ממרכז המבקרים החדש בקיסריה, יהודה של הורדוס דומה להדאיג לישראל של נתניהו - טיולים בישראל - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ממרכז המבקרים החדש בקיסריה, יהודה של הורדוס דומה להדאיג לישראל של נתניהו

לכתבה
מרכז המבקרים החדש, קיסריה איתן לשם

טיול חורפי וקסום בנמל קיסריה מעורר מחשבות על הדימיון בין שני המנהיגים, מהשנויים במחלוקת בתולדות העם. עם אסדת הקידוח מכאן והארובות משם, האם גורלה של ישראל יהיה דומה לגורלה של יהודה? בינתיים אפשר לסייר באחת הערים הנפלאות ביותר שיש לנו

16תגובות

הניו יורק טיימס דירג אותה במקום העשירי מבין 52 היעדים ששווה לבקר בהם ב-2020, מגזין הטיולים "travel and Leisure" גם כן הציב את עיר הנמל ברשימת היעדים הנחשקים לחזות בהם השנה, אז נסענו לראות מה השתנה בעיר העתיקה של קיסריה. המחמאות משני העיתונים, כמו גם גאוות קיסריה עצמה, הן למרכז המבקרים החדש שנחנך אשתקד. המרכז נבנה בתוך מערך הקמרונות – קשתות גדולות שהורדוס בנה כמרכז אחסון וכתמיכה בבמת הפולחן של העיר. הבמה עמדה על 14 קמרונות, מתוכם שוחזרו ארבעה ובהם מוצגים פריטים ארכיאולוגיים, מפות וירטואליות והסברים על חשיבותה ההיסטורית והאסטרטגית של קיסריה.

ארבעת הקמרונות הם בגובה של שמונה מטרים ובהחלט מהווים תפאורה ראויה לאריזת סיפורה של אחת הערים העתיקות, היפות והמרתקות שיש לישראל להציע לתיירים, מקומיים או זרים. בלב המרכז החדש מוקרן סרט, שמנצל היטב את הגובה העצום של הקמרון בו הוא מוצג בצורה אנכית – עם קריצה ברורה לצעירים באריזת הסרטון כדמוי "סטורי" מאינסטגרם. הסרט המושקע הוא אמצעי נהדר להעביר לילדים ובני נוער את התמונה הגדולה תרתי משמע, של הפיכת הנמל הקטן למרכז סחר מרכזי באימפריה הרומית, אך הנקודות עליהן הוא בוחר להתעכב מספרות גם משהו על ישראל של היום.

מרכז המבקרים החדש, קיסריה
איתן לשם

חלק לא מבוטל של הסרט, שכל כולו פומפוזיות עמוסת פאתוס (אי אפשר לדבר על רומא בלי קצת פאתוס), עוסק בנטייתו של הורדוס להרוג בוגדים. הוא מציג כיצד "המלך הבנאי" – שנוכחותו מורגשת בכל חלק בעיר העתיקה הזו – מורה על רציחת אשתו ושני בניו. הסרט מציג נרטיב חד משמעי של קשירת קשר להדחתו בידי הקרובים לו ביותר. המציאות מציעה אפשרות אחרת, כשמרים החשמונאית ניסתה להציל את חייה אחרי שהורדוס הורה לרצוח אותה, אם לא ישוב ממסע ההתחנפויות שלו מול הקיסר החדש אוגוסטוס. גם בניו לא מוצגים בכתביו של יוספיוס פלאביוס כבוגדים. אך זו רוח המפקד היום, וכדי להכשיר את המלחמה נגד שוברים שתיקה יש לצבוע גם את העבר בצבעים בוגדניים מאוד.

הסרט גם שופך אור על התנהלותו של הורדוס מול שליטי רומא. "מלך יהודה" היה חייב את שלטונו במידה רבה לכוחות חיצוניים, שעל כידונם השיג את שליטתו בארץ. מדובר במנהיג בעל ראייה אסטרטגית אזורית מהגדולות שהיו למנהיג כלשהו, והוא הצליח לשרוד חילופי שלטון וקריסת אימפריות – כשכס המלכות שלו יציב. הסרט מעדיף להתמקד בניסיונות ההתרפסות המעט אובר-דרמטיים של הורדוס מול קיסר רומא החדש (שהביס את הקיסר עליו הורדוס הימר כמנצח), אך שופך אור גם על מפעלי הבנייה האדירים שהותיר אחריו אחד המלכים השנויים ביותר במחלוקת בתולדות העם היהודי.

קיסריה
איתן לשם
קיסריה
איתן לשם

היציאה מהמרכז החדש היא כבר בופה אכול כפי יכולתך של היסטוריה, עם כל המוכר והאהוב של קיסריה. עיקרו של המרכז החדש, אם כן, הוא בעידודכם להגיע פעם נוספת אל הפלא הזה. מזג האוויר החורפי נותן כאן את אותותיו עם שלוליות ענק, בעיקר באזור ההיפודרום הגדול - שמהוות אפשרות קפיצה נעימה לכל ילד שעדיין רואה בכל שלולית הזדמנות. אל דאגה, הן לא עמוקות. גם הליכה על הטיילת לצד הים מביאה מעט רסיסי גלים אל פני ההולכים, וכל זה הופך את הסיור לטיול חורפי משובב לב. 

מרכז המבקרים החדש, קיסריה
איתן לשם

מרחצאות עתיקים עם חיפוי השיש המקורי, ההיפודרום הענק בו ניתן כמעט לדמיין את הקיסר פוקד על תחילת התחרויות והליכה בין עמודים רומיים ואזורי מפגש קהילתיים עתיקים – זה לא פורום רומאנום אבל זה עמוס היסטוריה, זה שלנו וזה ממש כאן. סיום הסיור מביא רבים אל אחת מהנקודות המרהיבות שיש לנמל להציע – שרידי ביתו הפרטי של הורדוס. בפריים לוקיישן, ממש מעל הים ועם תוספת של בריכת שחייה בקדמת החווילה הזו (גורדון גרסת לפנה"ס), ניצב הבסיס לבית המלך. כמו אריק שרון שדפק על מכסה המנוע ודרש "תתחילו לעבוד", כך גם הורדוס רצה להיות קרוב לעבודות הבנייה בעיר המחמד שלו.

אבל במשך כל הביקור הזה שמו של מנהיג ישראל אחר עולה שוב ושוב, מנהיג שלפתע נראה דומה מאוד להורדוס. גם הוא מתגורר בקיסריה, בעל חושים פוליטיים חדים, מסוכסך עם מערכת המשפט המקומית, מחזיק בקשרים בינלאומיים ענפים שהפכו את מדינתו למוצב חשוב באימפריה הגדולה בעולם, בתקופתו התרחשה תנופת בנייה שיש יאמרו שיש בה מן המגלומניות ובמשך כל שנות שלטונו הוא היה שנוי במחלוקת בקרב בני עמו שראו בו אאוטסיידר שבא לנשל את האליטות החדשות. כן, בנימין נתניהו אולי אוהב להשוות את עצמו לצ'רצ'יל אבל הליכה לקיסריה תגלה לו מהי המקבילה ההיסטורית המושלמת עבורו. 

קיסריה
איתן לשם
קיסריה
איתן לשם

על המרפסת המפוארת של הורדוס אפשר לראות את ישראל ההיא וישראל הזו מתחברות תחת "הורדוס החדש", הלוא הוא נתניהו. מבט שמאלה מגלה ארבע ארובות אימתניות, עם ספינות ענק בדרכן לעגון שם. מבט ימינה חושף אסדה קידוח מפוארת. מאחור בוער השטח תחת עול הסיפוח ומתחת לרגליים נקרע הציבור לשניים. הורדוס היה גאה בממשיך דרכו, אבל אנחנו צריכים לקוות שהמבנים של "נתניהו הבונה" יקבלו משמעות אחרת מאלו של הורדוס, שהפכו למצבה בוהקת של שלטון יהודי שהיה ואיננו.

מרכז המבקרים החדש בקיסריה – 39 שקלים למבוגר, 24 שקלים לילד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות