. חוץ מזה היה נפלא. האוויר הצח, הגובה, הבוהק של השלג, העצים שנראים שחורים בחורף ובתי הקפה והברים שפעלו לצד המסלולים מילאו אותי שמחה. עם כוס יין חם ביד אחת ושטרודל חם ביד השנייה קל להתגבר על כישלונות.

האורך הכולל של המסלולים באתר קרוואווץ 30 קילומטר. באתר פועלות 11 מעליות. הגובה המרבי 2,000 מטר. http://www.rtc-krvavec.si

ווגל מעל בוהיני

הייחוד של אתר הסקי ווגל (Vogel) טמון בכך שהוא נמצא בשטחו של הפארק הלאומי טריגלאב. המשמעות פשוטה – אי אפשר לייצר כאן שלג מלאכותי בעזרת תותחים. כל השלג שגולשים עליו בווגל טבעי לחלוטין. זה כמובן טוב ויפה, אלא שלשם כך דרוש שלג משמים וזה טרם הגיע השנה.

משה גלעד

ווגל הוא אתר נהדר לטיולים במשך כל השנה. הביקור הקודם שלי במקום נערך בשיא הקיץ וגם אז היה יפה כאן מאוד. אגם בוהיני שלמרגלות ההר הוא אחת הפנינים היפות בסלובניה ורק למענו כדאי לנסוע לכאן, בין שאתם אוהבים לגלוש או לא. עוד לפני שטיפסנו על ההר עצרנו ליד הכפר אוקאנץ (Ukanc). כאן, במקום שבו מסתיים הכביש ורק שביל הליכה ממשיך להקיף את אגם בוהיני, יש פלא טבע קטן – שכבת אזוב דקה מכסה את הסלעים ומעניקה למים גוון ירוק ונהדר. תופעת הטבע הזאת מושכת לכאן בקיץ מבקרים רבים, אבל דווקא בחורף, כאשר שוטטנו לבד, בלי לראות איש, על שפת האגם שההר והיער השתקפו בו באופן מושלם, זה היה יפה, מלנכולי ומושך מאוד. לא רציתי ללכת משם.

במרומי ההר לא החלה עדיין עונת הגלישה. המסלולים מיועדים בעיקר למתקדמים. גובה הרכבל הנמוך 560 מטר. הרכבל הגבוה — 1,535 מטר. המעלית הגבוהה ביותר מטפסת ל-1,800 מטר. http://www.vogel.si

חייזרים בפוקליוקה

ביאתלון הוא ענף ספורט משונה. המתחרים גולשים בשלג למרחק כמה קילומטרים. בדרך הם עוצרים כדי לירות ברובה למטרות שניצבות במרחק 50 מטר מהם. ביום שהגענו בו לפוקליוקה (Pokljuka), במרחק 15 קילומטר ממערב לבלד, עמדה להתחיל שם אליפות העולם בספורט המוזר הזה. גברים ונשים צעירים ונאים התנשפו סביבנו ללא הרף. הם נראו כחייזרים בחליפות צמודות וצבעוניות, נושאים על גבם רובים משוכללים. פלישת אנשי המאדים נשמעה כהסבר סביר למהומה. לא היה דבר רחוק יותר מן הזיכרונות המעורפלים שלי מאותם ימים שבהם רצתי בבגדים ירוקים על פסגת הר, השתטחתי מתנשף בכבדות וניסיתי לירות למטרות קרטון. אז לא היה בזה שום דבר ספורטיבי והבגדים נראו הרבה פחות טוב. http://www.biathlon-pokljuka.com

בוקר על אגם בלד

לנו שני לילות בבלד - אתר התיירות הכי מפורסם בסלובניה. בקיץ בלד הוא מין סוכריה מתוקה מדי – אגם מושלם עם אי קטן במרכזו ועליו כנסייה לבנה. גלויות כאלה מוכרים בחצי יורו. בחורף זה נראה אחרת. החדר שישנתי בו צפה על האגם אבל רוב הזמן כיסו עננים ואובך את המים. בבוקר האחרון, רגע לפני שעזבתי, האירה השמש, הענן התפזר באטיות והאי הקטן כמו ריחף מעל האגם באור נהדר. כל הציניות וההסתייגות מן היופי המתוק התפוגגו מהר יותר משאפשר לומר "בלד".

קרנסקה גורה

האתר קרנסקה גורה (Kranska Gora), בצפון מערב סלובניה וסמוך לגבול האוסטרי והאיטלקי, הוא אתר הסקי המפורסם במדינה. הנסיעה מלובליאנה נמשכת כשעה ורבע. העיירה באותו שם שוכנת בגובה 800 מטר וממנה יוצאות כמה מעליות סקי עד לרום 1,300 מטר. באתר יש 18 מסלולים ופועלות בו כעשרים מעליות. המסלולים מיועדים לכל דרגות הקושי, אבל רוב המבקרים באתר הם משפחות עם ילדים וגולשים מתחילים. http://www.kranjska-gora.si

פסגה ברוגלה

שני מלונות, אחד מהם חדש לחלוטין ששמו "נאטורה", פועלים באתר רוגלה (Rogla). זה אתר משפחתי, עם מסלולים שמתאימים למתחילים ופעילויות שמיועדות למשפחות. המוני ילדים גלשו בו ביום ביקורנו. רוגלה הוא אתר קצת מוזר, מכיוון שמגיעים בו עם המכונית עד לפסגה הגבוהה ביותר. מכאן, ממגרש החניה העליון, אפשר רק לרדת. הגולשים מסתחררים במורד ואז חוזרים לתחנה העליונה ברכבל. הגובה המרבי 1,600 מטר. באתר 16 מסלולים, הארוך שבהם באורך 1.5 קילומטר. www.rogla.eu/en

מידע מעשי
הגעה: בחורף אין טיסות ישירות ללובליאנה. אנחנו טסנו עם טורקיש אירליינס דרך איסטנבול. יצאנו מנתב"ג בשש בבוקר והגענו ללובליאנה ב-11. אפשרות נוספת היא לטוס ישירות לזגרב בקרואטיה ומשם לנסוע שעתיים וחצי במכונית ללובליאנה.

המסלול: אם רוצים לשלב טיול חורף בסלובניה עם סקי אפשר לבחור במסלול שמפורט כאן: שני לילות בלובליאנה שכוללים ביקור בעיר וגלישה באתר קרוואווץ. שני לילות בבלד שכוללים גלישה בווגל, טיול באגמים בוהיני ובלד וגלישה בקרנסקה גורה. לילה נוסף או שניים בזרצ'ה (Zrece) שכוללים גלישה באתר רוגלה. אפשר ללון גם באתר רוגלה. סקי פס יומי באתרים בסלובניה עולה 30 יורו. בבתי מלון רבים שסמוכים לאתרי הסקי יש חבילות שכוללות לינה בחצי פנסיון, סקי פס לשישה ימים והעברות באוטובוס מיוחד לאתר הסקי. אלה חבילות משתלמות כי מרכיב הסקי פס בהן זול באופן משמעותי. במלון Atrij בזרצ'ה הציעו חבילה שכוללת לינה, חצי פנסיון, סקי פס והעברה לאתר רוגלה תמורת 86 יורו לאדם ליום.

לינה: בלובליאנה לנו במלון Vander – מלון בוטיק קטן ונוח עם מסעדה מצוינת במרכז העיר בדרגת ארבעה כוכבים. המחיר הוא 100 יורו ללילה. http://vander-urbani-resort.hotel-rn.com
בבלד לנו במלון Golf – מלון גדול עם 150 חדרים בדרגת ארבעה כוכבים, אבל ישן ולא יפה במיוחד. היתרונות שלו הם הנוף הפנטסטי של אגם בלד שרואים מהמרפסת והספא. מחיר: 100 יורו ללילה.
בזרצ'ה, ליד אתר רוגלה, לנו במלון Atrij. זה מלון חדש עם 45 חדרים בדרגת ארבעה כוכבים. החדרים יפים ונוחים. אין נוף מיוחד והספא מצוין. המחיר: 120 יורו ללילה לחדר זוגי www.terme-zrece.eu/en