טיול בעקבות סיפורו של קיבוץ נגבה - טיולים בישראל - הארץ

קיבוץ נגבה דניאל צ'צ'יק

טיול שהולך אחורה בזמן ומציג את ההיסטוריה של נגבה במסלול בין אתריה השונים

24תגובות

קיבוץ נגבה שבאזור הנגב הצפוני הוקם בשנת 1939 לאחר שקבוצת נערים מהשומר הצעיר עלו על אדמות קרן קימת לישראל והקימו את הישוב החדש. פחות מעשר שנים אחר כך, בזמן מלחמת העצמאות, הפך האזור למעוז נגד הצבא המצרי שהשמיד את הקיבוץ. למרות הירי המסיבי, אנשי הקיבוץ וחיילי גבעתי המשיכו להילחם ולשמור על האדמות. הטיול הפעם הולך אחורה בזמן ומציג את ההיסטוריה של המקום במסלול בין הגבעות ואתרי הקרבות השונים של נגבה.

תושבי קיבוץ נגבה במלחמת השחרור
AP

סיפורו של קיבוץ נגבה הוא אחד מהנועזים שבסיפורי הגבורה של מלחמת העצמאות. החיילים שהוצבו בשטח הקיבוץ ובגבעות מסביבו לחמו בכל הכוח נגד הצבא המצרי והכל במטרה לשמור על אדמות ארץ ישראל ועל צפון הנגב.

האנדרטה למגיני קיבוץ נגבה
אילן אסייג

גבעת עיבדיס

את הטיול באזור מומלץ להתחיל בעיבדיס, גבעה הצופה על נגבה ובה נערך אחד הקרבות הקשים במלחמת העצמאות. לאחר שכבשו את הגבעה, נאלצו חיילי גבעתי להילחם עליה במשך ארבעה ימים שלמים. בזמן הלחימה נפלו 25 חיילים. בראש הגבעה הוצבו שלטי הסבר על הקרבות באזור ואנדרטה לחיילים שנפלו בלחימה על הגבעה. הגבעה נקראת על שם הכפר הערבי העתיק שישב באזור בעבר. בשדות שמתחת לגבעה ניתן לראות את שרידי הכפר ביניהם עצי תמר ובאר ישנה.

עיבדיס
יעקב שקולניק / ארכיון הצילומים של קק"ל

הוראות הגעה לעיבדיס: נוסעים על כביש הגישה לקיבוץ נגבה היוצא מכביש 3. כקילומטר לאחר היציאה מכביש שלוש פונים שמאלה, לכיוון מזרח, לדרך עפר. לאחר כ-800 מטרים פונים ימינה, לכיוון דרום, לגבעת עיבדיס.

גבעת עיבדיס

גבעת התאנים

היעד הבא בטיול הוא גבעת התאנים. בעבר שימשה הגבעה כאחד הבוסתנים של הכפר עיבדיס. עד היום ניתן לראות במקום את עצי הזית, התאנה והגפנים. הגבעה הקטנה מילאה תפקיד חשוב בקרב על גבעת עיבדיס. בזמן הלחימה הוצבו על גבעת התאנים שני תותחי נפוליאונצ'יק שירו על הטנקים של הצבא המצרי. בנימין זאב פון וייזל, רופא ואיש צבא שלחם בתקופה, טיפס על אחד מעצי השיקמה בגבעה ובעזרת משקפת טיווח את התותחים הקטנים וכיוון את הירי לעבר המצרים.

יעקב שקולניק / ארכיון הצילומים של קק"ל

הוראות הגעה לגבעת התאנים: מכביש 3, מול הכניסה למשואות יצחק, פונים דרומה בדרך עפר. לאחר כ-600 מטרים פונים שמאלה ומיד שוב ימינה עד לגבעה.

גבעת התאנים

מצודת יואב

המבנה הפצוע והמחורר הוא עדות לירי המסיבי שספגו קיבוץ נגבה והגבעות מסביב. המבנה שימש בעבר כמבנה משטרת עיראק סווידאן, מבנה משטרה בריטי שעבר לכוחות הערביים בסיום המנדט. חברי הקיבוץ כינו את המבנה "המפלצת" בשל גודלו וגם בשל האיום שהיווה על חברי הקיבוץ. כיום המבנה נקרא מצודת יואב על שם יצחק (יואב) דובנו, מפקד קיבוץ נגבה שנהרג בהפגזה המצרית על הקיבוץ. המבנה כיום משמש כמוזיאון חטיבת גבעתי ובו עדויות מהקרבות הרבים באזור.

יעקב שקולניק / ארכיון הצילומים של קק"ל

הוראות הגעה למצודת יואב: בכניסה לכביש הגישה לקיבוץ נגבה, מכביש 35, יושבת המצודה.

מצודת יואב

גבעה 113

הגבעה והאנדרטה במקום הוקמו לזכר חללי חטיבת גבעתי, שנפלו בקרבות על כיבוש המקום. האנדרטה נקראת גם 'גבעת ארנון' על שמו של יעקב ארנון, סגן מפקד פלוגה שנפל במהלך כיבוש המוצב המצרי. בצדה השני של האנדרטה נמצאים שרידי גת עתיקה שנחפרה כחלק מפעילות קק"ל ורשות העתיקות באזור. מסביב לגת נמצאים חמישה תאים מרוצפים פסיפס שככל הנראה שימשו לדריכה ראשונית על הענבים, לפני שעברו לגת ללחיצה אחרונה להוצאת המיץ.

הוראות הגעה לגבעה 113: ביציאה ממצודת יואב פונים ימינה לכביש 35. בצומת גבעתי נכנסים לכביש 232 לכיוון צפון (ימינה). לאחר כ-500 מטרים פוגשים דרך עפר מצד ימין בסימון שבילים אדום. האנדרטה נמצאת לאחר 400 מטר של נסיעה על דרך העפר.